Annons

Hudtonerna studio?!

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Alla tips är välkomna!

Jag fotar en hel del i studio- men har nu hakat upp mig på att hudfärgen aldrig blir bra, exempelvis om jag fotar en modell i bikini så blir hudtonen ofta inte bra, växlar mellan likblek till grisrosa. Tjejen i fråga är väl ganska blek i sig men finns det någonting man kan göra rent ljusmässigt eller måste man hitta en modell med bättre hudfärg?

Jag har en stor bouncer rakt på framifrån!
 

TTgH

Aktiv medlem
1: Lägg upp en exempelbild.

2: Fotar du RAW?

3: Vilken bildprofil använder du? Neutral? Porträtt? etc.
 

mejaaa

Aktiv medlem
Ja jag fotar i raw, har tyvärr inget exempel att lägga upp just nu,.
Bildprofil? Jag fotar manuellt?
Men vill uppnå den krispiga lena känslan på benen och i hudtonen..som många klädmärken har, exempelvis Gina tricot och Nelly mm...
 

pellepiano

Aktiv medlem
Gina Tricot och Nelly använder nog både smink och retusch för att få fram lämplig hudton och "lenhet".

Jag får ofta lite för mycket rött i hudtonerna för min smak men ändrar det med hjälp av Hue & Saturation eller Selective Colors justeringslager.
 

TTgH

Aktiv medlem
Ja jag fotar i raw, har tyvärr inget exempel att lägga upp just nu,.
Bildprofil? Jag fotar manuellt?
Men vill uppnå den krispiga lena känslan på benen och i hudtonen..som många klädmärken har, exempelvis Gina tricot och Nelly mm...
använder du LR?
Om du går in i develop module och sedan camera calibration - har du ändrat profilen där nångång?
Om inte så står det antagligen "adobe standard" vilket jag tycker är ganska dålig. Testa alla de andra profilerna och se om någon av dem gör att bilden blir lite mer som du vill ha den.
 

Pajaspojken

Aktiv medlem
Jag har inte mycket att tillföra, mer än att jag också flera gånger har upplevt hudtonerna som problematiska. Personligen har erfarenheten sagt mig att jag generellt gillar hudtonerna hos Canon bättre än Nikon. Inte sällan har det varit utomhus (med naturligt ljus blandat med blixtljus) som känts svårast. Upplever också att det blivit grisrosa. Och jag tror inte det har berott på modellernas hudtoner. Kanske trista reflektioner från omgivande objekt? I mitt fall har det ofta varit mycket grönska i närheten då det varit utomhus och problem uppstått. Inomhus vet jag inte riktigt vad det är som kan ha gått snett. Vad gäller vitbalansen tycker jag allmänt Nikon ger finare hudton på "sol" än på "blixt", vilket man förstås kanske ändå ändrar i efterbehandlingen. Har du provat med olika sorters blixtar och fått samma resultat? De kan ju vara lite olika i färgtemp.
 

Snapphane

Aktiv medlem
gel på blixt/ljus hjälper väl en del med kan jag tänka mig. Få lite oranget stick i ljuset för att värma upp och lyfta hudtoner.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Efterbehandla

De bilder som du ser och jämför med är till 100% efterbehandlade annars hade du inte lagt märke till dem. Kolla på youtubefilmer hur man skall göra för att få ut mesta möjliga av dina bilder. Kanske att du där hittar ett sätt som du själv kan använda för att lyfta dina egna bilder.

Det finns en massa olika profiler att välja i kameran. Leta i din kameras menyer.
 

abcxyz

Aktiv medlem
gel på blixt/ljus hjälper väl en del med kan jag tänka mig. Få lite oranget stick i ljuset för att värma upp och lyfta hudtoner.
Håller med ovanstående! Tror absolut det handlar om färgtempen på blixtljuset. Det blev stor skillnad när jag bytte upp mig från Speedlite (kalla, grågröna hudtoner) till Elinchrom Ranger (varma, glödande toner).
 

BugEyes

Aktiv medlem
I stort sett alla blixtar ligger runt 6500K som färgtemp, både studioblixtar och speedlights. Gäller bara att ställa färgtemperaturen rätt i råkonverteringen och sen kan man ju tweaka den som man vill.
 

erro.se

Aktiv medlem
Och den allra första frågan borde vara: är din skärm kalibrerad? Annars vet du ju inte vad det är du tittar på.
 

MazStudios

Medlem
Ja jag fotar i raw, har tyvärr inget exempel att lägga upp just nu,.
Bildprofil? Jag fotar manuellt?
Men vill uppnå den krispiga lena känslan på benen och i hudtonen..som många klädmärken har, exempelvis Gina tricot och Nelly mm...
Fotar både åt Gina och nelly och det är inga större hemligheter. Raw, rattat in eget värde för vitbalans. Sedan får man aldrig glömma att modellen i sig gör väldigt mycket. För det mesta sköter de sin hy, är brunbrända vilket ger en bra balans i det starka ljuset, de sminkas i ca en timme på detta. Tuschen på katalog är snabb, men de har nån profil de slänger på och snabb fix för hy. Jag tuschade aldrig katalog på nelly när jag var där men det går undan iaf. Så inga magiska knep, bara bra förutsättningar :)

lycka till
// M
 

atotowi

Aktiv medlem
Varför inte investera i colorchecker passport eller qp202 eller qp203.
Så kan du fixa en profil i det ljus du faktiskt har vid varje tillfälle.
 

abcxyz

Aktiv medlem
En till röst på Colorchecker. Underlättar enormt. Behöver nio gånger av tio inte göra mer än att köra bilden genom Colorchecker för att det ska se naturligt ut.
 

Walle

Aktiv medlem
Tycker det är lite märkligt att ingen har skrivit det än, men jobba lite mer med ljuset också. En bouncer pang på framifrån blir sällan bra, det är ju hudtoner vi pratar om, och med en stor bouncer rakt framifrån eliminerar man nästan tonerna i huden.
 
ANNONS