Annons

Ramar ni in era bilder? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Jag sitter med min första laddning från en batch med "framkallade" bilder. (säger man framkallade eller utskrivna?`)

Slår mig att jag inte har en aning om vad det finns för billiga och enkla ramar att montera bilerna i.

Format:
12,6*18,7
11,4*16,8
11,4*14,9

Finns det enkla och billiga ramar som man lätt kan montera dessa format på bilder i?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag är lika frågande, jag har nog köpt ett 20'tal ramar på byggvaruhus, Ikea, Rusta etc men eftersom jag inte vill ha glas så känns det som man slänger halva kostnade, då jag inte sett oglasade ramar att köpa. Jag har spraylimmat bilden mot bakstycket (man får se upp för vissa bakstycken passar inte att spraylimma mot)

Jag har nu köpa kapaskivan (alternativ kapafix), jag ska testa med detta, har inte gjort det ännu. Alternativet är att köpa utskuren massonit etc och spraylimma upp utan någon ram
 

anesthetist

Aktiv medlem
Ja, allt jag säljer brukar vara inramat!
Kolla med IKEA och Gallerix.
Gallerix brukar ha ett bra utbud av passepartouter som det är
lämligt att använda om man har glasad ram. De har ofta egen
ramverkstad också och kan skära upp passepartouter i önskat
format.

... och som alltid ... Googla och se vad du kan hitta!
 

Light Head

Aktiv medlem
Tänkte i första hand enkla och billiga alternativ,, hur är det med passformen? Om ramens "bildyta" är 13*18,, passar bilder med 12,6*18,7?
 

cecber

Aktiv medlem
Tänkte i första hand enkla och billiga alternativ,, hur är det med passformen? Om ramens "bildyta" är 13*18,, passar bilder med 12,6*18,7?
Nja, då måste du väl ha en större ram? Annars får du skära bort åtminstone 0,7 mm på den längsta sidan.

Jag kör med IKEA-ramar och tar fram bilderna med vit kant så att bilden är i "mitt format" men utskriften i IKEAs format.
 

Light Head

Aktiv medlem
Bilderna kommer från Fujidirekt och jag har valt deras standarformat,, antar jag.. Men jag blir väldigt osäker när jag mäter och kollar på ramar från t.ex. Ikea,, då stämmer ju inga mått.
 

cecber

Aktiv medlem
Bilderna kommer från Fujidirekt och jag har valt deras standarformat,, antar jag.. Men jag blir väldigt osäker när jag mäter och kollar på ramar från t.ex. Ikea,, då stämmer ju inga mått.
Nä, så brukar det vara! Man trixar och fixar och tror att man har fått allt att stämma och så slutar det ändå att man får skära lite för att få in bilden i ramen.

Dessutom är det nog så att de flesta ramar brukar vara i 4*3-formatet och bilderna man tar är ofta i 3*2-format.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ska du montera med eller utan passepartout? Om man använder passepartout så måste ju bilden vara minst ca 1 cm större på varje ledd för att få plats att fästas bakom passepartouten (man brukar räkna med 5 mm fästmån längs varje kant).

Ska man sen dessutom vara noga så är dte ju inte alltid ett mått som t.ex. 13*18 cm verkligen är det. Det kan skilja lite, både plus och minus, både på ramstorlek, passepartout och utskrift.
 

AFJ

Aktiv medlem
Format:
12,6*18,7
11,4*16,8
11,4*14,9

Finns det enkla och billiga ramar som man lätt kan montera dessa format på bilder i?
Jag tycker dina format verkar lite udda?

Jag läste på Fujidirekt och får inte riktigt ihop det med dina format

http://www.fujidirekt.se/asp/_customerservice/pappersstorlekar_format.asp

Nåväl, som redan har sagts så beror det ju helt på om du skall använda passepartout eller inte. Jag tycker det blir klart mycket snyggar med.

Clas Ohlson har billiga ramar med passepartout. Jag har inga problem att hitta mått som passar men jag skriver ju ut själv så då är man helt flexibel.
 

Light Head

Aktiv medlem
Efter att ha kollat runt en del så finner jag Galerix vara det billigaste stället. Det finns ett hyfsat utbud på ramar i olika storlekar och det är inte jättedyrt med en passepartout som de skär till.

Ram på 33*95 med passepartout, monterat och klart 420:-

Har kollat runt hos de som arbetar med inramning och det billigaste jag sett är 1000:- för en skräddarsydd ram, i samma storlek. Det finns ju mer valmöjlighet där, t.ex. kan man byta glaset mot antireflexbehandlat, eller "frostat", vilket ökar priset med 40%
 
ANNONS