Annons

Fuji X-T2, X-T20 eller...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Vilken Fujikamera ska jag köpa, X-T1, X-T2, X-T20 eller X-T100? Eller möjligen en X100f. Eller ska jag inte köpa någon kamera alls?

Jag är en hobbyfotograf som hittills bara fotat i JPEG utan att efterbehandla bilderna. Jag fotar mest "gatan", porträtt och landskap. Filmar aldrig. Gillar att fota svartvitt direkt i kameran.

En Fuji X-T2 - den kamera jag just nu är mest sugen på - känns egentligen som lite overkill för mina behov/min nivå, men utöver vissa frågetecken kring storleken (kommer den att tas med?) och priset så verkar det vara en grymt bra kamera. Jag tänker mig dessutom att den kamera jag köper ska räcka i många år, och kanske är några tusen extra för huset i slutändan inte så mycket när man tänker på vad objektiven kostar (inte för att jag tänker köpa alltför många, tror att 3-4 stycken på sikt kommer att täcka mina behov). Kan tillägga att jag sannolikt kommer köpa begagnat och att jag inte har någon större brådska.

Min första systemkamera var en Nikon D90, som jag för ca 10 år sedan valde framför de något billigare "instegskamerorna" D3000 och D5000, mycket på grund av ergonomi. Den kändes bättre i handen helt enkelt.

Efter några år insåg jag att kameran, mycket på grund av sin storlek, alltför sällan togs med. Jag fotade i stället mest med mobilen. Sålde därför min D90 och mina objektiv, vilket räckte till en Panasonic GX7 plus "pannkaka". Nu skulle kameran tas med oftare!

Det har nu gått ytterligare 4-5 år och även om jag fortfarande gillar min GX7:a så är den inte med så ofta som den borde. Jag gillar storleken men stör mig lite på sökarens placering eftersom jag använder vänster öga och näsan hela tiden flyttar fokus och annat på kamerans touchscreen (går förvisso att stänga av, vilket jag nu har gjort). Jag är inte heller förtjust i att behöva gå in i menyer/använda en touchscreen för att fippla med diverse inställningar. Jag gissar att det går att komma till rätta med en del av detta genom att tilldela uppgifter till funktionsknappar (har inte kommit mig för...).

Mitt "behov" av en Fuji handlar delvis om ett (kanske omotiverat) köpsug, men jag intalar mig att det skulle vara roligare att fota med fler fysiska reglage, och att man då i större utsträckning blir medveten om vad man gör. Fujis JPEG-bilder lovordas ofta och jag fotar aldrig i RAW, även om jag inte utesluter att jag någon gång kommer att börja. Eftersom jag gillar att fota svartvitt är jag dessutom väldigt nyfiken på Acros. Sedan är ju Fujis kameror sjukt snygga!

Det som talar för X-T2 är storleken (bättre grepp) och fler fysiska reglage, men kanske framför allt den suveräna sökaren (jag har glasögon). Det som talar emot den är möjligen samma sak, storleken (tung, skrymmande). Det som därutöver talar för X-T1 och 2 är att jag, om jag behåller min GX7, får två kameror med lite olika användningsområden. Även om X-T20 i väsentliga avseenden skiljer sig från min GX7 är de ändå i samma storleksklass. Ett alternativ är förstås att sälja min GX7 plus befintliga objektiv. Jag har inte klämt på en X-T100 än men den lockar inte lika mycket som de andra, även om jag inser att den är rätt prisvärd.

Jag har läst på om X-T1 och X-T2 och förstått att de största skillnaderna är video och autofokus, därutöver en del mindre saker som joysticken och små förbättringar av reglage. Dock känns det inte som om det dubbla priset är motiverat för X-T2:an, särskilt som jag aldrig kommer att filma med kameran och inte heller fotar särskilt mycket action. Problemet är att jag är så jäkla sugen på Acros! Då jag sällan eller aldrig redigerar bilderna i efterhand är jag inte intresserad av att försöka åstadkomma motsvarande resultat genom efterarbete.

Bildkvaliteten är egentligen ingen faktor, den är med all säkerhet tillräckligt bra för mina behov i alla kameror. Bra egenskaper i dåligt ljus är dock ett stort plus, men det har kanske mer med objektiven att göra. Jag är inte låst till Fuji, men estetiken och reglagen har jag hittills inte hittat någon annanstans.

Det blev ett långt inlägg. För er som orkat läsa till slutet och som har erfarenheter av kamerorna ifråga, eller som har kloka synpunkter i största allmänhet - jag lyssnar!
 

snap01

Aktiv medlem
Om storleken är viktig så hade jag valt x-t20 samma bildkvalitet som xt-2. Visserligen är ingen av dessa kameror stora.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Om storleken är viktig så hade jag valt x-t20 samma bildkvalitet som xt-2. Visserligen är ingen av dessa kameror stora.
Storleken är viktig, men är samtidigt - som jag skrev - en faktor som slår åt två håll.

En något större kamera är trevligare att fota med när man väl tar med den. Men en kamera som är (för) stor lämnas ofta kvar hemma om man inte är ute just för att fota. Min förhoppning är ju att det ska vara så roligt att fota med en X-T2 att jag skulle ta med den trots sin storlek.
 

Astacus

Aktiv medlem
Storleken är viktig, men är samtidigt - som jag skrev - en faktor som slår åt två håll.

En något större kamera är trevligare att fota med när man väl tar med den. Men en kamera som är (för) stor lämnas ofta kvar hemma om man inte är ute just för att fota. Min förhoppning är ju att det ska vara så roligt att fota med en X-T2 att jag skulle ta med den trots sin storlek.
Har både X-T2 och X-T20. Köpte den sistnämnda för att ha när storlek/vikt spelar roll men eftersom många av objektiven är så otroligt små/smidiga så hänger T2:an ofta med istället.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Skall du fota gatan så är det väl x100f som gäller med fast optik. Vill du kunna byta optik så välj x-T1 eller X-T2. X-T2 har fler pixlar än X-T1. Har själv en X-T1 som jag är väldigt nöjd med. Hade X-T3 haft IBIS så hade jag bytt upp mig men nu är jag mer tveksam och är fortfarande nöjd med X-T1. X-T1 går inte att köpa ny längre.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har en X-T2 och älskar den :) Kommer antagligen byta till en X-T3 så småningom, men X-T2:an står sig fortfarande mycket bra idag :)

En av de största anledningarna att köra Fuji är ju deras fantastiska objektiv. De verkar inte ha ett dåligt objektiv i sin line-up och flera av dem är i absolut världsklass!

Fuji's grejor är otroligt intuitiva och roliga att använda och tack vare deras objektiv kan man få bildkvalité i absolut toppklass. Några andra saker jag älskar med Fuji är den höga kvalitén på deras saker och flexibiliteten i X-systemet. De är också bäst när det gäller firmware-uppdateringar.

En sak att tänka på om du börjar redigera nån gång är att Fuji's RAW-filer behöver annan processing pga. X-trans sensorn. Detta är idag inte ett så stort problem då det finns flera program som gör ett bra jobb med dem, dock så är t.ex Lightroom fortfarande det sämsta programmet till dem.
 

Bessel

Aktiv medlem
Man kommer någorlunda långt med en X100f, som får plats i en jackficka.

Vid JPEG-fotografering kan man "zooma digitalt" till motsvarande dubbla brännvidden, fortfarande med 24 megapixel. Det blir förvånansvärt bra kvalitet, så att man kan beskära ganska hårt. Totalresultatet blir ungefär som ett normalt porträttele, med 6 megapixlar. Lägg ett par tusen kronor på telekonvertern, så får du ytterligare en faktor 1.4.

För större bildvinklar använder jag panorama, antingen den inbyggda funktionen, eller (hellre) open source-programmet Hugin.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag kan inte tycka att en xt-2 är stor. Lagom handhavande o en utmärkt kitoptik som är riktigt bra. Om man ser till bildkvalitet så är nya xt-100 likvärdig med senaste xt-3 men betydligt billigare. Men saknar en del funktioner samt har en annan processor som gör den sämre att använda för serie-snabba bilder.

Det som utmärker xt1-2-3 kamerorna är att dom är kul att plåta med, skön analog känsla. Att dom sedan påminner om snygga analoga kameror skadar inte. Om jag varit dig så hade jag gått på Xt-2 som finns för kalas pris nu. Har aldrig upplevt den för stor. Behöver du ännu mindre så är nästan steg kameran man alltid har med sig ( mobilen ) i dom fall du känner att xt-2 är för stor.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Budget är tyvärr steg 1. Vill du pröva Fuji och bildkvalitet i jpeg är ju en beg utrustning bra - sedan är du fast med ett leende i Fujiträsket.

Är budgeten stor är en T3 nog bättre än T2, även med en nypa salt på fujirumors.com anses T3 riktigt bra.

Liten budget - leta upp en beg T1, de ligger på 4 000:- nu. Möjligen kan man ännu hitta en ny, jag fann en i våras på Rajala. T1 har inte alla filmsimuleringar förvisso, och alla som älskar AF tycker den är slö - men tom med 18/2,0 är den snabb nog i de flesta fallen.. alla FW-uppgraderingar har förvandlat T1 till 75% T3..
AF med 35/1,4 är inte kul, det går fort men det är några gram glas som skakar...

Storleksmässigt är T1 med 18/2,0 eller 27/2,8 och utan det extra greppet lätt att få ner i en jackinnerficka. Med 14/2,8 är det en pjäs, men det objektivet är att rekommendera.
Med extragreppet (Fuji tar bra betalt) ligger T1 bättre i handen och för gatuplåtande har jag den balanserad (stående format) hängandes i två fingrar, greppet ger perfekt balans.

100 - köp en 100F. Jag har 100S och S står för Slö AF i dåligt ljus. I övrigt är den ett sant njutningsmedel.

Skall du plåta gata - jag har även en M1 som med 14/2,8 eller Samyang 12/2,0 och P-läget är idiotsäker ner till skymning - den sätter exponeringen, alltid! En beg M1 är inte en T1 reglagemässigt, men har i övrigt samma sensor, processor men med litet färre val. Egentligen Fuji's bästa till pris/storlek/bildkvalitet, en T1 för tittatryck.

-J!
 

mickecrown

Aktiv medlem
Fuji X100F

Hej,
Jag har en X100F. Helt underbar kamera att jobba med.
Och Acros är verkligen kul. Använder nästan bara Velvia och Acros simuleringarna.
Otroligt intuitiv och trevlig att hantera. Och storleken är perfekt.

Jag har också Nikon D810 och D7200 och P900.
Men jag har märkt att det allt oftare är X100F som får följa med ut.
Dock naturligtvis inte om jag tänker fota fågel/djur eller vid vatten o. dyl.

Men bilderna från X100F står sig förvånansvärt väl i jämförelse med D7200,
naturligtvis inte i klass med D810. Men bra nog. Och det viktigaste, kameran är MED ute.

Lycka till
Mikael
 
ANNONS