Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel från Lightroom till Apple TV

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag vill snabbt göra ett bildspel, ca 100 bilder i Lightroom CC och gärna visa det på TVn via Apple TV.
Det var krångligare att få det fungera än jag trodde.
Jag valde bilder i Lightroom i modulen Bildspel och Exportera till video.
Jag laddade ner Lightroom-appen till min AppleTV ( senaste modell).
Sedan 10 timmar tillbaka säger appen på Tvn att den fortfarande läser in bilder. Måste Lightroom läsa in mina samtliga bilder? Och finns det inte något att bygga på då jag har CC-versionen? Är det någon som har goda erfarenheter av Lightroom-appen?

Jag provade också att exportera bildspelet ( som film) till iCloud och sedan visa det via AirPlay. Det gick fint men tog förstås lång tid att tanka in den knappt 600 Mb stora filen.
Frågan är om det hade varit bättre att gå via Bilder på datorn (som synkar via iCloud) eller rent av iMovie för att dela bildspelet i iMovieTheater-appen??
Ryktet om den digitala hubbens smidighet känns en smula överdrivet...
Det handlar ju dock bara om 100 bilder...
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag kör alla visningsbilder via Bilder/iCloud. Lightrooms synk är allt för långsam och osäker. Så i Bilder har jag endast färdiga album med visningsbilder.
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag kör alla visningsbilder via Bilder/iCloud. Lightrooms synk är allt för långsam och osäker. Så i Bilder har jag endast färdiga album med visningsbilder.
Tack Bo!
Så eftersom jag vet att du är en hejare på Lightroom undrar jag om du gör själva bildspelet i LR eller i Bilder?
Har du några andra erfarenheter av Lightroom -appen?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag visar också bilder via Apple TV och använder mig då också av av Bilder-programmet och iCloud/delad.
Men då separata JPG-bilder och inte en filmfil.

Helst skulle jag vilja kunna exportera direkt från Lightroom så att bilderna hamnar på iCloud och delade så att Apple TV:n kan visa dem.
Nu exporterar jag ut bilder från Lightroom till en mapp på datorn, drar in dem därifrån till Bilder, och sist markerar bilderna och väljer att dela dem.

Vet någon om det finns ett smidigare sätt?
 

sonya55

Aktiv medlem
BIldspel snabbt o enkelt...

Om jag förstått rätt skall bildspelet göras i lightroom och visas i Apple TV
Jag brukar själv använda FotoMagico 4 för att göra bildspelet,
Fungerar klockrent, sen exporterar jag i valfritt format och får en videofil som kan köras på vad och var man vill.

Det brukar normalt sett ta ca 2-3 min att göra video av ett bildspel
På 900 MB

Med vänlig hälsning, Sven-Olof
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte gjort färdiga bildspel, men använder appleTv för bildvisning och programmens bildvisningsprogram.

Apples bildström har jag inte fått att fungera fullt ut, har hängt sig och segt.

Har använt Infuse gratisversionen, den har tidigare fungerat med bilder men inte idag :(, video spelade den dock upp.

FileBrowserTV köpversion men inte så dyr, fungerar både med bilder och video från NAS, har WD myCloud

Sedan såg jag den fanns ett antal köpversioner av Easy Cloud som fungerar mot en NAS
 
ANNONS