Annons

Tips på workshops eller fotoresor

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
nejdet klart, det kan jag ju inte veta i och försig :)
Men vad gör jag om jag ordnar en resa och folk betalar mig, och sen visar det sig att jag inte kan rårå ut något. Då får jag problem :D
Med tanke på den höga kvalitén det är på dina bilder, så tror jag nog att du har lite att lära ut, om man säger så.

Du behöver väl bara berätta för andra hur du går tillväga för att uppnå de resultat du uppnår, och ge tips på plats s a s.

Om andra sedan kan ta det till sig och omvandla dina rekommendationer i praktiken det blir inte ditt ansvar.

Det vore ex. samma sak som att jag höll en författare skyldig till att jag inte uppnår önskat resultat efter det att jag läst personens (läro)bok i fråga.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det hade ju varit en dröm att göra det så klart, men jag tror man måste vara lika mycket lärare som fotograf för att kunna ordna det. Och jag är bara en fotograf och absolut ingen lärare tyvärr.
Inte alla fotoresor är "tillverkade" för att fungera som workshop eller fotoskola. Flera av dem är anpassade för att kunniga fotografer ska kunna ta sig till bra fotoplatser och få den tid som behövs för att ta de bilder de vill ha.
Om du har god erfarenhet från bra fotoplatser kan du gott och väl organisera fotoresor utan att vara fotolärare, förutsatt att du marknadsför resorna för vad de är och dessutom står ut med allt merarbete som det innebär att organisera resor.
 

bach7617

Aktiv medlem
Fick just detta nyhetsbrev från naturresor.com
Restplats till Fotosafari Kenya
Upplev och fotografera den stora gnuvandringen! I två nätter bor vi precis vid Mara river under den absolut bästa tiden för att se och fotografera mängder av gnuer korsa floden. Just nu har vi en restplats kvar till reducerat pris för en person. Ring Annelie på 0707 22 23 37 för mer information.

Kolla mer på hemsidan.
Är det någon som varit med vid tidigare resor?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Med tanke på den höga kvalitén det är på dina bilder, så tror jag nog att du har lite att lära ut, om man säger så.

Du behöver väl bara berätta för andra hur du går tillväga för att uppnå de resultat du uppnår, och ge tips på plats s a s.

Om andra sedan kan ta det till sig och omvandla dina rekommendationer i praktiken det blir inte ditt ansvar.

Det vore ex. samma sak som att jag höll en författare skyldig till att jag inte uppnår önskat resultat efter det att jag läst personens (läro)bok i fråga.
Nej det är ju sant kanske. :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Inte alla fotoresor är "tillverkade" för att fungera som workshop eller fotoskola. Flera av dem är anpassade för att kunniga fotografer ska kunna ta sig till bra fotoplatser och få den tid som behövs för att ta de bilder de vill ha.
Om du har god erfarenhet från bra fotoplatser kan du gott och väl organisera fotoresor utan att vara fotolärare, förutsatt att du marknadsför resorna för vad de är och dessutom står ut med allt merarbete som det innebär att organisera resor.
Det är ju mer en sådan resa jag har lust att åka på själv. Istället för att åka på en resa där man ska lära sig att fota.
En ordnad resa där man åker omkring till utvalda platser och fotar och allt är organiserat.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Det är ju mer en sådan resa jag har lust att åka på själv. Istället för att åka på en resa där man ska lära sig att fota.
En ordnad resa där man åker omkring till utvalda platser och fotar och allt är organiserat.
Finns flera duktiga arrangörer som håller på med den typen av resor, både här i Sverige och utomlands. Det viktiga är att arrangören och den som håller i resan vet vad det innebär att ha med fotografer på resan. Därför bör både arrangör och reseledare vara vana fotografer, men inte nödvändigtvis "kändisfotografer".
Utöver de resor som marknadsförs finns möjligheter att höra av sig till arrangörer och fråga om de råkar ha resor på gång till det ställe du vill resa till. Händer ganska ofta att arrangörer har planer och idéer om resmål men inte vågar marknadsföra en viss resa därför att de är rädda att inte få ihop tillräckligt många intresserade. Om jag till exempel fick veta att några skulle vara intresserade av att fotografera i Esteros del Iberá (http://alve.henricson.eu/2015/03/10/esteros-del-ibera/ ) då skulle jag kunna erbjuda en resa dit inom ett par veckor. Men eftersom jag tror mig veta att inga personer i Sverige hört talas om det stället, då vågar jag inte gå ut och marknadsföra det. (Detta var bara ett exempel, finns flera andra exempel, som man säger i SR och SVT.)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Fick just detta nyhetsbrev från naturresor.com
Restplats till Fotosafari Kenya
Upplev och fotografera den stora gnuvandringen! I två nätter bor vi precis vid Mara river under den absolut bästa tiden för att se och fotografera mängder av gnuer korsa floden. Just nu har vi en restplats kvar till reducerat pris för en person. Ring Annelie på 0707 22 23 37 för mer information.

Kolla mer på hemsidan.
Är det någon som varit med vid tidigare resor?
Jag har inte varit med på någon av hennes resor, men hon har ju hållit på länge. Minns att jag pratade med henne om resor till Svalbard på Fotomässan för ... Oj, fem-sex år sedan :) Antar att det faktum att hon fortfarande håller på tyder på att hennes resor är bra. Men det är bara spekulation från min sida.
 

Yeye

Aktiv medlem
Utöver de resor som marknadsförs finns möjligheter att höra av sig till arrangörer och fråga om de råkar ha resor på gång till det ställe du vill resa till. Händer ganska ofta att arrangörer har planer och idéer om resmål men inte vågar marknadsföra en viss resa därför att de är rädda att inte få ihop tillräckligt många intresserade. Om jag till exempel fick veta att några skulle vara intresserade av att fotografera i Esteros del Iberá ([url sa:
http://alve.henricson.eu/2015/03/10/esteros-del-ibera/[/url] ) då skulle jag kunna erbjuda en resa dit inom ett par veckor. Men eftersom jag tror mig veta att inga personer i Sverige hört talas om det stället, då vågar jag inte gå ut och marknadsföra det. (Detta var bara ett exempel, finns flera andra exempel, som man säger i SR och SVT.)
Det är lite klurigt det där med att erbjuda resor till ställen som få känner till. För då vet de inte hur fint det är utan åker till de mest kända platserna istället. Och det är då man för stå i kö för att få fotografera. Vilket är totalt värdelöst.
 

Göran R

Aktiv medlem
Utbytet med sina medresenärer

Om en resa är värd sitt pris får var och en avgöra, det är ett fritt val att välja arrangör.
Har varit på några kurser och resor och jag tycker att en stor del av resans upplevelse är utbytet med andra deltagare.
Att resa med likasinnade som tycker att det är helt ok att "ta ett par bilder till" är befriande.
Speciellt givande är det när vi har kollat bilder och diskuterat hur man har tänkt och gjort för att få "den bilden".

Har bland annat rest med zoomfotoresor har har bara bra erfarenheter av dom. Det var bra arrangerat och entusiastiska ledare som var lyhörda för gruppens önskemål.
 

snap01

Aktiv medlem
Inte alla fotoresor är "tillverkade" för att fungera som workshop eller fotoskola. Flera av dem är anpassade för att kunniga fotografer ska kunna ta sig till bra fotoplatser och få den tid som behövs för att ta de bilder de vill ha.
Om du har god erfarenhet från bra fotoplatser kan du gott och väl organisera fotoresor utan att vara fotolärare, förutsatt att du marknadsför resorna för vad de är och dessutom står ut med allt merarbete som det innebär att organisera resor.
visst kan det vara så men jag anser att ska det vara en givande fotoresa som är som en workshop så bygger det på
- att den som håller den är en dokumenterat duktig fotograf
- att han antingen själv eller har folk som kan ta en till dom (rätta) platserna.

I många fall beror på vad som ska fotas kan man dels boka en egen privat chafför samt guide kostar inte speciellt mycket så har man läst på o gjort sin bakgrundskoll så funkar det i många fall bättre för du blir inte (inlåst) att vi ska bara vara här till kl 20 du kanske vill plåta en solnedgång etc där på platsen o alla gruppresor är bindande på så sätt att du kan inte styra tiden själv.
Därför kör jag själv eller med en assistent för att få det upplägget jag själv vill ha. För ibland kan det bli ett fantastiskt ljus o ska man då sätta sig för att åka tillbaka bara för att transporten går då är det riktigt trist.

Om man kan fota så tycker jag det blir bättre o friare att boka egen guide etc det behöver inte bli billigare men du kan själv välja var du ska bo o vilken kvalitet du ska ha på boendet. Nu vet jag att vissa företag är duktiga på att boka upp rum etc till bra priser men du kan själv förboka en flygbiljett lång tid innan till bästa pris du kan jobba på att få fram (rätt) pris på rum o med dagens internet så är det rätt enkelt att ordna men visst tid är pengar vill du att någon annan ska göra jobbet åt dig så får du betala för det.

så fördel med att ordan själv är
- du kan boka flygbiljett o boende till bättre pris
- du kan själv styra när o var du vill vara o hur länge är man på ett fantastiskt ställe så kan man utöka tiden där o minska på nästa ställe osv
- du lägger själv upp schemat kan anpassa det om vädret slår fel är det ett spikad gruppresa o det regnar så är det oftast kört.

Det finns också fotografer duktiga att anlita i landet man är i då får man en guide på köpet ;) man behöver inte ta med en från sverige.
Jag har jobbat med resebolag över 10 år o visst temaresor,gruppresor är bra för många men jag själv gillar inte inlåsningseffekten som följer med dom medans det är bekvämt o enkelt för många bara att ställa klockan så står guide o buss o väntar på en bara kliva på. Samma med mat vi äter kl 18 sedan om man inte är hungrig då tuff luck för dig men bekvämt o du slipper tänka själv o kan utnyttja tiden till att fundera om du anser att din köpta resa är bra eller ej.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
- du kan boka flygbiljett o boende till bättre pris
- du kan själv styra när o var du vill vara o hur länge är man på ett fantastiskt ställe så kan man utöka tiden där o minska på nästa ställe osv
- du lägger själv upp schemat kan anpassa det om vädret slår fel är det ett spikad gruppresa o det regnar så är det oftast kört.
Exakt så ska riktiga fotoresor se ut, och det är exakt så jag driver några av mina fotoresor i Sydamerika. Där har jag min egen bil i vilken jag tar med ett fåtal fotografer till fantastiskt fina ställen att fotografera. Vi anpassar resan efter önskemål från gruppen. En av mina passagerare har varit fotografen Claes Grundsten (hans bild finns på nya tusenlappen). Han bloggat om resan i Objektivtest.se.
http://www.objektivtest.se/nyheter/claes-grundsten-bloggar-fargstarka-argentina/
http://www.objektivtest.se/nyheter/argentinska-aventyr-blogg-av-claes-grundsten/
http://www.objektivtest.se/nyheter/claes-grundsten-bloggar-djurliv-i-andernas-hoga-bergsoknar/
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Exakt så ska riktiga fotoresor se ut
Jag skulle väl snarare säga att det är ett av flera olika sätt som en riktig fotoresa kan se ut :)

En riktig fotoresa innebär väl helt enkelt att man reser i första hand för att få ut något fotografiskt av det. Allt från att man kommer hem med bilder man är nöjd med till att man känner att man lärt sig något eller fått kreativ stimulans av något slag. Man kan göra det ensam eller i grupp, man kan organisera det själv eller överlämna det åt andra.

För någon är en riktig fotoresa att flyga till New York och gatufotografera några dagar. För andra kan det vara att cykla eller vandra i Norge, bo i tält och ta naturbilder. För en tredje att åka på en organiserad resa till något lockande område som man själv inte orkar ta tag i att ordna och kanske passa på att gå en fotokurs under tiden.

När det gäller organiserade turer med guide tror jag att man ibland också kan blanda en del: som att både ha deltagare som mest bara vill bli guidade till bra fotosituationer och sedan sköta resten själv till de som känner att de samtidigt vill ha hjälp att lära sig mer om fotograferandet.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Jag skulle väl snarare säga att det är ett av flera olika sätt som en riktig fotoresa kan se ut :)
Givetvis har du helt rätt :) Jag förstod efter en liten stund att någon skulle skriva det du skrivit, men då var det för sent att redigera inlägget och ändra ordet "riktig" fotoresa.
Det jag menar är att det viktigaste för mig är att vara flexibel och kunna göra förändringar i programmet om det behövs för att uppnå bästa möjliga fotoresultat. På resor som har ett fast program, vilket är fallet med flertalet fotoresor (även flertalet av mina resor, men det finns undantag), går det sällan att ändra på schemat. Därför tycker jag att fotoresor där man kan anpassa sig efter förhållanden och göra ändringar i schemat är riktigare fotoresor än de som slaviskt håller sig till ett fast schema. (Ta ordet riktigare med en nypa salt ;) )
 
Senast ändrad:

ljonsson

Aktiv medlem
Fick just detta nyhetsbrev från naturresor.com
Restplats till Fotosafari Kenya
Upplev och fotografera den stora gnuvandringen! I två nätter bor vi precis vid Mara river under den absolut bästa tiden för att se och fotografera mängder av gnuer korsa floden. Just nu har vi en restplats kvar till reducerat pris för en person. Ring Annelie på 0707 22 23 37 för mer information.

Kolla mer på hemsidan.
Är det någon som varit med vid tidigare resor?
Jag har åkt på ett par av hennes resor. De är väldigt väl researchade och förberedda för fotografer. I Indien och Sri Lanka som är de destinationer jag åkt med till så är man tex färre passgerare i safarijeeparna än vanliga resebyråer har just för att få bättre utrymme för kameror och därmed bättre fotomöjligheter. Betyder alltså fler bilar för gruppen, fler bilar kostar mer pengar.
Guiderna (de lokala) är handplockade och levererar varje dag. En dålig guide gör att du inte upplever lika mycket. En bra guide kan parken och vet var djuren håller till och ser till att du iaf får se dem. På Sri Lanka hade vi tex en guide som guidat National Geographics team. Bra guider kostar också pengar, inte alla fotoresebyråer jobbar på detta sätt. Lodgerna är alltid små och ligger alltid bra till i förhållande till vad som ska fotograferas för att maximera tiden i fält och inte behöva lägga timmar varje dag på transport in/ut i parkerna. Det gör att prisnivån kan vara lite högre än de stora turistlodgerna. Inte alla resebyråer jobbar heller på detta sätt.
I Indien har jeeparna tillstånd att åka i hela delen av parken som är öppen för turister, inte endast inom den zon man blir tilldelad. Detta i kombination med handplockade guider ökar möjligheterna för bättre upplevelser. De flesta resebyråer jag kollat med håller sig bara i den zon man är tilldelad och använder den guide (av okänd kvalitet) som parken tilldelar jeepen.

Vad vill jag då säga med allt detta? Jo, att det är otroligt svårt att kunna jämföra en arrangör med en annan om du inte har alla detaljer om resorna och själv läser på och analyserar hur de paketerat resan. Annelies resor tycker jag själv är prisvärda om man ser till innehållet.
 

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag ordnar tillsammans med Frida Hermansson en resa till Svalbard nästa år.
Det är tio nätter ombord på M/S Freya (nyaste tillskottet hos rederiet som äger M/S Origo och M/S Malmö) med fokus på djurlivet i Arktis. Både jag och Frida har erfarenheter från resor till Svalbard men detta är den första vi anordnar själva. Vi har valt ut guider som vi vet är kanon och resan kommer vara flexibel och anpassas efter var vi hittar spännande fotolägen och fotoobjekt.

Hursomhelst, det jag ville komma fram till är att vi kör denna resa till självkostnadspris, vilket innebär att den är 15-20 000 kr billigare än de resor som nu finns av andra arrangörer under 2017 (exempelvis Polarquest, Yves Adams och Wildphoto Travel). Vi har några platser kvar så det kan vara värt att kolla in om det är något man drömt om och vill passa på till ett lite förmånligare pris. :)

http://mariemattsson.se/svalbard-2017/
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag ordnar tillsammans med Frida Hermansson en resa till Svalbard nästa år.
Det är tio nätter ombord på M/S Freya (nyaste tillskottet hos rederiet som äger M/S Origo och M/S Malmö) med fokus på djurlivet i Arktis. Både jag och Frida har erfarenheter från resor till Svalbard men detta är den första vi anordnar själva. Vi har valt ut guider som vi vet är kanon och resan kommer vara flexibel och anpassas efter var vi hittar spännande fotolägen och fotoobjekt.

Hursomhelst, det jag ville komma fram till är att vi kör denna resa till självkostnadspris, vilket innebär att den är 15-20 000 kr billigare än de resor som nu finns av andra arrangörer under 2017 (exempelvis Polarquest, Yves Adams och Wildphoto Travel). Vi har några platser kvar så det kan vara värt att kolla in om det är något man drömt om och vill passa på till ett lite förmånligare pris. :)

http://mariemattsson.se/svalbard-2017/

uff. 60000 spänn + flygresan till svalbard var saftigt för en resa till självkostnadspris.

när jag kollade flyg till svalbard så kostade det bara ett par tusenlappar. kostar båten så fruktansvärt mycket pengar alltså?
men en spännande resa helt klart.

fel av mig. Flyg dit i mars nästa år kostar 1474kr för direktflyg med norwegian. nu blev jag ännu mer sugen på att dra dit :)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Det här måste vara årets bästa forumtråd! Konstruktiv och sansad, så härligt!
Jag skriver här bara för att lätt kunna hitta tråden i framtiden när jag vill åka på fotoresa.

Ha det gott allihop! /Thomas
 
ANNONS