Annons

35 mm till digitalt fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Först lite bakgrund till mina frågor:

Började mitt amatör-fotograferande med pappas Pentax KX, hade den i ca 7år innan jag köpte min första digitalkamera, Nikon D70s när den kom ut.

D70:an har tjänat mig bra genom tiderna, men när man fick familj så la frugan beslag på den.
Jag gick tillbaka till Pentaxen. Men plötsligt blev det för "struligt" att fotografera analogt, när man var van att göra jobbet i datorn istället för det mörka rummet.

Slutade med att Pentaxen fick kasta in handduken och hamna i garderoben och man började fota med en digital pocketkamera istället. För att sedan övergå till mobilkameran, när den blev tillräckligt "acceptabelt bra".

Men när jag hade storrensning hemma, så hittade jag den gamla Pentaxen och intresset flammade upp igen. Har förbrukat några rullar nu, men börjar falla tillbaka till att det var lättare att "pyssla i datorn". (Har dels inte riktigt plats med mörkerrum.)

Brukade alltid ha med mig kameran och fotografera vad som föll in. Framför allt fotograferar jag mkt på jobbet(byggarbetsplatser), landskap och människor. Har testat D70:an igen, men det blev inte samma känsla som Pentaxen. Om det skiljer för att det är analogt vs digitalt, vet jag ej. Har lånat en Nikon D600 och provat att fotografera, det kändes bättre än D70:an.
(Inte rättvist att jämföra de två modellerna.)

Är på jakt efter en digital fullformat, tittat mest på Canon eller Nikon.
Modellerna jag har tittat på är, utan inbördes rangordning:
Nikon D600
Canon 6D
Canon 5D mkII

Frågor:
Finns det någon annan modell jag borde överväga?

Vilken kamera och vilka linser borde jag satsa på?
(Har alltid haft en stor dragning till 50mm-gluggar.)
(Vill ha max 2st objektiv, en som sitter på och en att byta med.)
(Använder aldrig blixt.)

Hur är det att köpa begagnat, vad bör man tänka på?

Är andrahandsvärdet verkligen så högt på kameror?
(Har sett kameror som är 2-4år gamla och ligger på 70-80% av dagspriset.)

Kommer fotografera mestadels svartvitt, landskap och en del personer.
Kan slinka in lite detaljer med.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ett klokt köp i mitt tycke är också en begagnad D700. Iallafall om filmning inte är av intresse. Det är fortfarande min jobbkamera, och de tolv megapixlarna har inte varit något problem hittills.

Och objektiven, kanske en Micro-Nikkor 60/2,8G (alternativt 50/1,4/G) och 28/1,8G kunde vara en fin kombination?
 
Glömde skriva att filmning inte är intressant och megapixlar inte intresserar mig speciellt mkt.
Klarade mig bra på de 6Mpx som D70:an gav mig.

Ska kolla lite närmare på D700.
Något speciellt jag bör tänka på, angående den?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nja, inte vad jag kan komma på. Min har gått runt 80000 exponeringar utan minsta problem, och samma sak säger många av mina kollegor. Det enda är att man förr eller senare får byta ut delar av gummit huset är täckt i, då det sväller och lossnar. Det gäller de flesta Nikonmodeller (åtminstone de dyrare). Det brukar inte vara någon jättedyr operation. Jag fick ge ett par hundra för två delar inklusive arbetet hos Lasses Kameraservice, men då ingick sensorrengöring. (Dock är Lasse på väg att gå i pension, och de större verkstäderna kan vara både dyrare och långsammare...).
 
Det enda är att man förr eller senare får byta ut delar av gummit huset är täckt i, då det sväller och lossnar. Det gäller de flesta Nikonmodeller (åtminstone de dyrare).
Verkar som nästan alla D700 jag har hittat i "vettiga" annonser, har detta problem.
Nästan alla har ett högt begagnatpris, en del gränsar till en ny modernare kamera.
(Hittat några billigare, men för långt bort. Vill gärna köpa mellan 4 ögon, om det ska vara begagnat.)
 
ANNONS