Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polaroid / Direktfilmskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Vi har tänkt köpa en polaroidkamera till bröllopet för att ha till gästboken, så gästerna helt enkelt får klistra in ett foto på sig själv. Om det går att hitta en okej kamera för under 1500 kr vore det bra. Någon här som har någon erfarenhet eller tips att dela med sig av? Jag blev ärligt talat förvånad över hur många olika modeller det fanns
 

martinot

Aktiv medlem
Fujifilm Instax Mini 70 (ca 1000-lappen) eller 90 (ca 1500).

Skall köpa Leicas motsvarighet till Instax Mini 90, Leica Sofort, men den går på nästan det dubbla. Tycker personligen mer om formgivningen på Leica, men annars så är i princip Fujifilms egna Mini 90 nästan lika bra. Tror att både den och Mini 70 kommer att fungera perfekt som "gästkamera".

Har även en Lomography Automat, men precis som Leican så är nog det lite överkurs för det du söker.
 

PMD

Aktiv medlem
Dpreviews "roundup" över sådana kameror finns här.

Dpreview tycker att Leicas version av Fujifilm Instax mini 90 är bättre på flera punkter, men inte värd dubbla priset.

Deras favorit är MiNT InstantFlex TL70 som har den unika finessen att man faktiskt kan ställa in fokus.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Varför inte en liten bärbar skrivare. Gästerna tar bilder med sina mobiler och skriver ut trådlöst på en Canon Selphy.
Under tusenlappen.

Petter...
 

martinot

Aktiv medlem
Varför inte en liten bärbar skrivare. Gästerna tar bilder med sina mobiler och skriver ut trådlöst på en Canon Selphy.
Under tusenlappen.

Petter...
Tänkte också först på det. Finns även Instaxskrivare, och även Polaroid (Zink-teknik).

Men kom på att mycket av känslan och spontaniteten försvinner ju när man tar med sin vanliga mobil (som de flesta alltid gör ändå). Blir inte samma grej att printa ut bilder, som att direkt ta dem med en instantkamera.

Men visst funkar det säkert bra rent tekniskt, men kan också bli pilligare och mer tidsödande krångel med alla BT- eller WiFi-kopplingar som skall konfigas upp och ner emellan alla gästers mobiltelefoner.

Kan ju vara ett alternativ (kanske bättre) med en dedikerad kameratelefon som skickas runt (och som ör fördigkopplad ihop med en skrivare), men då kan man ju nästan gå på alternativet med en Instaxkamera. Mini 70 ligger på tusenlappen (samma som skrivarna, inklusive Selphy, Instaxskrivare, och Polaroud Zink), men finns även billigare Instaxkameror för runt 3-400-lappen.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Tänkte också först på det. Finns även Instaxskrivare, och även Polaroid (Zink-teknik).

Men kom på att mycket av känslan och spontaniteten försvinner ju när man tar med sin vanliga mobil (som de flesta alltid gör ändå). Blir inte samma grej att printa ut bilder, som att direkt ta dem med en instantkamera.

Men visst funkar det säkert bra rent tekniskt, men kan också bli pilligare och mer tidsödande krångel med alla BT- eller WiFi-kopplingar som skall konfigas upp och ner emellan alla gästers mobiltelefoner.

Kan ju vara ett alternativ (kanske bättre) med en dedikerad kameratelefon som skickas runt (och som ör fördigkopplad ihop med en skrivare), men då kan man ju nästan gå på alternativet med en Instaxkamera. Mini 70 ligger på tusenlappen (samma som skrivarna, inklusive Selphy, Instaxskrivare, och Polaroud Zink), men finns även billigare Instaxkameror för runt 3-400-lappen.
Vi ska gifta oss uomlands, så något som kräver wifi uppkoppling är tyvärr uteslutet, annars var det en mycket bra idé som jag inte funderat över tidigare.
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Tack ni som svarat :) Vi kommer som sagt gifta oss utomlands på en strand så en trådlös skrivare som kräver någon form av uppkoppling och ström kommer tyvärr inte fungera, så jag tror att en polaroidkamera eller engångskamera är grejen, och då tycker jag att en kamera där man får bilderna på en gång är mycket roligare.

Men en sak till jag började fundera på, hur bra håller såna här bilder? Är det samma hållbarhet som på vanliga framkallade, eller börjar motiven blekas med tiden?
 

martinot

Aktiv medlem
Tack ni som svarat :) Vi kommer som sagt gifta oss utomlands på en strand så en trådlös skrivare som kräver någon form av uppkoppling och ström kommer tyvärr inte fungera, så jag tror att en polaroidkamera eller engångskamera är grejen, och då tycker jag att en kamera där man får bilderna på en gång är mycket roligare.

Men en sak till jag började fundera på, hur bra håller såna här bilder? Är det samma hållbarhet som på vanliga framkallade, eller börjar motiven blekas med tiden?
Hållbarheten skall inte vara sämre på Polaroid eller Instax (dock inte praktiskt testat då den processen inte funnits lika länge) jämfört med vanliga foton. Allt handlar om hur du förvarar de (direkt solljus är ju aldrig bra i längden för det mesta gällande foton och bilder).

Generellt så har du oftast bra mycket längre hållbarhet på svarvitt jämfört med färg. Så det kan ju vara ett bra alternativ att överväga (om ni inte vill digitalisera bilderna efteråt).
 

Linda Karlström

Aktiv medlem
Hållbarheten skall inte vara sämre på Polaroid eller Instax (dock inte praktiskt testat då den processen inte funnits lika länge) jämfört med vanliga foton. Allt handlar om hur du förvarar de (direkt solljus är ju aldrig bra i längden för det mesta gällande foton och bilder).

Generellt så har du oftast bra mycket längre hållbarhet på svarvitt jämfört med färg. Så det kan ju vara ett bra alternativ att överväga (om ni inte vill digitalisera bilderna efteråt).
Fotona ska in i ett fotoalbum så då lär det inte vara något problem, tack så mycket :)
 
ANNONS