Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magasin har använt min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Alltså.. Jag fotade en vän (gratis), gav honom en bild som han fick använda på sin hemsida och facebook och kände väl att det var helt okej. Den här bilden har nu dock använts som helsida i ett lokalt magasin och det känns banne mig inte lika okej eftersom de inte ens nämnt mig.

Men får de det? Han har ju fått bilden. Vad är rätt och fel? Hur arg får jag vara, haha?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du kan förstås fakturera magasinet, men det är väl troligen så att det är din vän som givit bilden och att magasinet kanske surar på din vän. Men en kompensation för utelämnande av namn kanske skulle sitta på sin plats?
 

afe

Aktiv medlem
Först ska du nog kolla med din vän om han gett dem tillstånd att använda bilden, och om så är fallet är det kanske bäst att låta det vara (om du vill fortsätta vara vän med honom). Om magasinet däremot använt bilden utan att fråga först är det bara att fakturera.

I princip är det bara att fakturera oavsett vad vännen gjort, om du inte blivit tillfrågad eller fått ersättning, men ibland är det bra att lätta på principerna för vänskapens skull :)

Här finns ett exempel på bra text att använda när man ger bort bilder: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2115481&postcount=2
 

iSolen.se

Guest
Alltså.. Jag fotade en vän (gratis), gav honom en bild som han fick använda på sin hemsida och facebook och kände väl att det var helt okej. Den här bilden har nu dock använts som helsida i ett lokalt magasin och det känns banne mig inte lika okej eftersom de inte ens nämnt mig.

Men får de det? Han har ju fått bilden. Vad är rätt och fel? Hur arg får jag vara, haha?
Antagligen inte ok alls. Vad sade du till din vän när han fick bilden?

Egentligen, sa du ingenting när din kompis fick bilden har han inga rättigheter att använda bilden alls. Har du sagt för eget bruk kan knappast bilden användas i tidning.

Men du kanske kan börja med att kontakta magasinet och begära upprättelse i någon form om du är på det humöret eller åtminstone fråga varifrån de fått tag i din bild. Tidningar är ofta medvetet slarviga med sänt här eftersom de tjänar pengar på det så det kan vara bra att påpeka att, om så är fallet, att de faktiskt publicerat utan att ha klargjort om de har rätt att göra det.

Har ett liknande fall där en hyfsat känd modell som uttryckligen enbart fick använda bilderna i sin portfolio, använde bilderna i en veckotidningsartikel.

I princip håller jag med Anders ovan, det är bara att fakturera, din vän (och du) har ingen vana för sånt här men oavsett det: Det är tidningens ansvar att säkerställa att det finns rätt att publicera och de är notoriska syndare på detta område.
 
ANNONS