Annons

Förstora en bild utan att det blir fult.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Hej jag har en bild som är 1280x800 bildpunkter. Den är typ 30 cm bred i naturlig storlek.

Jag vill göra ett canvastryck på den i formatet cirka 110cm i samma skala som ovan.

Kan man förtora utan att den blir helt pixlig?

Förstår ni hur jag menar? Jag har bifogat bilden. som ni ser så är den nästan tecknad och ser ut som en målning så det är iget krav på att den skall vara särkilt skarp.

Har någon nåt tips?

PS Jag använder photoshop CS4
 

Bilagor

Herr_Berg

Aktiv medlem
du kan ju förstärka känslan av att det är en målning genom olika effekter. Texten skulle jag ta bort och sätta dit ny när du förstorat, Så att den blir skarp
 

Nilsson84

Aktiv medlem
ja ska ta bort texten helt. finns det inte nåt som heter jpg artifact eller nåt liknande som tar bort pixlar eller är ja ute och cyklar?

De borde väl funka att softa upp den. ja ska prova lite nu
 

Walle

Aktiv medlem
Lite simpel matematik:)

110 / 2.54 = ~43.3 tum
1280 / 43.3 = 29.5 PPI
29.5 / 2,54 = 11.6 PPCM (Pixlar/Punkter per CM)

Jämför det med normal fotoprint. 300 PPI = 118 PPCM.

I princip kommer altså en pixel att motsvara en kvadratmillimeter i färdig bild. Canvastryck är visserligen inte lika upplösningskrävande som fotopapper, men jag har oerhört svårt att tro att det kan bli bra, ens med bra interpolering. Men jag har aldrig sett en canvas utskriven med sådan låg upplösning, så jag kan mycket väl ha fel.
 

Walle

Aktiv medlem
Ja, när man skriver ut så får man en rejäl skärpeförlust. Likaså får man en skärpeförlust i scannern. Man har bara att förlora på det förfarandet, rejält.

Hade det inte varit så rysligt dyrt att skriva ut på canvas hade jag provat två varianter, dels en uppinterpolerad variant "rakt av" s.a.s, och dels en variant där man interpolerar upp, och sedan förstärker den "målade" känslan och på så sätt döljer lite av skavankerna. Exakt hur man skulle göra får man ju experimentera med i så fall, men det finns några filter i PS som säkert kan komma till användning. Dock tvivlar jag på att det blir bra att bara kräma på med något filter, det lär nog krävas lite selektiv påläggning.
 

silfver

Aktiv medlem
Du kanske skulle försöka dig på en vektorisering eller nåt? Kan ju bli ballt också. Men då blir det ju mer tecknat.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Din bildfil är verkligen liten, endast 1 MPx.
Jag hade använt plugin till Photoshop som heter genuine fractals och applicerat lite brus. Dessutom så är det bra att du ska trycka den på Canvas, då behövs lite lika stor pixeltäthet pga tygstrukturen stjäl lute.

Om du skickar mig bildfilen så kan du få se hur den fungerar på din
bild eftersom jag äger pluginet.

Skicka den till info@digitaliz.se

mvh

/Stefan
 

Nilsson84

Aktiv medlem
Hur fan hitta du den?

Jag som har googlat igenom hela internet... nästan. Den här bilden är dessutom mycket bättre för min verkar det om någon har mixtrat med och lagt på något filter som kluddar till färgerna.

Tack så mycket Rommel ja uppskattar det verkligen. De blir en julklapp till tjejen.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det är nog samma version som din. Den hette likadant.
Sökte på Kill Bill och bad Google at sortera ut efter de exakta pixelmåtten du angav.
Laddade ner den och fixade upp bilden från 1 MPx till 100 MPx och fick justera en aning för artefakter. Snabbt arbetade eftersom jag gjort denna typ av förstoring innan.

Har du laddat ner filen? Jag raderar den isåfall.

mvh

/Stefan
 
ANNONS