Annons

Skyline

Produkter
(logga in för att koppla)

swanphotos

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon kan förklara vad ordet "skyline" betyder inom fotografering?

Vad är det för slags bild? När jag googlar kommer det upp bilder på städer om natten med en fin himmel.

Måste det vara en bild på en stad? På natten? Med en häftig himmel? Eller vad är grejen med skyline-bilder?

Tacksam för svar!
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Det är husen som avses, eller snarare den bild husen tillsammans gör vilket ofta är karakteristiskt för staden i fråga. Manhattan med WTC (nya eller de två gamla) skulle jag tro att är de absolut mest kända.
 

thommya

Aktiv medlem
En stadssiluett eller skyline är den artificiella horisont som skapas av stadsbebyggelse, och som består av konturerna av en stads högre byggnader. Eftersom inte två stadssiluetter är likadana kan stadssiluetten sägas vara ett slags fingeravtryck för en stad.

- Wikipedia -

Olika städer har sina egna karaktäristiska byggnader och kännetecken och känns oftast igen när man visar en skyline. Speciellt om man lägger in flera byggnader i en och samma bild. Kan vara svårt att fånga som fotografi om byggnaderna är utspridda och då används ofta illustrationer istället.
Se t. ex Göteborg illustrerad som en Skyline här:
https://www.shutterstock.com/sv/image-vector/gothenburg-skyline-vector-illustration-192872390

Hoppas det förklarar!

Thommy
 
ANNONS