Annons

Samyang MF 8/3,5 Fisheye

FotoMattias

Medlem
Tjenare !

Jag har just beställt ett Samyang MF 8/3,5 Fisheye från cyberphoto. Är det någon av er som har erfarenhet av denna glugg ? i så fall säg gärna vad ni tycker om den.
 

Miffox

Aktiv medlem
Nä men du får gärna lägga ut ett eget omdömme när den kommer ;) tycker den verkar lite halv intressant
 

hpz

Aktiv medlem
...den är riktigt kul att leka med! Lite svårt att hitta skärpan i början men det tar sig. När man väl hittar fokus så blir det inte så pjåkigt, och jag ville testa med vidvinkel och alternativen låg på 8000kr...Det roligaste hittills var att filma i backen med det. Blev riktigt grymt! Kör med D300s.
 

FotoMattias

Medlem
...den är riktigt kul att leka med! Lite svårt att hitta skärpan i början men det tar sig. När man väl hittar fokus så blir det inte så pjåkigt, och jag ville testa med vidvinkel och alternativen låg på 8000kr...Det roligaste hittills var att filma i backen med det. Blev riktigt grymt! Kör med D300s.
Men det där låter ju riktigt bra. Ja men vad jag läst så är det väl lite skit samma med skärpa på just fisheye eller har dom som skrivit det helt fel? ja det är ju riktigt billigt om man jämför med andra fisheye. Dom har i alla fall skickat det nu från CyberPhoto så är väl här om 1-2 dagar får man hoppas.
 

hpz

Aktiv medlem
Men det där låter ju riktigt bra. Ja men vad jag läst så är det väl lite skit samma med skärpa på just fisheye eller har dom som skrivit det helt fel? ja det är ju riktigt billigt om man jämför med andra fisheye. Dom har i alla fall skickat det nu från CyberPhoto så är väl här om 1-2 dagar får man hoppas.
Det är ju inte lika känsligt, nej...hoppas du får lika kul med din!
 

FiLLez

Aktiv medlem
Funderar starkt på en Samyang 8mm fisheye från cyber..
Men i och med att den är "manuell" måste man då "chansa" med exponeringen, och testa sig fram i manuellt läge?

Att fokusera manuellt på en glugg som denna kan väl inte vara så jobbigt?
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Tjenare !

Jag har just beställt ett Samyang MF 8/3,5 Fisheye från cyberphoto. Är det någon av er som har erfarenhet av denna glugg ? i så fall säg gärna vad ni tycker om den.
Läs om detta objektiv hos Enrico Savazzi. Länkar inte internt så sök på underrubrik photography på första sidan. Finns även i denna text ett "här" som länkar vidare till en större genomgång. Han är annars mycket macrokunnig. Med 30 års erfarenhet. Dert finns det mesta inom det området. http://www.savazzi.net/
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har ett Falcon 8/3.5, det är i princip samma objektiv.
Jag förstår inte riktigt vad de som skriver att fokus är ett problem menar. Skärpedjupet är enormt! Men visst, ställer man det på 0.3m och vill ha skärpa på oändlighet vid full bländaröppning så går man nog bet.

Objektivet är dock mjukt på full öppning (3.5) och mår därför bra av att bländas ned till t.ex 5.6. Gör man så och ställer fokus på 1.5m kan man skita fullständigt i både bländare och fokus om man vill. Räcker ljuset till kan man gott köra på f8 istället. F11 går hyffsat men efter det börjar skärpan dala. Att köra det nedbländat (till åtminstone 5.6) är inget större problem då man utan svårighet handhåller tider nedåt 1/15s med den här bildvinkeln.

Om man verkligen behöver ljus och vill undvika mjukheten på full öppning så kan man ställa bländaren mellan 3.5 och 5.6, trots att det inte finns något hack/fast läge där.

Angående exponeringen så sköter min kamera (Eos 20D) den utmärkt i bländarprioritetsläge, men hur det fungerar skiljer från kamera till kamera.

Här är en liten jämförelse jag gjorde av f3.5 och f5.6 när mitt objektiv var nytt: http://tinyurl.com/yguuak9
Men häng inte upp dig alltför mycket på det där testet, det var egentligen bara tänkt för mig och är slarvigt genomfört, jag kan mycket väl ha råkat fokusera å en halvmeter t.ex.

Det finns minst två trådar till om det här objektivet i forumet, om du vill läsa mer.
 
Senast ändrad:

Strmbrg

Aktiv medlem
Om jag fattar manualen rätt och om jag begriper vad som står lite här och var på nätet, så funkar inte exponeringsautomatiken tillsammans med detta objektiv.

Jag har en Nikon D90 och skaffade detta fisköga igår:
Manualen berättar specifikt för bland annat Nikon, att exponeringsratten skall stå i läge M.

Men...
Såväl P, A som S funkar ju utmärkt!
Bara man ställer bländarringen på 22.
Gör man inte det, så protesterar kameran via displayen.
Men det är ju exakt samma sak med tex min Tamron 90/2,8.
 
ANNONS