Annons

Börja fota analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag skulle satsa på en Canon AE-1 eller Nikon FE. Du borde kunna få ett hus och ett 50mm objektiv för några hundralappar.

Vill du fota färg eller svartvitt?

Färgfilm är enklare. Bara att lämna in. Portra 160/400/800 är kanon. Överexponera för vackra mättade färger!

Vill du fota svartvitt är det nästan ett måste att framkalla själv. Det finns två typer av filmer att välja mellan, konventionella (t.ex. FP4+, HP5+, Tri-X) eller med dopade, platta korn (Delta 100/400, TMAX 100/400 osv). De senare har lite finare korn. Annars ser alla svartvita filmer likadant ut så du kan välja vilken som helst. Hemligheten är att alltid använda samma film och lära sig hur man framkallar för bästa resultat.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en Canon AE-1 eller Nikon FE. Du borde kunna få ett hus och ett 50mm objektiv för några hundralappar.
TS köpte sig en Minolta XG-nånting för ungefär 1.5 år sen. :)

F.ö. så vill jag slå ett slag för autofokuskameror. Sådana har kommit i ropet en del den senaste tiden. :)

Den som har en digital spegelreflexkamera kan på ett billigt sätt börja fotografera med film genom att bara köpa ett kamerahus. En del filmspegelreflexer med AF är löjliga billiga nuförtiden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hoppa över scannern. Köp förstoringsapparat, mörkrumsur och framkallningsskälar istället, annars kan du lika gärna köra digitalt hela vägen. Att få ut slutresultatet på högklassigt riktigt fotopapper ger helt annan känsla. Dessutom är det spännand att se hur bilden växer fram i framkallninsskålen
 
ANNONS