Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, enklare Pentax digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

zootallures

Aktiv medlem
Hej!

En vän till mig, Eva, har en Pentax *ist DL som hon är mkt förtjust i. Problemet är att batterierna bara räcker till 80-90 exponeringar, vilket gör den ganska oanvändbar. Hon har testat att uppgradera firmwaren, köpt olika typer av batterier (inkl. svindyra litiumbatterier (tror jag att de hette), dyraste uppladdningsbara, dyraste engångsbaterier etc etc. Ingenting har hjälpt. Då hon inte reser så mycket med kameran så är bruket av AA-batterier inte ngt plus, snarare tror jag att för henne vore det bättre med ett vanligt kamerabatteri, eventuellt kompletterat med ett extra backupbatteri. Eftersom kameran är så gammal (introducerades 2004) och betingar ett väldigt lågt andrahandsvärde är det inte lönt att skicka den till sevice. Ett alternativ skulle vara att försöka hitta en begagnad, men jag har sökt i veckor och inte hitat ngn, varken i Sverige eller utomlands.
Till saken hör är att hon är en väldigt duktig fotograf, har en samling med objektiv av hög kvalitet och gillar helt enkelt Pentax, så ngt byte av märke är inte aktuellt.
"Problemet" är att hon vill ha en Pentax som är så lik som möjligt vad gäller handhavande och menyer som hennes förra. Begagnad eller ny spelar ingen roll. Finns det inte filmfunktion på den nya så spelar det ingen roll eftersom hon inte bryr sig om den biten.
Hennes budget för kamerahus ligger på max 4000:-.
Ni, Pentaxianer, vad skulle ni föreslå?
Vänliga hälsningar

Peter
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Ja, eller K20D. Har allt man störde sig på att K10D inte hade.
För 4000 hittar man för övrigt till och med K7 som är en makalöst bra kamera för det priset.
Annars är nog kanske K100D eller K100D Super närmast hennes *ist DL, rätta mig om jag har fel.
Men det är nog lättare att få tag på K10/K20/K7.
 

zootallures

Aktiv medlem
Ja, eller K20D. Har allt man störde sig på att K10D inte hade.
För 4000 hittar man för övrigt till och med K7 som är en makalöst bra kamera för det priset.
Annars är nog kanske K100D eller K100D Super närmast hennes *ist DL, rätta mig om jag har fel.
Men det är nog lättare att få tag på K10/K20/K7.
Tack, fler alternativ. Ju fler, desto bättre.
 

FotoZ

Aktiv medlem
K10D eller K20D är inte särskilt lik Pentax *ist DL i handhavande, plus att de är större.
Nej, jag rekommenderar en *ist DS eller DS2 istället. I grunden samma chassi som DL och många knappar och reglage som är lika, fast DS:en har fler funktioner och mer avancerad autofokus. Jag har haft en sådan själv, sålde min på Blocket för knappt två veckor sedan. :) En alldeles utmärkt kamera.

Ett alternativ kan vara K100D, men den är något större. Dock har den flera likheter i hanterandet med DL.
 

NeXur

Aktiv medlem
Annars är nog kanske K100D eller K100D Super närmast hennes *ist DL, rätta mig om jag har fel.
Ja, K100D är efterföljaren till *ist DL, sen kom Super.
K200D i sin tur är efterföljaren till den.
Fanns några ute på blocket.
K100D:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Pentax_Systemkamera_40196790.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/lulea/Pentax_40257197.htm?ca=16&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Pentax_k100d_40089314.htm?ca=16&w=3&last=1

K100D Super:
http://www.blocket.se/stockholm/Digital_systemkamera_Pentax_K100_D_super_40815141.htm?ca=16&w=3

K200D:
http://www.blocket.se/jamtland/Pentax_K200D_40303407.htm?ca=16&w=3


Kolla om ni kan pruta ner K200D paket till runt 3300:- (alt. om det går att köpa endast kamerahuset för runt 2000:)
 

hence84

Aktiv medlem
Hej, jag har en Pentax K200D som jag funderat på om jag ska sälja, har haft som andrahus ett tag nu efter jag köpte min K5a men den blir mest liggande.
Kan köpas som paket med ett Sigma 18-50/2.8 EX Macro isånnafall.. riktigt skarp och fin optik. Alltid var nöjd med kameran, men dumt att den bara ska ligga och samla damm.
 

Starslin.se

Aktiv medlem
K-r

Det finns emellanåt K-r på blocket ända ner mot 4000:-
Självklara valet om man vill använda högre iso än föregående modeller.
K-x finns ju också, men då blir man tvugnen att köra AA-batterier.

Hade jag inte skaffat K-5 så hade jag nog köpt en K-r, en mycket fin kamera.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Begagnad så är K200D ett bra val, men precis som
ist DL, DS, och nyare Kx så är det R6 batterier(AA) som gäller.
R6 funkar inte till så många bilder med kamerorna och kan vara knepiga
att ladda rätt, på Åtminstone K200 och Kx går det inte att använda
CRV3 (li-ion), men dom tidigare, men lite dyrt med 2 eller 4 CRV3 + laddare.

Så jag rekommenderar en Kr, kostar ny under 5000:- med 18-55a.
Den är utgående modell och kan vara slutsåld eller billigare oxå.
Den nya heter K30 och klarar liksom objektivet 18-55 regn och damm,
men den kostar från 7500:- om du kan hitta den redan nu.
Fördelen är att det är en kamera att "växa" med.

Mest prisvärt är antagligen K200 med sigma 18-50/2,8 i ilägg #8.
Ett riktigt bra objektiv och kameran kan förses med batteigrepp.
 
ANNONS