Annons

Fågelidentifikation

larskarlsson

Aktiv medlem
Rödstjärt

Hej
Är detta en rödstjärt?
När jag tittar i Fågelguiden tycker jag att den jag fotat har mycket mer vitt på huvudet.
Fotad i Västerås idag ca 12:30.

Med vänlig hälsning
/Lars
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Bok Vilken fågel?

Väl värt att kolla den boken. Jag beställde ett ex på Adlibris. 179:- med frakt.

Fick boken häromdan. Den är lite annorlunda. Försöker lära ut ett sätt att först greppa inom vilken grupp fåglar den man letar efter finns, sen sortera fram rätt fågel, sen tipsa om förväxlingsrisker. Som det också står i boken så är den ett komplement till en vanlig fågelbok.

Fotona är synnerligen tydliga.

Den fungerade då jag testade på att hitta en blåglänsande kråkliknande fågel med byxor, mörk näbb och nåt ludd vid näsborrarna som jag inte hittat i annan bok eller på Internet. Med fopto och allt, ung råka.

Klart fall av "bra köp" för min del, kommer att ha glädje av boken.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Snäppa?

Hej,

Vill gärna få detta till en drillsnäppa men denna sorts fåglar är långt utanför min kompetens. :)
Tyckte också lätet matchade men att näbben är lite mer rödaktig än de bilder som jag googlat fram (där den verkar ha mer av svart eller brunsvart näbb).
Fotat igår i sjön Runn i Dalarna.
 

Bilagor

aasaboe

Aktiv medlem
För en knapp månad sedan (19/4) var det ett par vråkar som "konstflög" en bra bit bort, jag hämtade kameran men som vanligt anade de oråd och drog. Men strax innan passerade den här gynnaren rakt genom "spelrymden". Är det en fiskgjuse?
 

Bilagor

aasaboe

Aktiv medlem
Så fick jag syn på ljusa vråkar i dag igen, givetvis på MYCKET stort avstånd. Jag tog en bild i förbigående, väl hemma hittade jag detta. Mycket dålig bild, men vad tror ni, är det samma gynnare igen?
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Hej,

Vill gärna få detta till en drillsnäppa men denna sorts fåglar är långt utanför min kompetens. :)
Tyckte också lätet matchade men att näbben är lite mer rödaktig än de bilder som jag googlat fram (där den verkar ha mer av svart eller brunsvart näbb).
Fotat igår i sjön Runn i Dalarna.
Du har rätt, det är en drillsnäppa. Lätet och den speciella flykten, tätt ovan vattenytan, är väldigt typiska för arten och ett bra sätt att artbestämma den om man tycker dräktkaraktärerna är besvärliga,

Mvh Toni
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Du har rätt, det är en drillsnäppa. Lätet och den speciella flykten, tätt ovan vattenytan, är väldigt typiska för arten och ett bra sätt att artbestämma den om man tycker dräktkaraktärerna är besvärliga,

Mvh Toni
Stämmer, den flög med snabba vingslag ganska tätt över vattenytan. Oftast såg jag två åt gången, ibland tre. Tack för svar och bonusinfo :)
 

aasaboe

Aktiv medlem
Det är två röda glador du fångat här.

Mvh Toni
Haha, det är nästan genant... dom är ju liksom inte direkt sällsynta här, ett par av dom kan man nästan ställa klockan efter när dom kommer på förmiddags- och eftermiddagsturen upp mot skogen. Jag blev väl lurad och "förblindad" av fiskgjuseidéerna... ;-) Tack Toni!
 
ANNONS