Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Roligare med fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tror Joey syftar på manuell optik. Min förra 180 2,8 var ju en sanslöst skarp och vackert tecknande glugg men ca ca ca. I jämförelse med min nya 70-200 4,0 vr som det knappt går att provocera fram ca med. Sigmas 150 2,8 också den helt befriad från fenomenet. Måste väl tillskrivasmodernare coating eller nåt.
Hmmm men han jämförde ett gammalt manuellt objektiv mot ett nytt som hade AF?
Jag bara tog ett exempel på ett näsan 20 årigt objektiv som fortfarande optiskt sett matchar dagens förväntningar på optisk prestanda och då klassas den ändå som en budgetvariant.



/Stefan R. Nilsson
 

PMD

Aktiv medlem
Canons 50/1.8 mk1 är från tidig 90-tal. Mk2 har samma design optiskt sett utan det är skalet som ändrats.
Det är värre än så. :)
EF 50mm f/1.8 (med metallbajonett) är från 1987 och EF 50mm f/1.8 II (med plastbajonett) är från 1990.

Den står sig fortfarande rejält bra mot kitobjektiven och de flesta billigare 3:e parts objektiv.
Ja, den är rätt bra, men å andra sidan är nog inte kitobjektiven bland de objektiv som tillverkarna har högsta prioritet på när det gäller uppdatering av den optiska konstruktionen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror Joey syftar på manuell optik. Min förra 180 2,8 var ju en sanslöst skarp och vackert tecknande glugg men ca ca ca. I jämförelse med min nya 70-200 4,0 vr som det knappt går att provocera fram ca med. Sigmas 150 2,8 också den helt befriad från fenomenet. Måste väl tillskrivasmodernare coating eller nåt.
Mindre CA borde väl bero på bättre korrigerad optik snarare än bättre antireflexbehandling? Det senare brukar leda till bättre transmission (förstås) och till bättre kontrast och mindre flare i motljus.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Mindre CA borde väl bero på bättre korrigerad optik snarare än bättre antireflexbehandling? Det senare brukar leda till bättre transmission (förstås) och till bättre kontrast och mindre flare i motljus.
Ok då beror det på det. Men oavsett så känns det som ny optik oftast är bättre och har mindre fel. Allt handlar ju inte skärpa
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Hmmm men han jämförde ett gammalt manuellt objektiv mot ett nytt som hade AF?
Jag bara tog ett exempel på ett näsan 20 årigt objektiv som fortfarande optiskt sett matchar dagens förväntningar på optisk prestanda och då klassas den ändå som en budgetvariant.



/Stefan R. Nilsson
Nä, det är AF på den gamla gluggen också.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det är värre än så. :)
EF 50mm f/1.8 (med metallbajonett) är från 1987 och EF 50mm f/1.8 II (med plastbajonett) är från 1990.



Ja, den är rätt bra, men å andra sidan är nog inte kitobjektiven bland de objektiv som tillverkarna har högsta prioritet på när det gäller uppdatering av den optiska konstruktionen.
Kuriosa: Canon EF 50/1.8 (mark 1) VAR ett kitobektiv, till bl.a. EOS 650 och det kitet köpte jag.
Nästan alla tillverkare erbjöd en fast 50:a billigt i kit med ett kamerahus före 1990.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag slutade med Zoom när jag kom på mig själv med att bara använda ytterlägena! Idag har jag ett fåtal fasta optiker och har minskat vikten på min fotoväska utan att tappa i kvalitet och omfång. Dessutom har mina gamla zoomar finansierat inköpet av skarpa, ljusstarka fasta objektiv.
 

beetle

Aktiv medlem
Efter att följt tråden kan man väl säga att ett manuellt Nikkor 28/2.8 som trots sin ålder matchar upp ganska bra mot modernare zoomvarianter och till ett helt annat pris också, eller hur?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Efter att följt tråden kan man väl säga att ett manuellt Nikkor 28/2.8 som trots sin ålder matchar upp ganska bra mot modernare zoomvarianter och till ett helt annat pris också, eller hur?
Ja sett till skärpan kan den nog matcha rätt mycket idag. Men jämför bilderna side by side med nya 28 1,8 så tror jag den får stryka på foten på i stort sett alla bildparametrar.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Stämmer säkert men till vilket pris? Det är ju inte dubbelt så bra, bara för att priset är det dubbla ;)
Går ju liksom inte att addera prestanda, men den är skarp fullt öppen. Även en bit utanför bildcentrum. Har af, bättre kontrast och krispigare färgåtergivning, bättre coating. Tillräckligt mycket bättre för att jag inte vill ha den manuella 28:an. Sen så är den egentligen inte dubbelt så dyr. Om typ ett år eller två när det finns begagnade ex kommer nog de i toppskick ligga på ca 3500 kr.
Nya 28:an är helt enkelt en mycket bra ljusstark glugg som utgör ett starkt alternativ till 24 och 35 1,4
 

noyfb

Aktiv medlem
För några år sedan körde jag uteslutande med zoomar, har på senare tid skaffat några fasta objektiv och tycker av någon anledning att dessa är trevligare att fotografera med, både privat och i jobbet.

Någon som gjort samma resa och kan förklara varför fasta är roligare, eller är det bara ännu en fas i utveckligen :) ?
Jag filmar en del också så har en zoom mest för att den har IS. Annars har jag också fastnat för fasta. Kvalitén är ju bättre och jag är en pixelpeeper. Men av någon anledning tycker jag att det är skönt att slippa tänka på zoomningen när jag komponerar.
Med en zoom så blir jag mer stillastående och inbillar mig att jag missar intressanta vinklar. Med ett fast så går jag omkring mycket mer och letar bästa vinkeln/brännvidden.
Men snart blir det väl zoomar igen. :)
 
ANNONS