Annons

Makro och landskap i ett??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas...

Medlem
Hej!!

Jag är på jakt efter ett Objektiv till Min Canon!!

Jag vill ha ett riktigt fint Macro som jag kan gå riktigt nära med, och det vore underbart om jag även kunde ta lite "landskapsbilder" med det också!!!

Funderar på ett 24-70 2.8 någonting????

Någon som har något tips???

Kikar lite på olika typer av bilder tagna med olika Linser... men tycker inte jag hittar något....

Måste jag köpa två olika typer av objektiv ???

//Jonas
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Canons nya 24-70/4 kan ju vara rn kompromiss. Den har ett närbildsläge med nästan lika hög förstoringsgrad som ett äkta macro. Kolla in testen på cyberphoto.
 

pdahlen

Aktiv medlem
24-70 fungerar fint till landskap men du hittar inget sådant som fungerar ner till makro. Eftersom det är ljusstarkt så kan du ju sätta på mellanringar, alternativt en försättslins, typ raynox.
 

Jonas...

Medlem
Hej!!

Tack för lite åsikter om detta...

Frågan är hur man skall tänka här med mina begränsade fotokunskaper:))

Kikade lite på ett Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM

Personer som köpt detta verkar nöjda men när jag tittar på Bilder tagna med objektivet, ser jag inga bilder med direkt Skärpdjup på...??

Vill ju gärna ha med blomman bakom Getingen typ!!!

Om det skulle gå att justera ..funderar jag på varför ingen gjort det på sina bilder....

Känns som jag borde gå en Fotokurs:))))


/Jonas
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen skillnad

Det är ingen skillnad mellan olika objektiv. Det är bländaren som avger vilket skärpedjup du får (och så avbildningsskalan (som i sin tur avgörs av avstånd och brännvid). Har du bl.11 och motivet är lika stort på bilden så kvittar det vilket objektiv du har - Skärpedjupet blir detsamma.
Objektivet du tittade på är fint. Skarpt och man kan gå ganska nära och få fota närbilder på blommor och liknande.
 

Hölmiz

Medlem
Det är lite som att både titta frammåt och bakåt sammtidigt att ha landskaps objektiv i samma objektiv som makro objektiv. Ett makroobjektiv bör ha en brännvid på över 100 mm, medans ett lanskaps objektiv bör vara under 20 mm för aps-c och under 30 för fullformat. 2 Olika objektiv är nog den bästa lösningen. Annars får du nog tumma rejällt på antingen makroegenskaperna eller landskapsegenskaperna (där du brukar vilja ha väldig liten brännvidd). Känns inte som att man fotar landskap ena stunden och sedan makro nästa utan att man hinner byta, så det är inte lättare på de viset med bara ett objektiv istället för 2.
 

Jonas...

Medlem
Det är ingen skillnad mellan olika objektiv. Det är bländaren som avger vilket skärpedjup du får (och så avbildningsskalan (som i sin tur avgörs av avstånd och brännvid). Har du bl.11 och motivet är lika stort på bilden så kvittar det vilket objektiv du har - Skärpedjupet blir detsamma.
Objektivet du tittade på är fint. Skarpt och man kan gå ganska nära och få fota närbilder på blommor och liknande.
Ja.. jag har börjat mixtra lite med Bländare o slutare...problemet är att jag aldrig får någon direkt ordning på vad som skall vara vad och när:))

Finns det några bra böcker som behandlar detta tro... eller sidor på nätet kanske!!!

Såg dina Macrobilder så nu har jag ett mål att ta tag i till våren:)

Kanske skulle slå till på Sigmat då!!


Tackar!! // Jonas
 

Hölmiz

Medlem
Ja.. jag har börjat mixtra lite med Bländare o slutare...problemet är att jag aldrig får någon direkt ordning på vad som skall vara vad och när:))

Finns det några bra böcker som behandlar detta tro... eller sidor på nätet kanske!!!

Såg dina Macrobilder så nu har jag ett mål att ta tag i till våren:)

Kanske skulle slå till på Sigmat då!!


Tackar!! // Jonas
Moderskeppet har guider som går igen hur kamran fungererar.
 

Jonas...

Medlem
Det är lite som att både titta frammåt och bakåt sammtidigt att ha landskaps objektiv i samma objektiv som makro objektiv. Ett makroobjektiv bör ha en brännvid på över 100 mm, medans ett lanskaps objektiv bör vara under 20 mm för aps-c och under 30 för fullformat. 2 Olika objektiv är nog den bästa lösningen. Annars får du nog tumma rejällt på antingen makroegenskaperna eller landskapsegenskaperna (där du brukar vilja ha väldig liten brännvidd). Känns inte som att man fotar landskap ena stunden och sedan makro nästa utan att man hinner byta, så det är inte lättare på de viset med bara ett objektiv istället för 2.
Hmm!!!

Det var lite så jag tänkte men ville få det bekräftat av någon som vet vad han talar om..:))

Jag hade hoppats lite på ett Canon Kinderägg här:))

Förslag på ett Bra Macro och ett bra landskapsobjektiv som fixar "nattbilder" då jag tänkt mig fota lite inne i städer då det kan var sämre med ljus!!

//Jonas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förslag på ett Bra Macro och ett bra landskapsobjektiv som fixar "nattbilder" då jag tänkt mig fota lite inne i städer då det kan var sämre med ljus!!
Det finns inga dåliga macroobjektiv på marknaden.
Välj efter den brännvidd du vill ha.
Alla macro utom ngt modernt undantag är bländare 2,8 som största bländare.

Gå in på tex cyberphoto.
Välj Canon o kryssa i macro, så ser du vad som finns.
 

Hölmiz

Medlem
Det där förstår jag inte alls. Varför skulle bara vidvinklar duga till landskap? Tycker ofta det funkar bättre med lite längre brännvidder, ibland blir det bäst med riktigt långa objektiv.
I alla fall när jag fotar landskap så står mitt objektiv nästan alltid 18 mm och jag önskar att jag hade ett objektiv som gick ner mot 14 mm. Jag vill få med hela landkapet, inte bara halva som det ofta känns vid 18 mm eller mer.

Att tänka på vid både makro och landskapsfotografering är att ett bra stativ är guld värt, då slutartiderna vid landskapsfoto i tex skymningen kan vara rätt lång (omöjliga att hålla för hand ens med bländare 2.8) och även vid makro då det kan vara väldigt tungt och svårt hallå kameran helt still medans man försöker lägga skärpan rätt med ett skärpedjup på några millimeter.
 

Hölmiz

Medlem
Det är lättare om du har ett makroobjektiv som är ca 100 mm elller längre, annars kommer närgränsen där makroegenskaperna så när objektivets frontlins, vilket gör det lätt att skugga motivet med sig själv eller kameran. Skulle valt ett lite längre, även fast de kostar mer, det är värt det.
 

atotowi

Aktiv medlem
Efter att ha kollat in din kameraväska (om den nu stämmer) så skulle jag säga att för landskap behöver du knappast något nytt objektiv.
Så ditt 10-20 eller 18-55(?) på bländare 5,6-11 funkar bra.

Makro - köp ett riktigt makroobjektiv med ca 100mm brännvidd (som i mitt tycke är en bra brännvidd för APS sensorer).
 

eskil23

Aktiv medlem
I alla fall när jag fotar landskap så står mitt objektiv nästan alltid 18 mm och jag önskar att jag hade ett objektiv som gick ner mot 14 mm. Jag vill få med hela landkapet, inte bara halva som det ofta känns vid 18 mm eller mer.
Det beror på vad det är för landskap man fotar. Den här bilden är tagen med 50mm och dessutom hårt beskuren. Hande jag försökt fota det "landskapet" med 18mm så hade jag bara fått med vatten och himmel.
 

Makten

Aktiv medlem
Ett makroobjektiv bör ha en brännvid på över 100 mm, medans ett lanskaps objektiv bör vara under 20 mm för aps-c och under 30 för fullformat.
Det vore bra om du inte översatte dina egna preferenser till vad man "bör" ha. Det går utmärkt att fotografera landskap med teleobjektiv och makro med vidvinkel. Faktum är att många äkta makroobjektiv (som ger mer än 1:1 i förstoringsgrad) har väldigt kort brännvidd. Det krävs för att man ska kunna ha tillräckligt stort utdrag i förhållande till brännvidden.

Här har du ett landskap med 105 mm på FF, som dessutom är beskuret en hel del: http://www.flickr.com/photos/makten/7961811646

Och här en närbild (inte direkt makro i och för sig) med 12 mm på MFT (motsvarande 24 mm på FF): http://www.flickr.com/photos/makten/7883046756
 

gunte

Aktiv medlem
Nja..de där om att landskap bör plåtas med 20mm eller under är ju ren nattmössa.

Ju vidvinkligare det är ju mer avlägsen bakgrund blir det..

Allt beror såklart på aktuellt motiv.

/G
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Japp kör med 14mm för makro och 800mm för landskap så blir det bra. Funkar för mig iaf!



/Stefan R. Nilsson
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Äkta macro

Ja.. jag har börjat mixtra lite med Bländare o slutare...problemet är att jag aldrig får någon direkt ordning på vad som skall vara vad och när:))

Finns det några bra böcker som behandlar detta tro... eller sidor på nätet kanske!!!

Såg dina Macrobilder så nu har jag ett mål att ta tag i till våren:)

Kanske skulle slå till på Sigmat då!!


Tackar!! // Jonas

Eftersom du redan har hyfsade landskapsobjektiv skulle jag förlika mig med tanken att behöva ha med sig 2 objektiv! Är det macrobilder du är ute efter så satsa hellre på ett riktigt macroobjektiv. Tamron 90 eller Sigma 150 är mitt tips! Då kompletterar du din uppsättning med ett riktigt skarpt objektiv som givetvis också kan användas till landskap. Skippa zoomarna och gå på the real deal!
 
ANNONS