Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör en bildsida till en bra hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej!

Jag heter Emil Gustavsson och är medlem på fotosidan sedan en tid sedan.

Jag jobbar även som frilands och lär för varje dag som går.

För ett tag sedan skapade jag emilgustavsson.se - Open Galleries som har blivit en stor succe. Varje månad strömmar det in besökare och många av dessa är från utlandet.
Sidans grundidé är ett utvalt galleri för varje vecka som visas upp för allmänheten. Därmed uppgraderas hela tiden sidan med ett nytt galleri varje vecka vilket verkar skapa stort intresse för folk att komma tillbaka till. Det har jag märkt i besökarstatestiken.

Det jag undrar är vad ni (fotografer) tycker är viktigt när ni går in på en fotografs hemsida för att kolla på bilder?
Vad gör att man blir intresserad av en sida, och vad gör att man kommer tillbaka till den?

Jag är intresserad av den anledningen att en del hemsidor med bilder dras man verkligen till medan man gärna hoppar över andra. Vad tror ni gör skillnaden?

Internet är ju idag (kanske tyvärr) ett sätt att visa upp sina bilder. Jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter av att gå in på hemsidor eller har egna hemsidor. Har responsen varit bra och i så fall på vilka håll?

Skicka gärna länkar om ni har en hemsida så jag får tillfälle att se dessa skillnader. Det skulle vara jätteroligt! :)

Mvh Emil Gustavsson

---------------------------------
www.emilgustavsson.se - Open Galleries
-we love good pictures-
 

Graylingman

Aktiv medlem
Alldeles för många sidor innan man kommer fram till bilderna. Uppfattade det som om du ville ha kritik på din sida och därför stannade jag kvar ända tills bilderna kom. Annars hade jag gått ifrån sidan långt tidigare.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Alldeles för många sidor innan man kommer fram till bilderna. Uppfattade det som om du ville ha kritik på din sida och därför stannade jag kvar ända tills bilderna kom. Annars hade jag gått ifrån sidan långt tidigare.
Hej. Jättesnällt av dig att ge kritik på min hemsida. Det var dels för att jag ville ha kritik men samtidigt skapa en diskution om vad som gör en hemsida bra eller dålig. Inspirera och hjälpa folk att få sina bilder visade på nätet på bästa sätt. Absolut inte gratisreklam för min egen sida. Det kan jag hitta bättre strategier för :) Tack så jättemycket i alla fall.

Såg även ett stavfel jag gjort ovan. Ska självklart vara frilans inte frilands.

Mvh Emil Gustavsson

----------------------
emilgustavsson.se - Open galleries
 

Lars Broman

Aktiv medlem
Har inte tittat på din hemsida, men några saker som jag reagerar på oavsett typ av hemsida.
- Syftet med hemsidan ska framgå på startsidan.
- Om det som i ditt fall gäller bilder så ska jag lätt, med en direktlänk, nå dina bilder.
- Använd inte den allra senaste hemsidestekniken. Många surfare uppdaterar inte sin webläsare till de nyaste funktionerna.
- En hemsida är att betrakta som en tidning. Vem läser samma tidning flera gånger? Dvs se till att hemsidan lever och förnyas med jämna mellanrum.
 

iBoat

Aktiv medlem
Håller med Anders. För mycket trassel och floskler innan man kommer fram till bilderna. Jag tröttnade fort. Pang-på är nog bättre.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Jag får tacka för feedbacken Mats! Har till och med lagt till en ändring nu efter din och Anders kommentar.
Man kan nu nå det galleriet jag rekommenderar genom "utvalt galleri" längre ner på förstasidan.

Mats. Din hemsida var verkligen ren och lätt att förstå. Gillar skarpt valet av en stor bild med zoom som visar alla typer av bilder du kan ta.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Har inte tittat på din hemsida, men några saker som jag reagerar på oavsett typ av hemsida.
- Syftet med hemsidan ska framgå på startsidan.
- Om det som i ditt fall gäller bilder så ska jag lätt, med en direktlänk, nå dina bilder.
- Använd inte den allra senaste hemsidestekniken. Många surfare uppdaterar inte sin webläsare till de nyaste funktionerna.
- En hemsida är att betrakta som en tidning. Vem läser samma tidning flera gånger? Dvs se till att hemsidan lever och förnyas med jämna mellanrum.
Kanonbra! Verkligen givande synpunkter för alla som har en hemsida med bilder.

Håller klart med dig om nya funktioner. Det finns ingenting som stör mer än en hemsida som man inte kan se på grund av olika anledningar, eller en installationsruta från java är ingen höjdare heller!
 

arneri

Avslutat medlemskap
Jag tycker att du har för många bilder kring ett tema. Ibland upplever jag att du har ladat ner alla bilder från minneskortet på sajten efter en fotografering.

Välj ut ett fåtal bilder du tycker är riktigt bra och publicera dem.

Jag upplever även bilderna i minsta laget.

En bildtext istället för exponeringsdata. Är det bilden eller det fototekniska du vill visa?

Uppdatering av startsidan är a och o för att få läsare att återvända.

Håller med de andra om att navigeringsvägarna är för långa. Vet jag inte vad jag får av en sajt inom två knapptryck kommer jag lämna den oläst.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Ni andra som har en hemsida. Vad tycker ni att det är viktigt att få med på en startsida? Det är ju trots allt den som är länken in till de resterande innehållet på hemsidan.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Jag var på väg att ta mig en titt på din sida, men tröttnade på att det tog över en halvminut med "häftiga effekter" utan att komma någonstans, redan där har du förlorat många besökare, möjligen för alltid! En sida ska vara enkel, utseende får aldrig få före funktion till en sådan överdrift!
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag får tacka för feedbacken Mats! Har till och med lagt till en ändring nu efter din och Anders kommentar.
Man kan nu nå det galleriet jag rekommenderar genom "utvalt galleri" längre ner på förstasidan.

Mats. Din hemsida var verkligen ren och lätt att förstå. Gillar skarpt valet av en stor bild med zoom som visar alla typer av bilder du kan ta.
Tack, men hur hittade du den? Jag trodde jag hade tagit bort länken eftersom sidan inte är klar :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har också tittat, och blivit förvirrad. Varför ändrar du färger på bakgrund och text? Det ger ett virrigt intryck. Tänk på att de som vill utnyttja dina tjänster vill ha något snyggt och smakfullt!

Per.
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Jag tycker att du har för många bilder kring ett tema. Ibland upplever jag att du har ladat ner alla bilder från minneskortet på sajten efter en fotografering.

Välj ut ett fåtal bilder du tycker är riktigt bra och publicera dem.

Jag upplever även bilderna i minsta laget.

En bildtext istället för exponeringsdata. Är det bilden eller det fototekniska du vill visa?

Uppdatering av startsidan är a och o för att få läsare att återvända.

Håller med de andra om att navigeringsvägarna är för långa. Vet jag inte vad jag får av en sajt inom två knapptryck kommer jag lämna den oläst.
Hej! Ja det är i princip vad jag har och gör. Sidan fungerar som en backup av alla mina bilder. Däremot har du rätt att det är lite rörigt. Det beror på att jag inte hunnit städa undan alla mindre bra bilder än.
Så helt klart kommer jag att lägga större fokus på att välja ut några bästa bilder istället. Tack så jättemycket för feedbacken som uppskattas mycket.

Bilderna är små av säkerhetsskäl. Jag kan välja på att visa bilderna i lite mindre storlek eller att sätta ett stort vattenmärke över hela bilden. Jag valde det första alternativet. Det beror dock på skärmupplösning och så m.m. också så jag ska ha i åtanke att bilderna var i minsta lagret. De laddas även snabbare i mindre storlek. men helt klart gör de bättre till sin rätt i större format..

Bildinfo/meta är egentligen helt oviktigt. Jag bryr mig inte alls. Dock är det kvar av två anleningar. 1. Ibland om jag går tillbaka till en bild som jag är stolt över kan jag kolla vilka inställningar jag använde. 2. det finns fortfarande folk som vill (eller snarare intresserar sig för) sådana här tekniska tråkigheter, vilket gör att även de som är nybörjare kan se mer eller mindre vilka inställningar jag valde för att skapa visad effekt.
Men jag håller med dig. det kan helt klart tas bort. Och jag håller med till 110% att bildtext är viktigare! Tack för att du säger så!

Det sker en uppdatering veckovis. Jag är inte säker på om det är mycket eller lite men jag har knappast bildmaterial eller tid för att visa mer.
Dock uppdateras den regelbundet och det finns en hel del internationella besök som är återkommande vilket är kul.

Tack så enormt mycket för att du tog dig tid att ge feedback. Uppskattades verkligen.
Med kritik från dig och ovan i kombination med analys av trafiken till hemsidan håller jag på att tänka ut en ny typ av startsida som ska bli mer atraktiv och enklare.

Väldigt intressant tema dock det här med hemsidor. Det är så små detaljer som man inte tänker på och som kan vara nog så viktiga.

Det svåraste enligt mig är färghantering på webben. Färger ser inte alltid ut som man trodde. Är det någon som lägger mycket tid på att rätta till sådana saker?

Emil

---------------------------------------
www.emilgustavsson.se - Open Galleries
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Jag har också tittat, och blivit förvirrad. Varför ändrar du färger på bakgrund och text? Det ger ett virrigt intryck. Tänk på att de som vill utnyttja dina tjänster vill ha något snyggt och smakfullt!

Per.
Filip, Erik och Per

Tack så jättemycket för feedbacken. Det blev kanske lite missförstånd kring temat. Jag ville inte bara att folk skulle gå in på min hemsida och ge synpunkter (även om jag är mycket glad över den feedback jag fått från bland annat Filip, Erik och Per)
Jag ville fråga runt lite angående hur vi visar upp våra bilder på nätet och hur vi gör det lätt för personer att titta på dina bilder.

Tipset med någon slags blogg eller händelsekarta på startsidan är bra. Då ser man enkelt när det har hänt något nytt. Att läsa gör också att folk klarar av att stanna kvar längre tid på en sida än att bara kolla bilder...

Det handlar ju en hel del om vilka taktiker man använder. Det är inget man ska ta eller låna från varandra utan snarare inspireras, eftersom varje idé och hemsida är unik.

Till alla som har gått in på min hemsida kan jag upplysa om att den inte är klar. Det finns en hel del kvar att göra men grunden är nog lagd i alla fall. Jag tar klart åt mig från kritiken jag har fått....men skulle även uppskatta lite prat om hur vi ser en hemsida som besökare. Generellt. dvs, inte bara på min hemsida.
Jag är ju långt ifrån ensam om att visa mina bilder på internet :)

Mvh Emil

--------------------------
emilgustavsson.se
Open Galleries
 

Losecontrol

Aktiv medlem
Jag har också tittat, och blivit förvirrad. Varför ändrar du färger på bakgrund och text? Det ger ett virrigt intryck. Tänk på att de som vill utnyttja dina tjänster vill ha något snyggt och smakfullt!

Per.
Hej Per. Har du nog rätt i. Tanken (i grunden) var att det skulle vara ett tema för alla bilder men ett lite exclusivare tema i de utvalda gallerierna. Därav svart-guld.

Du har kanske rätt i att det ser lite virrigt ut. Ska ta mig ett närmare titt på det. Tack!!

mvh Emil
 

mannbro

Aktiv medlem
Har inte tittat på sidan, då jag vill vara ofärgad av vad som finns nu, utan i stället ge lite generella tips:

- Lättnavigerat - tydliga enkla länkar utan för många klick
- Ren, snygg, prydlig och enkel design som inte konkurrerar med bilderna om uppmärksamheten
- Innehåll, innehåll, innehåll. Satsa på kvalitet snarare än kvantitet. Lägg bara upp bilder som du verkligen är nöjd med eller som tillför något.
- Du gör helt rätt som byter innehåll ofta! Dock kanske det inte alltid är nödvändigt att plocka bort gammalt. För nytillkomna tittare (likväl som återkommande) kan det vara kul att följa arkivet bakåt även om fokus naturligtvis bör läggas på det nyinkomna. Bildblogg-form är ett bra och enkelt sätt att åstadkomma detta.
- Beskriv gärna dina bilder. För min del är jag kanske inte direkt intresserad av bländare, slutare, brännvidd och liknande teknisk information (vilket kanske många andra är), men gärna ett litet resonemang kring bilden, dess syfte, kanske anekdoter från sessionen etc. Det ökar intresset för respektive bild. Dessutom ökar det besökare eftersom texten är indexerbar för sökmotorerna.
- Gärna en sektion där du presenterar dig själv och ditt fotande. Ofta kan bilder bli mycket mer intressanta om man känner till fotografens bakgrund lite, och kan sätta bilderna i relation till fotografen.
 
ANNONS