Annons

Grafikkort för tre skärmar, gärna passivt

Produkter
(logga in för att koppla)

zootallures

Aktiv medlem
Jag har tre stycken Dell 2412 där två är kopplade till ett gammalt ATI Radeon X1650 och det tredje till moderkortets grafikutgång. Nu har jag införskaffat Topaz Impression och jag får det inte att funka, programmet säger att det behöver nyare OpenGL. Jag har testat att uppdatera grafikkortets drivrutiner, men utan resultat. Eftersom grafikkortet är minst 10 år gammalt så är det kanske dags att skaffa ett nytt.
Jag vill ha ett kort som klarar tre skärmar och gärna utan att behöva använda aktiva adaptrar och helst utan fläkt. Jag spelar inte spel, datorn används bara för bildskapande i Lightroom och Photoshop.
Tack på förhand!
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Det är bara att välja och vraka i listan här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s286452976&o=produkt_pris_inkmoms
Jag har ingen koll på AMD därför har jag inte med dom, men har svårt att tro att något kort efter 2013/2014 inte har stöd för tre skärmar.

Men, om ditt grafikkort är 10 år gammalt kanske det är dags att titta på en ny dator.
Alla Intels CPUer med inbyggd grafik från Intel Core 5000 serien och framåt kan driva tre skärmar, och med högre grafikprestanda än vad du har idag.
 

zootallures

Aktiv medlem
Det är bara att välja och vraka i listan här http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s286452976&o=produkt_pris_inkmoms
Jag har ingen koll på AMD därför har jag inte med dom, men har svårt att tro att något kort efter 2013/2014 inte har stöd för tre skärmar.

Men, om ditt grafikkort är 10 år gammalt kanske det är dags att titta på en ny dator.
Alla Intels CPUer med inbyggd grafik från Intel Core 5000 serien och framåt kan driva tre skärmar, och med högre grafikprestanda än vad du har idag.
Tack för ditt svar. Jag klickade på ett halvdussin av korten och hittade ingen som hade tre utgångar (om du inte med den tredje utgången menar en HDMI-utgång). Och när jag preciserar det på prisjakt så hamnar jag på noll matchningar.

Min dator i övrigt är ganska ny, knappt två år. Min processor, Intel Haswell i5 4690, kan säkert driva fler än 2 skärmar som du säger. Men moderkortet, Asus Z87-PLUS har bara två utgångar. Därav att jag satte in ett gammalt kort för att driva den tredje skärmen.

Jag får kika vidare eller gå ner till ngn butik. Men tack för hjälpen! :)
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Ah, okej.
Vad är det för ugångar du är ute efter?
Är det tre displayport kan du kolla på 1000-serien, men det har inte släppts några passiva kort vad jag vet ännu.
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Då blir det lite dyrare,
Du kan kolla på detta t.ex https://www.inet.se/produkt/5414660/gigabyte-geforce-gtx-960-2gb-wfoc?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#specs
Det är helt klart dyrare men har fler utgångar och är semi-passivt, dvs att så länge du inte belastar kortet hårt så står fläktarna still. Även under belastning så är det en erkänt bra och tyst kylare.

Med 1000-serien menar jag Nvidias senaste grafikkort. Det jag länkar tillhör 900-serien, dvs förra generationen, men är inte på något sett ett dåligt kort.
 

zootallures

Aktiv medlem
Då blir det lite dyrare,
Du kan kolla på detta t.ex https://www.inet.se/produkt/5414660/gigabyte-geforce-gtx-960-2gb-wfoc?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#specs
Det är helt klart dyrare men har fler utgångar och är semi-passivt, dvs att så länge du inte belastar kortet hårt så står fläktarna still. Även under belastning så är det en erkänt bra och tyst kylare.

Med 1000-serien menar jag Nvidias senaste grafikkort. Det jag länkar tillhör 900-serien, dvs förra generationen, men är inte på något sett ett dåligt kort.
Tusen tack! :)
 

perost

Aktiv medlem
Annars finns t.ex. detta GTX 950 som är betydligt billigare, och som också ska vara semi-passivt (och väldigt tyst även när fläkten går, se recension).

Om din dator är så gammal som ditt nuvarande grafikkort indikerar så får du dock se upp med moderna grafikkort (700-serien och nyare när det gäller NVIDIA), eftersom man oftast behöver uppdatera BIOS på moderkortet för att de ska fungera. Om ditt moderkort är väldigt gammalt eller om du har en märkesdator så finns kanske inte en sån uppdatering.
 

zootallures

Aktiv medlem
Annars finns t.ex. detta GTX 950 som är betydligt billigare, och som också ska vara semi-passivt (och väldigt tyst även när fläkten går, se recension).

Om din dator är så gammal som ditt nuvarande grafikkort indikerar så får du dock se upp med moderna grafikkort (700-serien och nyare när det gäller NVIDIA), eftersom man oftast behöver uppdatera BIOS på moderkortet för att de ska fungera. Om ditt moderkort är väldigt gammalt eller om du har en märkesdator så finns kanske inte en sån uppdatering.
Tack så mycket!

Nejdå, datorn är inte SÅ gammal. Som jag skrev tidigare: "Min dator i övrigt är ganska ny, knappt två år. Min processor, Intel Haswell i5 4690, kan säkert driva fler än 2 skärmar som du säger. Men moderkortet, Asus Z87-PLUS har bara två utgångar. Därav att jag satte in ett gammalt kort för att driva den tredje skärmen. "

Skall kika på ditt alternativ. Tack igen!
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Bra tips med 950-kortet.
Moderkortet är såpass nytt så det borde inte vara något problem, kolla bara så att du har rätt sladd/kontakt från nätaggregatet då båda korten som tipsats om kräver extra ström.
 

zootallures

Aktiv medlem
Bra tips med 950-kortet.
Moderkortet är såpass nytt så det borde inte vara något problem, kolla bara så att du har rätt sladd/kontakt från nätaggregatet då båda korten som tipsats om kräver extra ström.
Tack! Ser nu till min stora skam att mitt moderkort visst har tre grafikutgångar. Det tredje är ett mini Display Port. Eftersom min skärm har vanlig Display Port, så skall jag se om jag helt enkelt kan köpa en sladd med minikontakt på ena hållet och vanlig på den andra.

Men jag har lärt mig en del och blivit uppdaterad. Stort tack till er som engagerat er.
 

perost

Aktiv medlem
Tack! Ser nu till min stora skam att mitt moderkort visst har tre grafikutgångar. Det tredje är ett mini Display Port. Eftersom min skärm har vanlig Display Port, så skall jag se om jag helt enkelt kan köpa en sladd med minikontakt på ena hållet och vanlig på den andra.
Moderkortet har faktiskt hela fyra utgångar ser jag nu när jag kollar på dess spec, VGA, DVI, HDMI samt mDP. Men man kan endast använda tre av dem i taget.

Värt att tänka på är att DVI och HDMI använder samma sorts bildsignal, så du kan koppla in en av skärmarna med en enkel HDMI-till-DVI-kabel (single link räcker för U2412M). Sen en via vanlig DVI, och en via mDP. Då slipper du använda VGA, som ju kan innebära en kvalitetsförlust p.g.a. att det är en analog signal.

mDP och DP är förresten precis samma signal, det är bara kontakten som skiljer. Så det är inga problem att använda en kabel med mDP i ena änden och DP i andra.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tack! S
...
Eftersom min skärm har vanlig Display Port, så skall jag se om jag helt enkelt kan köpa en sladd med minikontakt på ena hållet och vanlig på den andra.
...
Rätt många av Apples datorer har ju minidisplayport, inbyggt i Thunderbolt.
Vilket gör att det är rätt lätt att hitta olika adaptrar och kablar för minidisplaypor.
T.ex. den här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/displayport/mini-displayport-till-displayport/mini-displayport-till-displayport-kabel-svart-1-m-p68947
 
ANNONS