Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microjustering tredjepartsobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Om nu kameran måste microjusteras (av vekstad) för att lira med objektiv. Gäller då kamerans garanti, eller objektivets? Kamera Sony A58, Objektiv Sigma 17-50 2,8. Om ingen garanti funkar, vad kostar sånt egentligen? Ska kanske tilläggas att jag inte har någon garanti på huset.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Köpte objektiv nyligen, men skickat tillbaka för utbyte pga fokusproblem. Teknisk support antydde bara att det kunde bli aktuellt med "synka hus" med objektiv, men att jag får ett annat att prova först. Jag vet inte hur vanligt det är med microjustering, och Sony A58 är ju en "snålmodell" som inte har den möjligheten i kameran. Jag har 4 andra objektiv som fokuserar utmärkt, dock inget Sigma.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Nu kom jag på att det heter kalibrering, och inte microjustering. Sigmat fokuserade dock ganska mycket fel, och inte marginellt, så det tyder kanske mer på måndagsexemplar? Nåväl, så får jag ju ett annat objektiv, så jag behöver ju inte stressa upp mig ännu...
 
ANNONS