Annons

D300 ska jag slå till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har sparat 5000kr för å köpa min första DSLR kamera. Funderat på D7000 eftersom jag fått bra respons av folk som sett mina bilder. Men bara ett hus för D7000 ligger på minst 7500kr. Nu hittade jag en D300 för 5000kr. Det är bara huset och har använts i ca 4.5 år. Kvitto har han kvar och det finns inga skador eller repor. Ca 15000 exponeringar har gjorts.

Saken är ju bara den att jag inte har några objektiv. Vad hade ni gjort i min sits.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Visserligen är nog en D300 svår att slita upp, men det är för dyrt för gammal teknik.

Med den budgeten, och eftersom du inte har några objektiv ännu, hade jag försökt få tag på en Pentax K-30 istället. Du får sanslöst mycket mer kamera för pengarna. Du kan få ett nytt hus för under 5000, och precis som till Nikon finns det gott om begagnad optik på marknaden.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Håller med övriga, trots att jag själv har en D300s.

Till att börja med skulle jag välja bort D300 då den saknar möjlighet att ta rörlig bild, vilket redan det gjorde att jag inväntade D300s (s = video).

En D7000 är en utmärkt kamera, även Pentax/Sony/...

Men är det din första systemkamera och du helt saknar objektiv så skulle jag nog välja en Nikon D3200 eller Canon 1100D eller någon av de andra märkena, i paket med ett bättre objektiv.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag tror 5000:- just nu är ett marknadsmässigt normalt pris för D300. Jag säger det eftersom jag efterforskade och pratade både med privata och butiker när jag rätt nyligen sålde min D300.
Jag sålde min för 4000:- utan objektiv men enligt flera gick jag för lågt.

Om det är ett bra köp i förhållande till vad för annat du kan få för samma summa vet jag dock inte.

Det blir nog omöjligt att få fullformat för det priset, oavsett hur gammalt du köper. Men nuförtiden så är fullformat överkomligt prismässigt för fler människor, speciellt begagnat. Jag tänker då på D700 och D600 t.ex.
Kan vara värt att efterforska och kanske vänta ut lite.

Min personliga uppfattning av att gå från D300 tidigare till en D800 nu så är steget från DX till FX mer påtaglig och rolig än hur stor bildkvalitetsskillnaden är. Jag vet att många i forumet hypar framstegen i bildkvalitet men jag har en känsla av att en portion av det ligger i själva fokuseringen på tekniken och inte praktiken.
 

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Håller med övriga, trots att jag själv har en D300s.

Till att börja med skulle jag välja bort D300 då den saknar möjlighet att ta rörlig bild, vilket redan det gjorde att jag inväntade D300s (s = video).

En D7000 är en utmärkt kamera, även Pentax/Sony/...

Men är det din första systemkamera och du helt saknar objektiv så skulle jag nog välja en Nikon D3200 eller Canon 1100D eller någon av de andra märkena, i paket med ett bättre objektiv.
Men en d3200 har ingen fokus motor i sig. Känner att det är la ganska bra om man sedan köper objektiv.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Men en d3200 har ingen fokus motor i sig. Känner att det är la ganska bra om man sedan köper objektiv.
De flesta nya objektiv har inbyggd fokusmotor. Enda gången du behöver inbyggd fokusmotor är om du har gamla objektiv utan inbyggd fokusmotor redan, eller om du vill köpa gamla begagnade objektiv eller om du har någon i bekantslkapskretsen som du kan få låna objektiv av. Som nybörjare är det annars ingen större vits.
 
Kan du precisera varför du tycker det?
Skulle inte köpa en D300 för 5000:-, om det bara är kamerahuset.
Sett Canon 5D mk1 med batterigrepp för det priset, dock oxå utan objektiv.

Om 5000:- är din budget, så köp en kamera där du får med ett objektiv.

Nu när D3200 finns, så borde du hitta en D3100 till skapligt pris med objektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Dyrt för en D300 tycker jag. Tycker de flesta D300 ligger mellan 3000-4000 idag. D300s på en 6000-7000:-. Begagnad D7000 borde du hitta under 5000:-. Jag köpte min D7000 nu på mellandagsrean för 5990:- och då låg en ny D300s på 7990:-. Nu har ju dessa gått upp, men jag hörde att MM hade kvar julpriset på 6500:-, kanske också i närheten av dig. Både D300 och D7000 är bra kameror, med lite olika de är bäst på. Jag hade lagt mig på denna typ av hus och inte valt insteg, för det är så mycket som de inte kan.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Håller med övriga, trots att jag själv har en D300s.

Till att börja med skulle jag välja bort D300 då den saknar möjlighet att ta rörlig bild, vilket redan det gjorde att jag inväntade D300s (s = video).

En D7000 är en utmärkt kamera, även Pentax/Sony/...

Men är det din första systemkamera och du helt saknar objektiv så skulle jag nog välja en Nikon D3200 eller Canon 1100D eller någon av de andra märkena, i paket med ett bättre objektiv.

Man kan nog få in tlll och med en Nikon D5100 i budgeten men såväl D3200 som D5100 känns inte lika välgenomtänkta vad det gäller reglage, som D300 eller D7000 eller för den delen Pentax K-30. De är heller inte lika vädertätade som Pentaxen.
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
5000:- är för mkt, dom som säger något annat kan ju testa o försöka sälja sin för dom pengarna :) Jag satte ut min här på fotosidan för 5500:- o efter TVÅ månader inte ett enda svar eller missbjudningar (14000 exponeringar o enda ägare) D300 är en kanon kamera men inte över 4500:- ska du ge.O de där att det inte går o filma med har för mej ingen som helst betydelse,tycker det är klart överdrivet argument.
 

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
5000:- är för mkt, dom som säger något annat kan ju testa o försöka sälja sin för dom pengarna :) Jag satte ut min här på fotosidan för 5500:- o efter TVÅ månader inte ett enda svar eller missbjudningar (14000 exponeringar o enda ägare) D300 är en kanon kamera men inte över 4500:- ska du ge.O de där att det inte går o filma med har för mej ingen som helst betydelse,tycker det är klart överdrivet argument.
Ja video är inte viktigt för mig heller.
 

gunte

Aktiv medlem
Visst kan du slå till och jag tror inte du ångrar dig. D300 är en mycket kompetent och gedigen kamera som kommer att ge dig många års glädje. 10 -15 000 exponeringar är ju endast en tiondel av dom minst 150000 som slutaren ska orka med. Byggkvalite,ergonomi, viss damm och vädertätning är ju bra grejer.Förslagsvis kan du utrusta kameran med ett Nikon 18-70 3,5-4,5 som är ett bra objektiv som du kan hitta ganska billigt.

Hittar du något ex med mindre exponeringar och jämförelsevis ett lagom pris så är det bara att slå till.
/G
 

Mwd

Aktiv medlem
Varför kollar du inta här på Fotosidans annonser??
Ligger en för 3000 kr här i Sthlm.
Det är en kanonkamera.
Har haft min i tre år och jag är skitnöjd.
Skärpan sitter som ett smäck på rörliga motiv och exponeringen är perfekt.
Den klarar alla mina gamla linser och min gamla blixt.
Den är kraftig och gedigen.
Knapparna kan med lätthet justeras med handsakar på vid kall väderlek.

Köp!!

// Mats W
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har sparat 5000kr för å köpa min första DSLR kamera. Funderat på D7000 eftersom jag fått bra respons av folk som sett mina bilder. Men bara ett hus för D7000 ligger på minst 7500kr. Nu hittade jag en D300 för 5000kr. Det är bara huset och har använts i ca 4.5 år. Kvitto har han kvar och det finns inga skador eller repor. Ca 15000 exponeringar har gjorts.

Saken är ju bara den att jag inte har några objektiv. Vad hade ni gjort i min sits.
För de pengarna hade jag köpt en ny D5100 med objektiv eller en begagnad D7000 i stället. Cyberphoto säljer D5100 med 18-55mm objektiv för 4750 kr.
 

Palletheking

Aktiv medlem
En begagnad Pentax K5. Lär finnas en del nu när 2:an kommit. Det är en mycket bra kamera med ungefär samma sensor som i D7000. K5 är en mycket gedigen och tålig kamera.
 

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Varför kollar du inta här på Fotosidans annonser??
Ligger en för 3000 kr här i Sthlm.
Det är en kanonkamera.
Har haft min i tre år och jag är skitnöjd.
Skärpan sitter som ett smäck på rörliga motiv och exponeringen är perfekt.
Den klarar alla mina gamla linser och min gamla blixt.
Den är kraftig och gedigen.
Knapparna kan med lätthet justeras med handsakar på vid kall väderlek.

Köp!!

// Mats W
Finns det annonser här på FS
 
ANNONS