Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw till Jpeg lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus-L

Aktiv medlem
Jag har börjat nyttja Lightroom mer när jag är på resande fot men det tar ju sån otroligt lång tid att ladda upp Raw-filer på nätet. Jag har förut nyttjat gamla lightroom och sen bara synkroniserat vissa bilder till nätet.

Jag missar säkert något i nya lightroom men jag kan inte hitta hur jag konverter från raw till jpeg så jag får mindre filer efter redigering. I gamla var det ju enkelt men nu hittar jag bara att man kan konvertera för att spara på datorn.

Tips på hur någon annan gör?
 

Curt L

Aktiv medlem
Lightroom kan inte, och har aldrig kunnat, konvertera bildfiler. Istället kan du exportera en kopia av den redigerade filen i t.ex. jpeg-format. Den ursprungliga raw-filen finns alltid kvar oförändrad.
 

Markus-L

Aktiv medlem
Lightroom kan inte, och har aldrig kunnat, konvertera bildfiler. Istället kan du exportera en kopia av den redigerade filen i t.ex. jpeg-format. Den ursprungliga raw-filen finns alltid kvar oförändrad.
Det köper jag, fel ordval av mig. Men hur exporterar jag då, i nya lightroom, till ett album och inte datorn? Eller ska man bara ha raw? Blir så tunga filer på sämre internet.
 

Markus-L

Aktiv medlem
Om jag fattar dig rätt, är detta sättet att exportera från "nya" Lightroom:
https://www.youtube.com/watch?v=p-j1yoUjIXs

Thommy
Tack, jo det är typ det jag är ute efter. Jag kanske krånglar till det hela men fram till nu har jag lagt in allt i gamla lightroom, redigerat mina bilder och sedan exporterar till en mapp för att slippa ha stora raw-filer. Om jag ska göra det nu måste jag ju exportera till datorn för att sedan ladda upp i lightroom igen.

Hur gör du, har du bara den redigerade raw-filen?

Anledningen till att jag funderar i dom här banorna är att det tar sån tid att ladda upp filerna med dåligt internet.
 

AFJ

Aktiv medlem
Anledningen till att jag funderar i dom här banorna är att det tar sån tid att ladda upp filerna med dåligt internet.
Varför behöver du använda den molnbaserade versionen? Hela tanken med den är väl att allt skall ligga i molnet. Har man då en taskig uppkoppling så blir det förstås segt.

Varför inte göra allt i Lightroom Classic?

OBS! Ingen pekpinne, bara nyfiken på vad som lockar i moln-versionen, jag använder den inte själv.
 

Markus-L

Aktiv medlem
Varför behöver du använda den molnbaserade versionen? Hela tanken med den är väl att allt skall ligga i molnet. Har man då en taskig uppkoppling så blir det förstås segt.

Varför inte göra allt i Lightroom Classic?

OBS! Ingen pekpinne, bara nyfiken på vad som lockar i moln-versionen, jag använder den inte själv.
Inne i en testperiod.. Det som lockar är enkelheten att alltid ha med sina bilder utan att behöva göra, samlingar och synkronisera via lightroom Classic. Det jag har gjort hittills är att lägga in bilderna på datorn, redigera, lägga över på min nas och därefter så har jag tillgång till dom jämnt. Jag tycker fortfarande att det är smidigare med tanke på att det här går så segt..
 

AFJ

Aktiv medlem
Inne i en testperiod.. Det som lockar är enkelheten att alltid ha med sina bilder utan att behöva göra, samlingar och synkronisera via lightroom Classic. Det jag har gjort hittills är att lägga in bilderna på datorn, redigera, lägga över på min nas och därefter så har jag tillgång till dom jämnt. Jag tycker fortfarande att det är smidigare med tanke på att det här går så segt..
Låter som en helt fungerande lösning, fortsätt med den!

Själv har jag min hemmadator som "bas" där jag har allt på min egen hårddisk. Sedan har jag en hemsida där jag lägger upp bilder så mina släktingar och vänner kan kan kolla bilder. Är det några bilder som jag tycker är extra skoj att visa polare på stan i mobilen så lägger jag JPG-kopior på OneDrive.

Jag är ganska konservativ av mig men har börjat göra mer och mer i molnet men just bilhantering och bildbehandling tycker jag är en av de sämre kandidaterna. För att jobba med bilder vill jag ha en rejäl skärm vilket utesluter mobil, padda och laptop för min del. Dessutom är det ofta rejäla datamängder när man skall hantera 100-tals bilder från dagens fotosession. Jag ser helt enkelt ingen vinst med en mobil lösning. Men så är jag ju gammal gubbe också...

God Jul!
 

Markus-L

Aktiv medlem
Låter som en helt fungerande lösning, fortsätt med den!

Själv har jag min hemmadator som "bas" där jag har allt på min egen hårddisk. Sedan har jag en hemsida där jag lägger upp bilder så mina släktingar och vänner kan kan kolla bilder. Är det några bilder som jag tycker är extra skoj att visa polare på stan i mobilen så lägger jag JPG-kopior på OneDrive.

Jag är ganska konservativ av mig men har börjat göra mer och mer i molnet men just bilhantering och bildbehandling tycker jag är en av de sämre kandidaterna. För att jobba med bilder vill jag ha en rejäl skärm vilket utesluter mobil, padda och laptop för min del. Dessutom är det ofta rejäla datamängder när man skall hantera 100-tals bilder från dagens fotosession. Jag ser helt enkelt ingen vinst med en mobil lösning. Men så är jag ju gammal gubbe också...

God Jul!
Roligt med input!
 
ANNONS