Annons

Pooler med moderator?

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Denna tanke kom upp med anledning av att det då och då dyker upp frågor kring vilka bilder som ska vara i en viss pool, vilka krav som gäller, att "fel" bilder läggs in o.s.v

Diskussionsgrupper på nätet med s.k. moderator har funnits i alla fall sedan mitten på 80-talet och fungerat bra. Skulle det vara en poäng med något liknande här i de fall det är väldigt viktigt för poolens syfte att bilderna verkligen uppfyller alla krieterier som är tänkta?

I så fall skulle bilden vara dold i poolen tills dess den fått OK från en av poolens moderatorer.

Jag är själv osäker på behovet men det skulle vara en möjlighet att styra upp innehållet i pooler avsedda för en tydligt avgränsad bildkategori speciellt om det är så att de upplagda bilderna börjar "spreta" jämfört med vad poolen är avsedd för.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är tekniskt möjligt, men jag kan inte riktigt se behovet idag med våra befintliga pooler.

En användning är dock om vi tex har en pool där bara en viss fotograf/lärare/etc bedömer bilderna, dvs ungefär som vår "Fråga experten"-funktion.
 

ariadne

Aktiv medlem
jag vet ej heller behovet, men poängen skulle kanske vara att det är svårare att ta bort bilder efter att de publicerats, än att välja bort dem innan.

åandrasidan kanske det är "jobbigt" att sitta och behöva "godkänna" bilder. men är det en pool med lite stramare regler så hade jag föredragit att säga nejtack innan de publicerades.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har själv inte riktigt förstått poängen med poolerna, som det är nu så lägger ju folk automatiskt upp sina bilder i bildkritikpoolen och därmed blir allt som innan. Jag trodde grejen var att bilderna på något sätt skulle stå ut från mängden? Själv börjar jag bli innerligt trött på alla bilder på nån katt eller grannens hund. Visst, jag behöver inte titta, det vet jag, men bläddrar man någon gång igenom bildkritikpoolen så är det en stor mängd bilder som varken tillför något eller får någon kritik.

Däremot tycker jag att "Alternativa tekniker" och Toycamera-poolerna står ut, det kanske beror på att det är relativt få som postar i dem. Men är en mobiltelefonkamera en toycamera?
 
ANNONS