Annons

Lightroom 4 back-up rutiner

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag använder Mac OS X Yosemite, Lightroom 4 och har alla bilder på externa hårddiskar, i dagsläget 2 st 500 Gb och ska snart börja på nummer 3.
Katalogen (Catalog.Ircat) ligger på datorn och säkerhetskopieras i Time Machine men hittills har jag bara "dragit och släppt" bilderna som ligger på de externa diskarna till en annan extern disk som back-up.

1. Finns det ett bättre sätt? Hur gör ni?

2. Eftersom jag gillar små (250-500GB) och strömlösa diskar undrar jag om det är läge att partionera en kraftigare 2-3 TB disk och säkerhetskopiera smådiskarna dit ifall någon av de små skulle lägga av. Vad ska jag i så fall tänka på?
Kommer Katalogen på huvuddatorn automatiskt hitta originalbilderna även om de är på en annan disk?

3. Kan man slänga väldigt gamla katalogfiler? Jag har ett 20-tal och även några från Lightroom 3.

Tack !!
 

reboot81

Aktiv medlem
1. Finns det ett bättre sätt? Hur gör ni?
-Crashplan, till annan disk på datorn. Gratis.

2. Eftersom jag gillar små (250-500GB) och strömlösa diskar undrar jag om det är läge att partionera en kraftigare 2-3 TB disk och säkerhetskopiera smådiskarna dit ifall någon av de små skulle lägga av. Vad ska jag i så fall tänka på?
-Varför partitionera?

3. Kan man slänga väldigt gamla katalogfiler? Jag har ett 20-tal och även några från Lightroom 3.
-Ja. Jag sparar (samt backupprogrammet) en backup per kvartal för det senaste året, en katalog per år samt en för förrförra och förra månaden samt en per vecka för senaste månaden.
Vilket känns snudd på överdrift, men hårddiskar är billiga...
 

bach7617

Aktiv medlem
1. Finns det ett bättre sätt? Hur gör ni?
-Crashplan, till annan disk på datorn. Gratis.

Tack! Så det borde funka till annan extern också eftersom jag bara har en HD i min dator?

-Varför partitionera?
Jag vet inte riktigt men tänkte att det kunde få huvuddatorn (och jag själv!) att navigera till rätt disk, t ex 2012-21013 ifall jag vill pensionera smådiskarna så småningom.

3. Kan man slänga väldigt gamla katalogfiler? Jag har ett 20-tal och även några från Lightroom 3.
-Ja. Jag sparar (samt backupprogrammet) en backup per kvartal för det senaste året, en katalog per år samt en för förrförra och förra månaden samt en per vecka för senaste månaden.
Vilket känns snudd på överdrift, men hårddiskar är billiga...
Så skapelsedatum på lcat filen får dig att sortera bort eller spara?
 
ANNONS