Annons

Problem med studioblixtarna

Produkter
(logga in för att koppla)
HJÄLP!
Jag behöver raskt hjälp!
Före sommaren satte jag upp min hemma studio och fick jättefina bilder. Nu skulle jag göra det igen med andra modeller och klara inte ställa in blixtarna rätt. Verkar ha glömt under sommaren.
Ena sidan blir helt svart och andra blir kritvit. Behöver hjälp fort för jag har flera shoots på gång.
Jag brukar vanliga kamerablixtar och softboxar till de. två stycken.
Lagt med bilder. Är det någon som kan hjälpa mig snälla?!???

Andreas
 

Bilagor

Maxieboy

Aktiv medlem
Om du kollar i manualen till din kamera så står det säkert ett värde för snabbaste blixtsynktid. 1/250sek är nog maximalt men kör du med radiosändare så brukar 1/200sek - 1/160sek funka bra. Med sladd mellan kamera och blixt kan du säkert använda 1/250 sek. Slutartiden påverkar inte ljuset i bilden om du har bländare 8 eller mindre. Du kan kolla genom att välja 1/200sek slutartid och stänga av blixten. Om du får en helt svart bildruta då så ser du hur litet allmänljuset påverkar.
 

Gote

Aktiv medlem
Du skriver att du kör med vanliga kamerablixtar? Om du kör med så korta slutartider så måste du slå på high speed sync. Vad är det för blixtar du har?
 

skog1s

Aktiv medlem
Är själv nyinbiten på blixtområdet!

Men ja, jag har sett dessa foton innan! Vill gärna veta vad som är rätt o fel! Är det bara korta slutartider det hänger på?

Sen skulle det vara intressant att få reda på "Andra modeller" ja, vilka modeller då ? Och gärna kameramodell med!
 
ANNONS