Annons

Fasdetekterande pixlar? Vad är det??

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
En del nya kameror påstår ju sig ha sensorer med "Fasdetekterande pixar direkt på sensorn"
Jag undrar hur detta fungerar rent tekniskt, i detalj eller om det är nån slags marknadsföringsbluff..
Fasdetektering bygger ju på att man har en "Beam Splitter" en bit framför någon slags sensor, annars lär ju inte principen fungera överhuvudtaget.

För det andra undrar jag hur man kan ha en del av pixlarna av en annan typ bland "Normala" pixlar. Det borde ju obönhörligen synas på bilderna i form av mönster eller annat.

Det känns oklart.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt så har man offrat pixlar i den vanliga sensormatrisen för att stoppa dit fasdetektorer som används för autofokus i stället. Väldigt behändigt för spegellösa kameror. Färgvärdena för de offrade pixlarna gissar man fram genom den vanliga Bayer-interpolationen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En del nya kameror påstår ju sig ha sensorer med "Fasdetekterande pixar direkt på sensorn"
Jag undrar hur detta fungerar rent tekniskt, i detalj eller om det är nån slags marknadsföringsbluff..
Fasdetektering bygger ju på att man har en "Beam Splitter" en bit framför någon slags sensor, annars lär ju inte principen fungera överhuvudtaget.

För det andra undrar jag hur man kan ha en del av pixlarna av en annan typ bland "Normala" pixlar. Det borde ju obönhörligen synas på bilderna i form av mönster eller annat.

Det känns oklart.
Tekniken har funnits i några år och fungerar på det stora hela mycket bra.

Här en förklaring från 2010 då Fujifilm introducerade en av de första kamerorna som utnyttjade tekniken:
http://www.dpreview.com/news/2010/8/5/fujifilmpd

Tekniken har sina begränsningar, dels eftersom de AF-detektarande pixlarna inte kan vara så stora (då skulle de ju märkas i bilden) vilket bland annat innebär att de (i alla fall hittills) inte är så bra på att mäta i svagt ljus. Dessutom finns det ett generellt problem med att ha autofokus inbyggt i bildsensorn (det här drabbar även kontrastdetektering) som bottnar i att man behöver hög utläsningsfrekvens från en AF-sensor för att ge bra följande fokus. Och att läsa ut en hel bildsensor i hög frekvens är problematiskt av en lång rad skäl (inte minst värmeutveckling). Det är mycket därför du hittar de sensorbaserade AF-system som ger bäst prestanda i förhållandevis små sensorer. Till exempel Nikons 1-kameror som väl är de som bäst lyckat utnyttja tekniken.

Men det är en högst verklig teknik och den fungerar verkligen.
 
ANNONS