Annons

Fotoprojekt - Vintage kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

ActX

Ny medlem
Hej, jag köpte idag sex lådor med vintagekameror. Kommer att bli en samling av ca 20 - 25 kameror. Tanken är att skapa ett fotoprojekt där jag skall göra ett A2-tryck med bilder tagna med respektive kamera.

Är det någon som vet var jag kan hitta information om kamerorna på de bifogade bilderna (5st)?

Är också intresserad om det är någon som vet var man kan få tag i film till dessa.

Resten av kamerorna kommer i morgon.

Tacksam för all tips! / Björn
 

Bilagor

ralex911

Aktiv medlem
Vet väldigt lite om kamerorna på bilderna men de är otroligt vackra med härlig teknik. Du kommer säkert få jättekul och lära dig mycket under vägen. Ska bli kul att höra vad du tycker om dem efter att ha provat, lycka till!

Jag har kvar mina gamla manuella Canon AT-1 men är lite för lat att börja fota med film igen. Kanske nästa år...
 

PMD

Aktiv medlem
Hej, jag köpte idag sex lådor med vintagekameror. Kommer att bli en samling av ca 20 - 25 kameror. Tanken är att skapa ett fotoprojekt där jag skall göra ett A2-tryck med bilder tagna med respektive kamera.

Är det någon som vet var jag kan hitta information om kamerorna på de bifogade bilderna (5st)?
Jag kan identifiera några av kamerorna. Det är lättast att identifera de kameror som det står på vad de heter. :)

  1. Ensign Ful-Vue
  2. Praktica Super TL
  3. Zeiss Ikon Box-Tengor (gissar jag på)
  4. Okänd. Står det något på baksidan?
  5. Zeiss Ikon Piccolette

Nu när du vet vad de flesta av dem heter så kan du kan hitta mycket med Google. :)

Är också intresserad om det är någon som vet var man kan få tag i film till dessa.
2:an tar vanlig småbildsfilm, dvs 35mm bred kantperforerad film i kassetter. Finns hos flera handlare, bl.a. Photax och Brunos Bildverkstad. Troligen har även Cyberphoto och Scandinavian Photo sådan film i sortimentet fortfarande.

1:an och 3:an tar antagligen 120-film, dvs 6cm bred rullfilm.
Till 5:an tror jag inte att det finns film att få tag på.
 

blj

Aktiv medlem
Modellnamnen har du fått förutom kamera 4 finns säkert
märkt på baksidan i klädseln eller insidan luckan den ser
ganska lång ut antagligen 6x9 då är brännvidden 105 mm
är den större kan det vara 6,5 x 11 116 film.

Din Box Tengor är modell 54/2 6x9 cm format tillverknings-
start april 1925.

Ensign Ful Vue II från 1950 6x6 format slutare 1/30 dels sekund.

Piccoletten har 4x6,5 format gjordes 1919-1926.
 
ANNONS