Annons

Canon Powershot G7 x mark II eller Fujifilm X70

Produkter
(logga in för att koppla)

argydja

Medlem
Jag söker en kompaktkamera då jag numera aldrig orkar ta med mig min systemkamera. Egentligen hade jag bestämt för Canons Powershot G7 x mark II, men så trillade jag över Fujifilms X70. Vilken bör jag välja? Går det att jämföra? Det är ju liknande pris på dem. Eller ska jag gå för en begagnad X100T?

Jag fotar det som händer i min vardag, mycket barn, porträtt, lite street osv. Önskar en ljuskänslig kamera, borde jag gå för Canons då med f1,4 jämfört med Fujins f2,8?

Min systemkamera är en Canon, så jag är van vid Canon, men antar att det inte är så svårt att lära nytt.
 

P.G.A.

Medlem
Kompakt m. kvalitet

Jag hittade en Fuji x-30 i kalasskick, efter att ha släpat runt både det ena o andra får jag säga att jag trivs jäkligt bra med denna.
Funderade på X70 men denna är inte dum, om du hittar en...
 

MattiasL

Aktiv medlem
De är ju rätt olika kameror, och svaret beror nog helt och hållet på om du kan tänka dig att fotografera med enbart motsvarande 28 mm som hos Fujin, eller om du vill ha zoom som hos Canon. 28 mm är rätt speciellt, kanske lite vidare än de flesta trivs med som enda brännvidd, men kan också vara fantastiskt och ge en fin närhet i rätt händer.

Personligen hade jag nog valt en kamera med fast brännvidd. Min första impuls skulle vara 35 mm som hos X100, men vet också att det kan göra mina bilder gott att vara begränsad till 28.
 

dumbo

Aktiv medlem
Med lite vilja kan man väl kanske kalla X70 kompakt men den är ju ändå en bit större än G7X MkII. X100T är ju ytterligare en bit större och X30, som nämts här, är ju snarast enorm jämfört med G7X.

X70 har ju, som andra redan påpekat, fast optik på 28mm, dvs ingen möjlighet att zooma. Om 28mm passar dig vet du ju bäst själv. Jag hade nog valt 35mm om jag skulle ha ett enda fast objektiv.

Du kanske redan har uteslutit den av någon anledning men jag skulle vilja kasta in RX100 Mk III i leken. Kostar ungefär som G7X Mk II men är ännu lite mindre och, enl min subjektiva åsikt, lite rappare (ffa autofokusen) och bjuder på en sökare. Bildkvaliteten är väldigt lik.
G7X har ju dock lite mer tele.
 

martinot

Aktiv medlem
Eftersom jag personligen nästan enbart har kompaktkamera när jag skall ut och resa ultralätt (här hemma, eller normalt på resa, så kör jag små spegellösa m43 systemkameror) så föredrar jag personligen större brännvidsomfång med mer tele framför ljusstyrka. Helst vill man ha båda, men man måste ju som alltid bestämma kompromiss, speciellt när man inte kan byta objektiv.

För mig så föredrar jag då för mina behov superzoomkompakter med 1" sensor som denna TZ100 jag köpte hos CP i våras innan en Kinaresa:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ100sv

Har man dock inget smidigt och lätt spegellöst litet system (och inte har råd att skaffa), och vill fota mer här hemma i lite mörkare miljöer, så är ju RX100-serien vad jag nog skulle valt eller rekommenderat (också bättre och trevligare sökare än Panasonicen, men med nackdelen att lite fippligare att fälla ut/in).

Bra rea hos SP just nu: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=TZ100sv (1000 kr rabatt och grepp+väska).

Sedan så finns ju även alternativ just med små m43-hus med kompakta objektiv, eller Fuji eller annan APS-C med hyfsat kompakta saker, speciellt om man kör med fasta brännvidder. Lite dyrare i nypris än en kompaktkamera, men klart flexiblare. Kan även hittas till bra fyndpriser om man kan tänka sig beg. och letar lite.

Ett annat alternativ är just en liten m43-kamera med kompakta objektiv, eller Fuji eller annan APS-C med hyfsat kompakta objektiv om man kör med fasta brännvidder. Lite dyrare i nypris, men klart flexiblare då man kan byta optik, och mycket bättre sökare och AF än småkompakter (Fujis APS-C-kompakter och Sonys FF-kompakter är grymt fina och i en klass för sig tillsammans med Leica). Finns klart överkomliga beg. fynd om man letar lite. Som tex. X-E2 (kan mjukvaruppgraderas till en ny X-E2S).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Rörligt

Barn och street tarvar nästan en kamera med sökare. Canon G5X är ganska ljusstark, har sökare och ett väldigt trevligt objektiv som täcker motsvarande 24-105 mm. Bildkvalitén är utmärkt och du lär nog inte se någon skillnad gentemot din Canon systemkamera. Samma handgrepp och ungefär samma knappar och menyer som hos C´s systemkameror gör det lättare att komma igång med kameran.
 

martinot

Aktiv medlem
Barn och street tarvar nästan en kamera med sökare. Canon G5X är ganska ljusstark, har sökare och ett väldigt trevligt objektiv som täcker motsvarande 24-105 mm. Bildkvalitén är utmärkt och du lär nog inte se någon skillnad gentemot din Canon systemkamera. Samma handgrepp och ungefär samma knappar och menyer som hos C´s systemkameror gör det lättare att komma igång med kameran.
Vet inte. Lite tveksam. Med den storleken som G5X hamnar på (går inte alls lika smidigt som en G7X, RX100 eller TZ100) så skulle jag personligen nog valt något klart bättre och med större sensor än lilla 1"
(men det är jag det).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Finns det?

Finns det någon kamera med sökare och större sensor som är lika liten som G5x? Vore ju bra att uppge dessa alternativ. Givetvis bör då kamerans storlek jämföras med annan kamera med liknande zoomomfång och inte bara huset utan kamera om det är en systemkamera du menar.
 

dumbo

Aktiv medlem
Finns det någon kamera med sökare och större sensor som är lika liten som G5x? Vore ju bra att uppge dessa alternativ. Givetvis bör då kamerans storlek jämföras med annan kamera med liknande zoomomfång och inte bara huset utan kamera om det är en systemkamera du menar.
Det berro väl på vad du menar med "liknande zoomomfång". RX100 Mk III har ju "24-70/1.8-2.8" så det saknas 30mm tele för att vara samma. Personligen tycker jag ju inte 70 vs 100mm är någon dealbreaker...
G5X använder väl samma objektiv som första versionen av G7X, vill jag minnas, och då är ju bildkvaliteten en hygglig bit ifrån RX100 Mk III.
RX100:n är ju dessutom en bra bit mindre och nästan tusenlappen billigare.
Sen har den ju längre upplösning på sökaren och skärmen går inte att vinkla lika fritt som på G5X och den har inte touchscreen, så båda har ju sina fördelar men är man ute efter så bra prestanda som möjligt i ett så litet format som möjligt så vet jag vad jag hade valt åtminstone.

Edit: Blixten på RX100 går ju att studsa i taket åxå. Det går väl inte på G5X?
 

ajoe

Aktiv medlem
Som det Fujifreak jag blivit är jag väldigt sugen på en X70. Det är själva "kamerakänslan". Tänk om de kunde kasta in 24 Mp-sensorn i den...

Vilket ändå inte hindrar mig från att tycka att Sonys RX100-kameror imponerar enormt. Bra med zoom och bra med EVF. Visst kan man beskära bilden, men jag tycker zoom är till hjälp i bildkompositionen.

Canons entummare har jag aldrig använt, säkert ypperliga. Hur man än vrider och vänder på det så är den kamera man använder bäst!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
samma

Det berro väl på vad du menar med "liknande zoomomfång". RX100 Mk III har ju "24-70/1.8-2.8" så det saknas 30mm tele för att vara samma. Personligen tycker jag ju inte 70 vs 100mm är någon dealbreaker...
G5X använder väl samma objektiv som första versionen av G7X, vill jag minnas, och då är ju bildkvaliteten en hygglig bit ifrån RX100 Mk III.
RX100:n är ju dessutom en bra bit mindre och nästan tusenlappen billigare.
Sen har den ju längre upplösning på sökaren och skärmen går inte att vinkla lika fritt som på G5X och den har inte touchscreen, så båda har ju sina fördelar men är man ute efter så bra prestanda som möjligt i ett så litet format som möjligt så vet jag vad jag hade valt åtminstone.

Edit: Blixten på RX100 går ju att studsa i taket åxå. Det går väl inte på G5X?
OK. Fast det är samma objektiv i 5:an som i G7 mark II.
 

martinot

Aktiv medlem
Finns det någon kamera med sökare och större sensor som är lika liten som G5x? Vore ju bra att uppge dessa alternativ. Givetvis bör då kamerans storlek jämföras med annan kamera med liknande zoomomfång och inte bara huset utan kamera om det är en systemkamera du menar.
Inte exakt samma storlek och specifikationer (finns ju sällan så exakt lika alternativ), men däremot väldigt liknande och absolut i samma storleksklass.

Den närmaste kompaktkamera som jag personligen helt klart mycket hellre skulle valt än G5X är Panasonic LX100 eller Leica D-Lux T109. De sticker ut 1 cm mer totalt på djupet pga sökare och optik (mest pga en klar klass bättre optik än den som sitter i 1"-kompakter som G5/7X, RX100 och TZ100), men är å andra sidan 1 cm lägre på höjden (då EVF på G5X å sin sida sticker ut som en klump på höjden precis som DSLR-sökare).

http://camerasize.com/compact/#637,569,575,ha,f

Eftersom G5X i min mening ändå är såpass mycket större och osmidigare än renodlade pocketkameror som enkelt går ner i fickan (som RX100, G7X och TZ100), så hade jag helt klart kikat och övervägt både optiskt och sensormässigt bättre kameror (som t.ex. Panasnonic och Leica ovan).

Tycker den (relativt sätt) stora G5X gör sig dåligt i sin storleksklass med den (relativt sätt) lilla 1"-sensorn och sämre optiken (relativt sätt). Men det är min personliga åsikt.

Du får med G5X varken bättre optik eller sensor än de små 1"-pocketkamerorna, men en bra mycket större klumpigare kamera som klart tappar i kvalitet till sensorer och optik i samma fysiska storleksklass där G5X befinner sig.

Tycker G5X är en charmig och kul (om än fulsnygg) kamera, men jag skulle personligen aldrig köpt den med tanke på klumpigheten kombinerat med konkurrensen och alternativen på marknaden.
 

martinot

Aktiv medlem
Som det Fujifreak jag blivit är jag väldigt sugen på en X70. Det är själva "kamerakänslan". Tänk om de kunde kasta in 24 Mp-sensorn i den...
Jo, de har verkligen lyckats med bedriften att få in en stor APS-C sensor i den (precis som Nikon lyckades med i deras A-kamera), och gillar den grymt mycket för dess bildkvalitet. Tycker att valet av optiken också verkar tilltala mig mer än den som sitter i storebröderna i X100-serien (gillar lite mer vidvinkel).

Den stora missen IMO är dock att den inte har någon sökare, vilket jag tycker är lite synd (även om det går relativt enkelt att sätta på en optisk från Zeiss eller andra, då det är en fast brännvidd på optiken, så blir det ändå inte lika smidigt med en sådan klump ovanpå). Hade den haft det så hade jag köpt den på stört.
 

ajoe

Aktiv medlem
Fast med motsvarande 28 mm så är ju behovet av EVF inte lika stort som om den hade haft zoom. Allt är kompromisser...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Hoppsan, nu blev det en X70 här. Såhär långt, vid 500 bilder: mycket trivsam kamera att fotografera med. Färger som får en inbiten svartvitfotograf som mig på andra tankar. Härligt med nästan tyst centralslutare och snabb blixtsynk. Aningen långsam i fokus. Men jag kommer bli kompis med den fina "28:an".
 

martinot

Aktiv medlem
Hoppsan, nu blev det en X70 här. Såhär långt, vid 500 bilder: mycket trivsam kamera att fotografera med. Färger som får en inbiten svartvitfotograf som mig på andra tankar. Härligt med nästan tyst centralslutare och snabb blixtsynk. Aningen långsam i fokus. Men jag kommer bli kompis med den fina "28:an".
Kul - grattis! :)

Återkom gärna med lite mer personliga reflektioner när du fotat lite med den.
 
ANNONS