Annons

Rörig prissättning Nikon Z-serien

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag ska erkänna direkt att det här kan vara lite av en töntig tråd. Hur som helst har jag stört mig på aktuell prissättning av Nikons Z-kameror med paket. Den är helt enkelt sabla rörig. Ja, det har gått så långt att jag till och med gjort någon sorts flödesschema av det. Se bara!

Prissättning Nikon Z.png

Just de här priserna (avrundade till närmsta hundratal) råkar jag ha hämtat från Cyberphoto, men jag tror de är rätt lika på de flesta ställen.

Jag menar... det finns säkert en tanke bakom. Men ser det inte jäkligt rörigt ut? Okej kanske inte lika rörigt som mitt flödesschema. Men ändå.
 

horvendile

Aktiv medlem
Eget tillägg: jag vill minnas att när kamerorna var nysläppta kostade det 1000 kr extra att få med FTZ och 6000 extra att få med 24-70, oavsett kamera och oavsett ordning man lade till dem i. Mycket överskådligt.

Då var dessutom 24-70/4 en no-brainer, till det priset. I dag är det inte alls lika uppenbart tycker jag.
 

horvendile

Aktiv medlem
Får man inte med adaptern billigt så är nog aldrig en Z ett alternativ för mig.
Adaptern kan man fortfarande få med billigt, men då får man inte 24-70 billigt... eller så kan man få tvärtom!

Jag tror många resonerar ungefär i samma spår som du. Utan tillgång till F-objektiven blir en Z-kamera klart mindre lockande.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det hela beror ju på att priset på kamerahusen har sänkts, medan samma sak inte har skett i motsvarande grad på vissa av paketen.
 
ANNONS