Annons

iMac 2019 släppt – Vilken prestandanivå behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Han skrev ju att vitsen är att det blir problem om skärmen strular eftersom allt sitter ihop. Har själv varit med om det och avstår således själv från allt-i-ett-datorer hädanefter. Dessutom, även om det inte skulle strula, är det ju tråkigt att om ett par år sitta med en fortfarande bra skärm men en dator som är hedenhös.

Du får inte en motsvarande skärm för 5 000:-, men lägger du till en tusenlapp kan du finna 4K-skärmar med 100 % AdobeRGB. Kanske inte lika ljusstark som Apples men ändå.
Du kan ha flera skärmar kopplade till imac.
 

Pippo

Aktiv medlem
Du kan ha flera skärmar kopplade till imac.
Ja, men vad menar du med det? Det kan jag ha till min nuvarande laptop också.
Problemet med Imacen är ju att göra något vettigt med den om datorn eller skärmen dör. Skärmen kan du ju använda via annan dator, men om jag inte förstått saken fel så måste Imacen fungera för detta.
 

SSD

Aktiv medlem
Tack för att du uppmärksammade mig om att nya äntligen kommit hade missat det.

Synd bara att Apple fortsätter vara så världsfrånvända när det kommer till hårdvara.
Alla nyheterna utom den dyraste kör med åttonde generationens CPU! (köp inte någon av dom då samtliga redan är klassade som "utdaterade" enligt Intel.

Seriöst Apple ni brukade vara ett företag som går i framkant för teknisk utveckling men det här är ju mer patetiskt än "Mac (trash_can) Pro".

Kan inte se mången situation där nya iMac är värd att uppgradera till jämfört med förra generationen, möjligtvis toppmodellen som säljs med 5 GHz i9 är ett steg i rätt riktning men inte för det priset.

Hoppas att det finns folk som faktiskt vill ha dom här överprisade surfdatorerna så att inte aktien dalar för det vill vi inte!
Kör en iMac från 2010 som fortfarande fungerar riktigt bra. Har uppgraderat interminnet till 16gb för med standard 4gb var det segt att bläddra bland bilderna i Lightroom. iMac:en startat på typ 30sek, har aldrig behövt antivirusprogram och som "vanlig" dator skulle den säkert "rulla" många år till. Operativsystemet har jag uppdaterat löpande till en kostnad av 0:-. Visa mig den PC med 10 år på nacken som klarar det och där Windowsuppgradering är gratis. Så även om iMac kostar några tusenlappar mer än PC så blir "årskostanden" ändå hanterbar enligt mig, dessutom snygg att se på :) . Men var och en är givetvis fri att välja vad man önskar.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, men vad menar du med det? Det kan jag ha till min nuvarande laptop också.
Problemet med Imacen är ju att göra något vettigt med den om datorn eller skärmen dör. Skärmen kan du ju använda via annan dator, men om jag inte förstått saken fel så måste Imacen fungera för detta.
Allt kan gå sönder men jag har aldrig haft några problem med mac. Min skärm i min imac sen 2013 funkar bra trots att jag jobbat väldigt mycket med den.Vad är skillnaden om din skärm dör i laptoppen? Då borde du inte ha en sådan om vi sak vara rädda att skärmen ska pajja ? för då är det lika kört som med imac.
Men som sagt var jag tror skärmen kommer hålla, har aldrig haft några problem med dom från apple.
 

snap01

Aktiv medlem
Han skrev ju att vitsen är att det blir problem om skärmen strular eftersom allt sitter ihop. Har själv varit med om det och avstår således själv från allt-i-ett-datorer hädanefter. Dessutom, även om det inte skulle strula, är det ju tråkigt att om ett par år sitta med en fortfarande bra skärm men en dator som är hedenhös.

Du får inte en motsvarande skärm för 5 000:-, men lägger du till en tusenlapp kan du finna 4K-skärmar med 100 % AdobeRGB. Kanske inte lika ljusstark som Apples men ändå.
mac blir inte hedenhös min late 2012 har prestanda som står sig bra idag med bla
imac 27
prosessor 3,4 intel i7
minne 32gb
Den rullar på riktigt bra men jag tyckte det var dags för en eizo skärm så därför blev det mac mini med bra prestanda i istället.
Du får ingen pro skärm för 5000kr. Min eizo kostar närmare 20000.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... något måste jag snåla in på. SSD blir dyrt om det ska vara stort och 256 gig är för litet för att det ska kännas som nån vits. Hellre större och långsammare i så fall.
Även en relativt liten ssd kommer att vara "någon vits". Den får datorn att kännas mycket snabbare, speciellt om arbetsminnets storlek är i underkant.

Att man inte har råd att ha hela bildarkivet på ssd är en sak, en annan att ha operativsystem, program m m på en mindre ssd.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Även en relativt liten ssd kommer att vara "någon vits". Den får datorn att kännas mycket snabbare, speciellt om arbetsminnets storlek är i underkant.
Absolut, och vill man ha mer SSD går det ju numera att sätta externt med bra prestanda via t ex Thunderbolt. Man får förvisso en liten lös låda, men med tanke på hur mycket Apple tar för 1 TB så skulle nog åtminstone jag stå ut med det...
 

Rufelt

Avslutat medlemskap
Jo...

vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
det går att göra, även på den nya 2019 modellen! Jag kör mac sedan lång tid tillbaka, just nu på en mac pro dock. Det var länge sedan det var så jobbigt att du måste ta bort frontglaset. https://www.imore.com/can-you-upgrade-ram-27-inch-imac
 

Rufelt

Avslutat medlemskap
vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
Jag ser att det går INTE att byta på en 21,5 tums!
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
Det stämmer inte alls, min är från -16 o det går alldeles utmärkt o göra det utan o ta bort skärmen.Min är en 27"
 

Pippo

Aktiv medlem
mac blir inte hedenhös min late 2012 har prestanda som står sig bra idag med bla
imac 27
prosessor 3,4 intel i7
minne 32gb
Den rullar på riktigt bra men jag tyckte det var dags för en eizo skärm så därför blev det mac mini med bra prestanda i istället.
Du får ingen pro skärm för 5000kr. Min eizo kostar närmare 20000.
Tja, min mini från 2012, även den med i7:a men med bara 16 GB ram och med SSD, blev riktigt seg med Mojave i alla fall. ;)

Vad gäller skärm stod det ju mellan Imacens skärm och ett alternativ för runt 5 000;-, inte din superduper Eizo. Har en känsla av att de flesta dödliga hobbyfotografer klarar sig bra med en 27” 4k-skärm som klarar 100 % AdobeRGB och som är fabrikskalibrerad från fabrik. Du kan ju inte utgå från att den stora massan har dina krav som yrkesman.

Vad gäller laptopen skulle den funka även utan skärm då den i princip ändå används som stationär dator. En IMac blir det värre med. Hade faktiskt planer att fortsätta med Apple, men fick motsvarande prestanda i en Dell för runt hälften jag skulle fått ge för motsvarande Apple, så valet var lätt. I min kan jag dessutom fläska på med mer minne samt byta SSD-disk och det var längesedan det gick hos Apple (MacBook)...
 

Rufelt

Avslutat medlemskap
vad jag vet så går det inte så enkelt sedan 2012, nu måste du ta bort frontglaset med sugproppar. Har en kompis som är teknisk han bytte minne på sin men han är riktigt teknisk av sig. Sysslar med rc o finlir med musikprylar osv.

Dom innan 2012 har jag bytt på själv utan problem. Kör du mac själv? eller gissar du bara?
Här kan man se vilka iMac modeller man kan byta ram på! https://support.apple.com/en-us/HT201191
 

snap01

Aktiv medlem
Tja, min mini från 2012, även den med i7:a men med bara 16 GB ram och med SSD, blev riktigt seg med Mojave i alla fall. ;)

Vad gäller skärm stod det ju mellan Imacens skärm och ett alternativ för runt 5 000;-, inte din superduper Eizo. Har en känsla av att de flesta dödliga hobbyfotografer klarar sig bra med en 27” 4k-skärm som klarar 100 % AdobeRGB och som är fabrikskalibrerad från fabrik. Du kan ju inte utgå från att den stora massan har dina krav som yrkesman.

Vad gäller laptopen skulle den funka även utan skärm då den i princip ändå används som stationär dator. En IMac blir det värre med. Hade faktiskt planer att fortsätta med Apple, men fick motsvarande prestanda i en Dell för runt hälften jag skulle fått ge för motsvarande Apple, så valet var lätt. I min kan jag dessutom fläska på med mer minne samt byta SSD-disk och det var längesedan det gick hos Apple (MacBook)...
Mig veterligen gällde aldrig frågan något annat än imac o vilken prestanda Martin frågade han skulle kunna tänkas behöva. Så åter till hans fråga.
Eftersom han kör en högupplöst kamera så skulle jag köra på den större processorn samt 32gb minne, om det går kan han spara en slant på att byta minnet själv. Sedan tycker jag det är ett måste med SSD o man behöver inte ta större än det minsta alternativet man kan lagra bilderna på annat ställe. Jag kör SSD 1tb men lagrar bilderna på externa diskar.
Ang grafikortet så räcker det billigaste om han inte ska köra mycket film. På min nya mac mini kan man tydligen köra ett externt grafikkort om man behöver. så den imac som jag rekommenderar landar på oops 41095.
Eftersom han vill komma ner runt 30 så blir man tvungen att ta mindre processorn o landar på 36995. Men jag skulle inte ta något annat än SSD o 32 gb minnet. Så för att komma ner mer i pris så får han byta minnet själv, men det blir nog svårt att komma ner till 30.
 

Makten

Aktiv medlem
Mig veterligen gällde aldrig frågan något annat än imac o vilken prestanda Martin frågade han skulle kunna tänkas behöva. Så åter till hans fråga.
Eftersom han kör en högupplöst kamera så skulle jag köra på den större processorn samt 32gb minne, om det går kan han spara en slant på att byta minnet själv. Sedan tycker jag det är ett måste med SSD o man behöver inte ta större än det minsta alternativet man kan lagra bilderna på annat ställe. Jag kör SSD 1tb men lagrar bilderna på externa diskar.
Ang grafikortet så räcker det billigaste om han inte ska köra mycket film. På min nya mac mini kan man tydligen köra ett externt grafikkort om man behöver. så den imac som jag rekommenderar landar på oops 41095.
Eftersom han vill komma ner runt 30 så blir man tvungen att ta mindre processorn o landar på 36995. Men jag skulle inte ta något annat än SSD o 32 gb minnet. Så för att komma ner mer i pris så får han byta minnet själv, men det blir nog svårt att komma ner till 30.
Tack för konkreta råd! Budget är inte spikad, men det är nån slags målbild. Jag har råd att köpa en apdyr dator. Det känns bara så fel att lägga sjukt mycket pengar på något så tråkigt;-)

Nu har jag extremt dålig koll på datorhårdvara, men skiljer det inte väldigt lite mellan de olika processornivåerna? Det är inte så stor skillnad i pris heller, visserligen.

Även en relativt liten ssd kommer att vara "någon vits". Den får datorn att kännas mycket snabbare, speciellt om arbetsminnets storlek är i underkant.

Att man inte har råd att ha hela bildarkivet på ssd är en sak, en annan att ha operativsystem, program m m på en mindre ssd.
Är inte Apples "Fusion drive" just det? Alltså en liten SSD kombinerat med en större vanlig disk?
 

Makten

Aktiv medlem
En IMac blir det värre med. Hade faktiskt planer att fortsätta med Apple, men fick motsvarande prestanda i en Dell för runt hälften jag skulle fått ge för motsvarande Apple, så valet var lätt.
Av ren nyfikenhet, kan du länka till nån Dell som ger samma prestanda som (infoga lämplig Mac) för halva priset? Att Mac är dyrare vet jag, men sist jag försökte gräva i saken så var skillnaden betydligt mindre än jag trodde. Snarare kring 20-30% eller så.

Edit: Sen är ju inte hårdvaran allt. Vad hjälper det med snabb dator om man kör Windows som är extremt ineffektivt och besudlar hela datorn med massa skitprocesser som går i bakgrunden? ;-)
 

Pippo

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet, kan du länka till nån Dell som ger samma prestanda som (infoga lämplig Mac) för halva priset? Att Mac är dyrare vet jag, men sist jag försökte gräva i saken så var skillnaden betydligt mindre än jag trodde. Snarare kring 20-30% eller så.

Edit: Sen är ju inte hårdvaran allt. Vad hjälper det med snabb dator om man kör Windows som är extremt ineffektivt och besudlar hela datorn med massa skitprocesser som går i bakgrunden? ;-)
Nja, nu ligger väl priset på Dells XPS 15 (9570) högre än när jag köpte, då det just då (drygt en månad sedan) var 20 % rabatt på Elgiganten. För motsvarande dator idag får du ge ca 20', men Dell har ofta kampanjer där de ger uppemot 15 % rabatt. Själv valde jag i7-varianten med 16 GB minne, en SSD-disk på 512 GB samt FHD- skärmen men gav bara ca 15'. Motsvarande Macbook hade kostat runt 30'.

https://www.dustinhome.se/product/5011092577/xps-15-infinity-9570?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146199
 

snap01

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet, kan du länka till nån Dell som ger samma prestanda som (infoga lämplig Mac) för halva priset? Att Mac är dyrare vet jag, men sist jag försökte gräva i saken så var skillnaden betydligt mindre än jag trodde. Snarare kring 20-30% eller så.

Edit: Sen är ju inte hårdvaran allt. Vad hjälper det med snabb dator om man kör Windows som är extremt ineffektivt och besudlar hela datorn med massa skitprocesser som går i bakgrunden? ;-)
EXAKT mac har fungerat klanderfritt för mig o jag jobbar massa timmar med bilder. Vad du än gör kliv inte in i pc om du inte sysslar med bokföring eller spel.
 

bjorso

Aktiv medlem
Det går inte att vinna kampen om lagringsutrymmet i datorn. Även om man har råd att betala Apples groteska tilläggspriser upp till 1 eller 2 TB SSD kommer en fotograf eller videofilmare att behöva mer utrymme för sitt material förr eller senare. Bättre att nöja sig med en mindre storlek och ordna med extern lagring.

Att köpa en stor SSD själv och byta blir naturligtvis billigare, om man kan göra bytet själv. Men jag antar att det äventyrar garantin om man köper en ny dator?
 
ANNONS