Annons

Mini dator köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas M

Aktiv medlem
Hej funderar på att köpa en minidator med ca 10tum skärm.

Var och tittade lite i dag fasnade för denna
Acer Aspire One AOA150-BBw 3G.

Någon som har en sån funkar den bra??

Eller tips på någon annan.

Ska ha den att surfa på och ladda över bilder på.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kör med en Asus Eee PC901 med SSD disk då mitt huvudsyfte var mobilitet och surf, idag hade jag valt storasyster 1000 med riktig hårddisk för just det Du nämner för min har bara 12Gb totalt men den köptes ju innan de med stora diskar hade kommit ut.

Dock är det en mycket bra maskin som starkt rekomenderas, speciellt batteritiden är grym, över 7 tin blandad användning gör den ytterst smidig för mina mobila arbetsförhållanden.
 

Tomas M

Aktiv medlem
Kollat massa på nätet nu och alla nyare modeller är ganska lika.

Så jag väntar tills det dyker upp något bra erbjudande och köper då.
 

SaraE

Aktiv medlem
Hej funderar på att köpa en minidator med ca 10tum skärm.

Var och tittade lite i dag fasnade för denna
Acer Aspire One AOA150-BBw 3G.

Någon som har en sån funkar den bra??

Eller tips på någon annan.

Ska ha den att surfa på och ladda över bilder på.
Jag tycker du ska köpa en vit ;-) Eller med nån annan rolig färg.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör med en Asus Eee PC901 med SSD disk då mitt huvudsyfte var mobilitet och surf, idag hade jag valt storasyster 1000 med riktig hårddisk för just det Du nämner för min har bara 12Gb totalt men den köptes ju innan de med stora diskar hade kommit ut.

Dock är det en mycket bra maskin som starkt rekomenderas, speciellt batteritiden är grym, över 7 tin blandad användning gör den ytterst smidig för mina mobila arbetsförhållanden.
Jag har också Eee901 med SSD-disken, jag tycker det funkar bra till det jag skall ha den till. Den passar någonstans i alla mina kameraväskor och en extern disk på 350GB och kortläsare går också lätt ner. Jag skulle har valt samma idag också, dom andra är precis för stora för att passa.

/Karl
 

Kustbo

Aktiv medlem
Jag har också Eee901 med SSD-disken, jag tycker det funkar bra till det jag skall ha den till. Den passar någonstans i alla mina kameraväskor och en extern disk på 350GB och kortläsare går också lätt ner. Jag skulle har valt samma idag också, dom andra är precis för stora för att passa.

/Karl
Det där med externdisk med ut i fält är ju en lösning förstås, har inte använt min till bilder hittilss men kan bli så mera framöver och då är det ju smart, även större USB minnen funkar för den är otorligt smidig att packa ner i väskan och snabb som attan.

Kommer isf bara att använda den som övertankningsstation från minneskortet och koll, sen åker bilderna över på stora datorn när jag kommer hem.

Har inga planer på att byta bort "lillen" iaf då jag gillar den för mycket för det ;-)
 

zanoii

Aktiv medlem
Asus Eee PC 1000H och Lenovo Ideapad S10e har fått bra betyg i många tester. Även 901:an som tidigare nämnts i tråden har fått bra betyg.

En netbook som man bör undvika om man ska tro testresultat är Elonex Webbook. Tung och inte så kompetent. HP Mininote 2133 är okej och väldigt snygg men jag tycker personligen den väger lite för mycket.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Med tanke på hur användbart internet är ser jag det som ett absolut krav att maskinen har inbyggt 3G modem. Tyvärr har inte många det. Vaio P ser intressant ut.
Man ska också veta att det är på G modeller med bl.a. HDMI utgång och nya grafikkort. Troligen innan sommaren.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Det här är en marknad som bokstavligen håller på växa lavinartat just nu, och de är ju bra. Problemet är att köper man en idag, så ångrar man sig imorgon, då det har kommit en modell som är vassare. Så antingen köper man den som känns bäst till bra pris, eller så väntar man. Jag sitter på en hp 2133, och sen jag köpte den för en månad sen har jag startat min stationära dator exakt 2 gånger.

Nu väntar ja bara på att apple ska förstå att folk visst vill ha små datorer med kass prestanda! =)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har precis köpt en 2 år gammal Dell D420 med dockningsstation och extern DVD-brämnnare via Tradera för 4000:-. Dessutom nästan 1 år kvar på olycksskadeförsäkring, service och pro support.
Hur nöjd som helst.
 

SaraE

Aktiv medlem
Jag tycker du ska köpa en vit ;-) Eller med nån annan rolig färg.
Och för att inte framstå som den "dumma blondinen" så lär jag väl inflika att det är jag som ska använda TS dator ;-)

Han _tror_ att han får köpa den till sig själv, men se, det kan han nog glömma :-D Inser ju hur perfekt det skulle vara med en liten bärbar för att just kolla bilderna när jag är ute på bröllopsjobb!

Så fortsätt komma med bra tips, så maken kommer till skott och köper en dator (till mig) snart :-D
 

Kustbo

Aktiv medlem
Och för att inte framstå som den "dumma blondinen" så lär jag väl inflika att det är jag som ska använda TS dator ;-)

Han _tror_ att han får köpa den till sig själv, men se, det kan han nog glömma :-D Inser ju hur perfekt det skulle vara med en liten bärbar för att just kolla bilderna när jag är ute på bröllopsjobb!

Så fortsätt komma med bra tips, så maken kommer till skott och köper en dator (till mig) snart :-D
HeHe detta var en härlig vändning helt i min smak ;-)

Vill ju inte vara klyschig men det finns en del Rosa också kan ju passsa bra på bröllop också vit då, men det är väl bara bruden som ska ha det eller har jag missat något?!

Skulle med Din användning kolla på denna http://techworld.idg.se/2.2524/1.214307/har-ar-asus-supertunna-tablet finns säkert i fler färger snart, Tablet med pekskärm är behändigt just för att kolla av saker snabbt och bekvämt då man inte ska skriva en massa!!
 

Falumas

Aktiv medlem
Med tanke på hur användbart internet är ser jag det som ett absolut krav att maskinen har inbyggt 3G modem. Tyvärr har inte många det. Vaio P ser intressant ut.
Man ska också veta att det är på G modeller med bl.a. HDMI utgång och nya grafikkort. Troligen innan sommaren.
Gällande inbygda 3G-modem kanske det funkar bättre i Sverige än vad det gör här i Schweiz. I Schweiz måste man då ha ett sepparat abbonemang till datorn då. Det som dock funkar otroligt smidigt är surfning via mobilen via USB eller Bluetooth. Jag har 1GB data inkluderat i mitt mobilabonnemang och det har hittils alltid räckt.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har en Asus 1000H, är helnöjd !
1000-serien är en dröm att arbeta på jämför med 900 eftersom tangenbordet är lite större. Tangentbordet på 900-serien tar det en vecka att vänja sig vid.
1000-serien väger dock mer än ett kilo och är precis för stor för mina kameraväskor. Kata 3N1-20 och en Lowepro Slingshot 200.

/Karl
 
ANNONS