Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt/Ljusutrustning Fota i hemmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

deity

Medlem
Hej, är sugen på att ta klivet till att börja jobba med externa blixtar och belysning.

Jag fottar mest vänner och bekanta, dock ofta när de aktivt modellar och är med på fotona, därför tänkte jag att jag ville ha lite tips på vad man bör sikta med som starterpaket för att börja belysa upp och sätta blixtar för fotografering i hemmiljö, t.ex. Kök, vardagsrum och sovrum då jag inte har tillgång till en studio.

Det som ka lösas med lampor får gärna göra det då jag filmar en del med och kan då använda dessa saker till både och.

Alla tips mottages med tacksamhet, finns ju hur mycket olika blixtar och sånt som helst där ute och jag känner att jag inte har nog koll på ifall det finns några startpaket eller liknande som är prisvärda och bra.
 

deity

Medlem
I vilka situationer kan en blixt vara för svag? om man tar det där kittet med 120:eek:r som exempel. Vad för situationer kan du tänka dig att man får problem med dem i? Då kan jag lättare sätta mig in i begränsningar och problematiken med de olika kitten =)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
I vilka situationer kan en blixt vara för svag? om man tar det där kittet med 120:eek:r som exempel. Vad för situationer kan du tänka dig att man får problem med dem i? Då kan jag lättare sätta mig in i begränsningar och problematiken med de olika kitten =)
Ett litet exempel är grupp porträtt.
Visst, man kan ju dra på med ökat ISO, men man vill ligga lågt i studion.

Kör mest med Profoto 300W och även med dessa ligger jag närmare max på blixtstyrkan ibland.
Man vill ju i vissa motiv ha långt skärpedjup med liten bländare vilket ger behovet av starkare blixtar.

Men visst fungerar det med 120W blixtar på enskilda porträtt / parporträtt, men över det är man begränsad.

//Julle.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Mina två kaffebrusblixtar ( 110ws ) ger mig en god exponering på F/8 ISO 100 med två transparenta paraplyer två meter från modell ( satta 45 grader vardera från modell ). Köpte dem 2006 och de går fortfarande varma varje session.
Tror de kör ett annat märke nu som de sätter sin egen logga på, på de billigaste seten.
 

deity

Medlem
Tack för alla tips.. då har jag lite utgångspunkt.

Av vad jag sett verkar det vara en blixt med box och en paraply som är ett bra ställe att börja på. Sen 120-150w om man fotar solo personer men starkare om man vill fota folk i grupp med ordentlig belysning?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Avståndet mellan blixt och modell är viktigt också, då ljuset avtar väldigt fort. Om du tex dubblar avståndet måste du ha fyra gånger så starka blixtar. ( det positiva är att minskar man avståndet tjänar man ljus på samma sätt ).
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
En kompis kompis köpte alldeles nyss detta paket som start, och han verkade nöjd. Fördel att blixtarna har samma bajonettfattning som Elinchrom. Har även fått klassen silver beträffande prisvärdheten och jag upplever att Cyberphoto är seriösa med sånt.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516int352

Fota vänner i väl vald hemmiljö är för övrigt skittrevlig idé. Har vid ett tillfälle fotat olika folk i deras så kallade naturliga miljö och det blev otroligt härliga bilder. Och den gången räckte det med ett enda simpelt klassiskt paraply.
 

snap01

Aktiv medlem
Min rekommendation blir att inte skaffa för "svaga" blixtar.
Satsa på 300W kit blir mitt lilla råd.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se
jag har blixtar med styrkor från 500w till 1000w o som är ställbara i 16 steg men om du vill köra större bländare på tex studio porträtt så är dom alltid för starka o du får alltid krångla med nd filter på kamera eller blixtarna. Så jag köpte studio blixtarna ONE från elinchrome o dom är (bara) på 100w men det räcker faktiskt till det mesta o dom funkar riktigt bra med skyport som medföljer. Ett studio kit kostar runt 4500 o jag körde dom på ett större företags jobb med foto av 17 personer ej större gruppbilder än 6 pers. Jag kompletterade men en lös 100w studio blixt till för 1200 kr.

Funkade kalas lika bra som mina (riktiga) pro blixtar som alltid är för starka om man vill köra 1,4 på 85mm.
 
ANNONS