Annons

Camera Raw cache

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Vad behöver man camera raw cache till?
Fick fullt på Lr-katalogdisken när jag stängde programmet och hittade en mapp under Adobe/camera raw/cache med 15 GB dat-filer. Vad händer om man tar bort filerna?
 
Vad behöver man camera raw cache till?
Fick fullt på Lr-katalogdisken när jag stängde programmet och hittade en mapp under Adobe/camera raw/cache med 15 GB dat-filer. Vad händer om man tar bort filerna?
Camera Raw "cachar" bilder du öppnar så att de ska gå snabbare att öppna nästa gång. Om du inte tycker att du behöver den lilla prestandaökningen kan du utan problem tömma den mappen.


www.bilderavmig.se
 

Ventures

Aktiv medlem
Camera Raw "cachar" bilder du öppnar så att de ska gå snabbare att öppna nästa gång. Om du inte tycker att du behöver den lilla prestandaökningen kan du utan problem tömma den mappen.


www.bilderavmig.se
Är det lightrooms cache eller PS?
Flyttade mappen till annan disk men previewsen verkar ligga kvar i Lr. Har för mig att det är en mapp i lr-katalogen som previewsen ligger i för Lr. Tömde den för ett par år sedan, men då blev lr långsamt när man bläddrade bland gamla bilder.
 
Är det lightrooms cache eller PS?
Flyttade mappen till annan disk men previewsen verkar ligga kvar i Lr. Har för mig att det är en mapp i lr-katalogen som previewsen ligger i för Lr. Tömde den för ett par år sedan, men då blev lr långsamt när man bläddrade bland gamla bilder.
Det är Camera Raw, alltså Photoshop. Lightrooms previews har inte med Camera Raw att göra.
 

thommya

Aktiv medlem
Det är Camera Raw, alltså Photoshop. Lightrooms previews har inte med Camera Raw att göra.
Inte helt rätt. Camera Raw Cache används i Lightroom och när du är i Framkalla-modulen. Mer detaljer och skillnad mellan previews och cache, mellan hur de används i biblioteksmodulen och framkallamodulen, läs nedan...

Utdrag från https://www.lightroomqueen.com/lightroom-performance-previews-caches/ - rekommenderad läsning - där allt om Lightrooms previews, caches och performance finns att läsa:

Camera Raw Cache (aka ACR Cache) temporarily holds partially processed fast load data (1024px long edge) for the most recently accessed raw files, and is used in the Develop module to speed up loading times.

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Vad behöver man camera raw cache till?
Fick fullt på Lr-katalogdisken när jag stängde programmet och hittade en mapp under Adobe/camera raw/cache med 15 GB dat-filer. Vad händer om man tar bort filerna?
Du hittar alla svar om hur denna cache funkar och vad den används till i länken i mitt förra inlägg.
Inget kritiskt händer om du tömmer mappen och den lilla uppsnabbningen som denna cache gör i framkallamodulen märks knappt ändå.
Och nästa gång du startar upp Lightroom kommer framkallamodulen börja använda cachen igen. Du kan minska storleken på cachen i inställningarna i Lightroom under Redigera - Inställningar - Prestanda.

Thommy
 
ANNONS