Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mappar som inte vill vara kvar Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Ett mindre bekymmer, men ändå en fråga, jag villl ha kvar några mappar på Skrivbordet som inte vill vara kvar på min Mac.

När jag stänger av datorn finns ju möjligheten genom att kryssa i en ruta "Öppna fönster igen vid återinloggning", (se bild) men trots detta försvinner ibland efter ett dygn, ibland efter några minuter.

Finns det något sätt att ha dem kvar "för gott?"
 

Bilagor

M7_21

Aktiv medlem
Tack för svar! Vad jag menade var öppnade fönster, jag har t.ex. en sidoskärm med bl.a. Photoshop-verktygen på. Därför lite irriterande att de bara försvinner nästan direkt.

Till jag&bilden, du skriver:
Systeminställningar
Användare och grupper
Ditt konto
Lägg till dem under Startobjekt.

Är inte helt säker på vad du menar med "Ditt konto", vill du precisera det lite mer?
Är inne på Användare och grupper > Startobjekt, men fastnar där.
 

joakim d

Aktiv medlem
En öppen mapp är väl ett fönster?
Ja men inte en stängd :) Eftersom TS också nämner att de försvinner från skrivbordet så är det inte lätt att veta om det är mapper eller fönster som det handlar om.

Edit: TS skrev ett inlägg samtidigt som jag så nu ser jag det gäller fönster.

TS: Med "Ditt Konto" menas kontot som du använder, du ser det i den vänstra listan.
 

PMD

Aktiv medlem
Checkboxen "Öppna fönster igen vid återinloggning" fungerar bara med program som samarbetar om det med operativsystemet. Om Photoshop gör det vet jag ej.
 

M7_21

Aktiv medlem
Ja men inte en stängd :) Eftersom TS också nämner att de försvinner från skrivbordet så är det inte lätt att veta om det är mapper eller fönster som det handlar om.

Edit: TS skrev ett inlägg samtidigt som jag så nu ser jag det gäller fönster.

TS: Med "Ditt Konto" menas kontot som du använder, du ser det i den vänstra listan.
Jag ska alltså dra det som heter "Mitt namn" Admin till Startobjekt om jag fattat rätt?
 

M7_21

Aktiv medlem
Checkboxen "Öppna fönster igen vid återinloggning" fungerar bara med program som samarbetar om det med operativsystemet. Om Photoshop gör det vet jag ej.
Photoshop var egentligen bara ett exempel, oavsett program så stängs fönstren ned rätt fort. Det gäller även för MacOS egna program.
 

PMD

Aktiv medlem
Photoshop var egentligen bara ett exempel, oavsett program så stängs fönstren ned rätt fort. Det gäller även för MacOS egna program.
Ja, då är det något som inte är riktigt rätt.

Kolla för säkerhets skull att det ser rätt ut i Systeminställningar -> Allmänt. I nedre delen av den panelen finns det lite inställningar som har med det här att göra. (Jag vet inte vad de heter på svenska).
 

M7_21

Aktiv medlem
Ja, då är det något som inte är riktigt rätt.

Kolla för säkerhets skull att det ser rätt ut i Systeminställningar -> Allmänt. I nedre delen av den panelen finns det lite inställningar som har med det här att göra. (Jag vet inte vad de heter på svenska).
Kryssa i "Fråga om ändringar...." hoppas det funkar!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Apple har instruktioner fär respektive system.
Välj i listan överst.

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh15189/mac

Tack för svar! Vad jag menade var öppnade fönster, jag har t.ex. en sidoskärm med bl.a. Photoshop-verktygen på. Därför lite irriterande att de bara försvinner nästan direkt.

Till jag&bilden, du skriver:
Systeminställningar
Användare och grupper
Ditt konto
Lägg till dem under Startobjekt.

Är inte helt säker på vad du menar med "Ditt konto", vill du precisera det lite mer?
Är inne på Användare och grupper > Startobjekt, men fastnar där.
 

M7_21

Aktiv medlem
Inställningen för att öppna specifika program automatiskt har nog inte så mycket med TS problem att göra. Det handlar om att macOS ska komma ihåg vilka program som var igång när man stänger ner datorn och öppna dessa igen när man startar den.
Tack, kollade på Apples sida, men tyckte inte det var till någon hjälp där, skrev en kommentar, får väl se om de svarar lite senare!
 
ANNONS