Annons

Scanner för gamla foton plus negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

cfagerberg

Aktiv medlem
Jag vill scanna dels gamla familjeporträtt (i hög kvalitet så att jag kan skriva ut kopior, gärna i större format än det scannade) och dels gamla negativ (går det att scanna i tillräckligt hög kvalitet så att jag kan slänga negativen?).
Jag har en Canon MX920 printer/scanner idag, men är beredd att investera i en ny scanner bara för detta projekt - kan tänka mig att lägga upp emot 10.000 inklusive eventuell extra programvara som behövs (jag har redan Photoshop).

Vad rekommenderar ni att jag skall köpa?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag skulle rekommendera dig en s.k. "flatbed scanner". Epson har ett antal modeller i olika prisklasser, t.ex. V600, V800 och V850.

Den första håller inte högsta bildkvalitet. V800 och V850 är de bästa på marknaden och likvärdiga.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag vill scanna dels gamla familjeporträtt (i hög kvalitet så att jag kan skriva ut kopior, gärna i större format än det scannade) och dels gamla negativ (går det att scanna i tillräckligt hög kvalitet så att jag kan slänga negativen?).
Jag använder en Epson V850 PRO till allt från mellanformat till storformat och påsikt. Den fungerar riktigt bra.

Men vad du än gör, släng inte negativen!
 

Måns H

Aktiv medlem
Tysk testsajt

Jag har letat själv och sajten ScanDig har seriösa tester. Tysk noggrannhet och tysk värdeskala, inte som i USA där allt är fantastic.

Bifogar en länk till en som dom anser bra skanner för sitt pris. Observera tyska noggrannheten, skannern presterar inte alls som i reklamen men är ändå bra. En sån och så en flatbäddsskanner för pappersbilder kanske skulla funka.

Från länken borde det gå att titta på andra skannrar. Företaget är proffs på skanning och använder då olika scanners för olika ändamål-

https://www.filmscanner.info/en/ReflectaDigitDia7000.htm

(Själv gav jag bort en flatbäddsscanner Epson 4990 till Myrorna, fick inte nån ordning alls på scanning av negativ färgfilm. För negativ svartvit var resultatet inte direkt uselt men inte bra. Pappersbilder funkade OK, men där har jag en A3-apparat som också funkar.)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kanske annonsera att få hyra ngns scanner här på FS?
Billigare för båda. Troligtvis mindre strul eftersom man kan bli guidad av ägaren hur man får det att funka bra.
 

cfagerberg

Aktiv medlem
Wow! Tack för alla bra råd och tips!
Om jag förstår sidan om slidescannern rätt så är den till för monterade diabilder(?), men det jag har är negativ på remsor så då gissar jag att den inte funkar.
Smart idé att annonsera om jag kan få hyra - absolut ett alternativ (även om det då kräver att jag kör en lite mer fokuserad insats, men kanske bra om jag inte kan tillåta mig själv att dra ut på det samt bra för både ekonomin och miljön :).
 

Ventures

Aktiv medlem
För papperskopior behövs det inte så avancerade flatbäddsskanners för bra resultat. Negativ och dia kräver dels skanner med ett lock med belysning dels hög upplösning. Beroende på om man bara har 135-film eller också vill skanna bredare film som 120 kan man välja en filmskanner eller -billigare - fota av med makro på en DSLR. Filmskanner för 120-film blir dyrt. Nikon LS9000 dyker ibland upp till höga priser. Jag har idag en filmskanner för 135-film men skulle jag inte ha den skulle jag nog ge makrovarianten en chans. Om man ändå skaffar ett reprostativ kan man ju ha det till pappersbilder och alla typer av film också.
 

cfagerberg

Aktiv medlem
En sak som verkar vara rejält bättre på Epson-scannern jämfört med min nuvarande multifunktionsskrivare är att Epson trycker ned bilden under scanningen, så att det blir bra även om papperskopiorna är lite böjda (det har jag haft problem med nu när jag har scannat med min nuvarande scanner). Det skall även funka bra att scanna bilder som sitter uppklistrade i album vilket jag också har (svårt att få det bra med den jag har idag).
Så det lutar starkt åt en Espon V850 för att, visserligen till en ganska stor peng, köpa mig flexibilitet och förhoppnings bra kvalitet.

Stort tack för alla bra inspell!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Så det lutar starkt åt en Espon V850 för att, visserligen till en ganska stor peng, köpa mig flexibilitet och förhoppnings bra kvalitet.
Ja, den är väldigt bra och mångsidig. Du kan även köra tredjepartsprogram på den, Vuescan är bra om du vill ha lite mer möjligheter än Epsons egna program.

Men som sagt, släng inte negativen....!
 
ANNONS