Annons

salja bilder till bok.....eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sukali

Medlem
Hej,
Jag heter Jonas och jobbar i en National Park i mitten av DR Congo. Jag har jobbat har lange och gradvis har jag börjat intressera mig for foto och tagit bilder undertiden jag jobbar. Gradvis har jag också investerat i utrustning och har nu en ganska dyr fotoväska.

Jag har en drom om att en dag skriva och använda mig av mina bilder pa något satt. Miljon ar speciell och da jag bott har väldigt lange, kan sprak och kulturs sa har jag en speciell kunskap att utgå ifrån. Kanske har jag också en del bilder som ar lite svara att matcha utan att spendera mycket tid i området.

Nu har organisationen jag jobbar for (stor internationell bevarande organisation) anlitat en författare for att skriva en bok om parken. Författaren kommer att ha svart att fa tag pa bilder pa miljö, fåglar och djur i parken och jag utgår ifrån att han i slutandan kommer kontakta mig for att fa tag pa tillräckligt med fotomaterial.
När detta sker kommer jag hamna i en lite svar situation. Trycket från min arbetsgivare att dela/salja bilder till författaren kommer vara väldigt stort och jag ar väldigt tveksam att sälja några alls for att inte saga att jag inte har en aning om hur mycket jag ska ta i betalt....

fragorna ar val egentligen
1) hur mycket ska man ta betalt per bild om man inte ar kand men man sitter pa något unikt som någon behöver.?

2) Om jag själv vill skapa en bok baserad pa mina bilder härifrån hur mycket "förlorar man" i intresse om några av bilderna redan ar publicerade i en annan bok?

3) Da min arbetsgivare ar en stor internationell välkänd organisation som kommer använda boken for att kommunicera om parken kanske jag kanar pa att exponera mina bilder eftersom de kan fa stor spridning....??

Dilemmat i relationen till min arbetsgivare ar val inget egentligen ingen att fråga om....bara berättar att situationen kanna ganska pressad att dela / sälja mina bilder :)

tack for svar och rad hur jag ska agera for att verka mest proffsig.....

/Jonas
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Jag skulle råda dig att kontakta Sveriges Fotografers Förbund, eller någon annan intresseorganisation (om det finns någon) för att få råd om det här, då det är en ganska speciell situation och jag tror bristen på svar indikerar att det inte finns jättemånga på Fotosidan som har erfarenhet från situationen du beskriver.

Generellt skulle jag råda dig att ha riktigt bra koll på vad det är du säljer, så det inte visar sig att din arbetsgivare har åsikter ifall du vill använda bilderna i en egen publikation längre fram. Samt se till att du verkligen blir krediterad för bilderna ifall du bestämmer dig för att sälja några.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 är det unikt så är det värdefullt.
de vill ju i så fall ha just dina bilder.
(Jag säljer sällan bilder)

2 3 beror på...
Om bilderna blir kända kan det öppna dörrar.
Blir de inte kända utan "bara" använda så kanske de inte är så unika o därmed mindre värdefulla.

Men du slipper alla ekonomiska risker, det kan vara värt en hel del.
Och boken BLIR AV... bara det kan vara den stora vinsten...

En bra affär är Win Win.
Om det inte känns bra i magen är mitt råd att vara ärlig.
Kan man förklara vad man vill ha ut av det själv så kan också motparten justera sitt motiv.

Lycka till
 
ANNONS