Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 70-200/4 med eller utan is?

Produkter
(logga in för att koppla)

josef-79

Aktiv medlem
Hej! Ni som testat canons 70-200 4 utan is; funkar detta i skymningsljus eller måste man ha dra med sig ett stativ av något slag?

Velar om jag ska lägga pengar på ett med is eller inte. Det ligger egentligen aningen utanför min budget, men jag hatar stativ från djupet av mitt hjärta så...:) Gillar att dra med mig kameran på utflykter i naturen och då helst fota i kvällens mer dämpade ljus. Skulle va lite gött att kunna fota människor som sitter stilla inomhus också, vilket jag antar är mycket svårt utan is( vill helst inte skruva upp iso:t nåt värst mycket på min 450d.)

2.8 är för tungt.

Nån som testat?

Tacksam för hjälp!
 

Dockland

Avslutat medlemskap
Hej! Ni som testat canons 70-200 4 utan is; funkar detta i skymningsljus eller måste man ha dra med sig ett stativ av något slag?

Velar om jag ska lägga pengar på ett med is eller inte. Det ligger egentligen aningen utanför min budget, men jag hatar stativ från djupet av mitt hjärta så...:) Gillar att dra med mig kameran på utflykter i naturen och då helst fota i kvällens mer dämpade ljus. Skulle va lite gött att kunna fota människor som sitter stilla inomhus också, vilket jag antar är mycket svårt utan is( vill helst inte skruva upp iso:t nåt värst mycket på min 450d.)

2.8 är för tungt.

Nån som testat?

Tacksam för hjälp!
Om du kan fota med 1/160 kan du få hyfsade, men jag tror ditt val är ganska begränsande. Välj stativ. Eller 2.8. Har du folk som rör sig med på bilderna hjälper inte IS något vidare heller.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag har haft båda, och säger som de flesta, har du råd, köp den med IS, allt vad tele heter som ger oskarpt resultat är mer beroende på skakningsoskärpa än på objektivets skillnader i upplösning. Sen är ju IS-objektivet vassare rent optiskt, även om den utan är jättebra också.
 

micke80

Aktiv medlem
Kan du tänka dig att lägga ut den extra kronan så absolut den med IS, visst den löser inte alla problem men den gör ett jäkla bra jobb!
 

josef-79

Aktiv medlem
jag har haft båda, och säger som de flesta, har du råd, köp den med IS, allt vad tele heter som ger oskarpt resultat är mer beroende på skakningsoskärpa än på objektivets skillnader i upplösning. Sen är ju IS-objektivet vassare rent optiskt, även om den utan är jättebra också.
Ja, jag har aldrig ägt något 70-200 men har testat lite och fattar att det krävs en rätt stadig hand om man ofta fotar i 200 mm läget, även i hyfsat ljus förmodar jag? Is-funktionen verkar ju vara grymt bra också enligt vad folk säger på nätet.

Vad menar du med "objektivets skillnader i upplösning"

mvh Josef
 

josef-79

Aktiv medlem
Om du kan fota med 1/160 kan du få hyfsade, men jag tror ditt val är ganska begränsande. Välj stativ. Eller 2.8. Har du folk som rör sig med på bilderna hjälper inte IS något vidare heller.
Okej, 2.8 känns lite för tungt om man ska med det när man promenerar, så kanske man får acceptera ett stativ då. Kanske en monopod kan vara en lösning?
 

Gnutte

Aktiv medlem
Ja, jag har aldrig ägt något 70-200 men har testat lite och fattar att det krävs en rätt stadig hand om man ofta fotar i 200 mm läget, även i hyfsat ljus förmodar jag? Is-funktionen verkar ju vara grymt bra också enligt vad folk säger på nätet.

Vad menar du med "objektivets skillnader i upplösning"

mvh Josef
Menar du stillastående eller rörliga motiv. Visst IS är bra men det räddar inte dig i alla lägen. Stativ är det bästa. Hade ett 4,0 IS men använde knappt det då det var till nackdel för det jag fotar. Nu är jag inne på mitt 2;à 4,0 utan IS & tycker jag klarar mig bra med det. 2,8 är för tungt men ger härlig kort skärpedjup.
 

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
70-200 utan IS har vart en behändig följeslagare flera år under fotopromenader i dagsljus. Alltid inställd bländare minst 1/250 för att undvika skakoskärpa. Har nyligen bytt upp mig till en med IS för att klara sent kvällsljus men är inte så övertygad att det var nödvändigt. Klumpen 2,8 är bra för fotografering i inomhusmiljöer med sparsam belysning men då handlar det ju inte om att kånka länga sträckor. 70-200 utan IS klarar man sig jättelänge med och priset för en beggat är ju förmånligt.
 

josef-79

Aktiv medlem
70-200 utan IS har vart en behändig följeslagare flera år under fotopromenader i dagsljus. Alltid inställd bländare minst 1/250 för att undvika skakoskärpa. Har nyligen bytt upp mig till en med IS för att klara sent kvällsljus men är inte så övertygad att det var nödvändigt. Klumpen 2,8 är bra för fotografering i inomhusmiljöer med sparsam belysning men då handlar det ju inte om att kånka länga sträckor. 70-200 utan IS klarar man sig jättelänge med och priset för en beggat är ju förmånligt.
Intressant att höra. Låter som du vet vad du pratar om. Kan man klara sig med ett 70-200 utan is med en smidig liten monopod har man ju genast lite pengar över till typ ett 28-75 tamron 2.8 inomhus. Fast funderar.. ditt nya 70-200 med is borde du ju kunna använda inomhus om personerna är typ sitter ner eller står stilla? Det är ju inte dumt det heller.

mvh / Josef
 

josef-79

Aktiv medlem
Menar du stillastående eller rörliga motiv. Visst IS är bra men det räddar inte dig i alla lägen. Stativ är det bästa. Hade ett 4,0 IS men använde knappt det då det var till nackdel för det jag fotar. Nu är jag inne på mitt 2;à 4,0 utan IS & tycker jag klarar mig bra med det. 2,8 är för tungt men ger härlig kort skärpedjup.
Låter som du har koll. Det jag hade tänkt vore bra med is är att de kunde hjälpa mig till landskapsfoto i sent kvällsljus och ev. personer inomhus som sitter stilla. För ALLT som rör sig hjälper väl is typ inget eller hur?

mvh Josef
 

Gnutte

Aktiv medlem
Låter som du har koll. Det jag hade tänkt vore bra med is är att de kunde hjälpa mig till landskapsfoto i sent kvällsljus och ev. personer inomhus som sitter stilla. För ALLT som rör sig hjälper väl is typ inget eller hur?

mvh Josef
Både jag & nej. När IS jobbar blir det en fördröjningen eller kan kalla det släpning. Vi pratar om långa tider för att du ska ha nytta av is. Är du t,ex i kyrka så är IS att föredra. Ska du köra landskap så skulle jag inte lita på IS, stativ & fjärrlösare är att föredra för landskap för bästa resultat. Du får fråga dig själv, hur ofta kör du långa tider för att det ska motivera de extradollars. Men när du behöver IS så kommer förbanna dig själv att du inte hade ett sådant vid det tillfället.
 

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
En rejäl monopod följer ofta med som vandringsstav för min del. Så ett stativfäste (pirat) har inhandlats till telet och sitter alltid på. Men monopoden är ofta bra inte bara att motverka skakoskärpa utan också för att få koll på motivet när det ska plåtas. Man behöver inte ha monopoden helt utdragen heller utan det finns alltid nåt i närheten att stödja på. Eller så använder man ett spännband och fixerar det vid nån stolpe när det är mörkerbilder som gäller. När det som regel är bra ljus har jag IS-en numera avstängd. Undrar när man sätter på det i framtiden? Det finns ibland tillfällen som jag blivit rätt tjurig för att ljuset inte räckt till.
 

josef-79

Aktiv medlem
70-200 utan IS har vart en behändig följeslagare flera år under fotopromenader i dagsljus. Alltid inställd bländare minst 1/250 för att undvika skakoskärpa. Har nyligen bytt upp mig till en med IS för att klara sent kvällsljus men är inte så övertygad att det var nödvändigt. Klumpen 2,8 är bra för fotografering i inomhusmiljöer med sparsam belysning men då handlar det ju inte om att kånka länga sträckor. 70-200 utan IS klarar man sig jättelänge med och priset för en beggat är ju förmånligt.
Okej, låter bra!
 

josef-79

Aktiv medlem
En rejäl monopod följer ofta med som vandringsstav för min del. Så ett stativfäste (pirat) har inhandlats till telet och sitter alltid på. Men monopoden är ofta bra inte bara att motverka skakoskärpa utan också för att få koll på motivet när det ska plåtas. Man behöver inte ha monopoden helt utdragen heller utan det finns alltid nåt i närheten att stödja på. Eller så använder man ett spännband och fixerar det vid nån stolpe när det är mörkerbilder som gäller. När det som regel är bra ljus har jag IS-en numera avstängd. Undrar när man sätter på det i framtiden? Det finns ibland tillfällen som jag blivit rätt tjurig för att ljuset inte räckt till.
Kommer nog inhandla en monopod, dom låter användbara.

Josef
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Om en Nikonist får lägga sig i...

Jag har under många år ansett att VR (=IS) är för veklingar och darrhänta och att en "riktig man" på sin höjd använder enbensstativ. Nu har jag fallit till föga och skaffat ett 70-300 med VR (=IS).

Den enda nödvändiga reflektionen är: "Så fel jag har haft, och vilken skillnad!".

Jag rekommenderar alltså ett IS-objektiv å det allra ivrigaste.
 

mrazster

Aktiv medlem
Jag har provat både 2.8 och 4, med och utan IS...
Vill du ha en glugg i den storleken men som är "lätt att bära med"..så skulle jag rekommendera 4:an då den är iaf i mitt tycke tillräckligt mycke lättare än 2.8 för att det ska vara till 4:ans fördel.
Vad gäller IS eller inte så skulle jag nog välja den med IS, då du har en kamera som ger dig en viss begräsning i ISO värdet p.g.a brus o.s.v

Angående den optiska kvalité mellan dom olika 70-200 varianterna så gör du inte fel oavsett vilken du väljer. Allihopa är dom tillräckligt skaprpa, högupplösta och fina i färgomfånget.
 

continental

Aktiv medlem
Jag slog till på en ny 70-200/4 IS idag. Jag har inte hunnit kolla i datorn än, men på kameraskärmen så ser den ut att prestera underbart skarpa bilder.
Liten, nätt, tyst och hyfsat snabb fokus, tyst IS. Så långt, efter två timmar:), så är Jag iaf nöjd. Det är bara synd att Canon ska kleta på den beigegråa färgen på sina objektiv...

Tyvärr så testade Jag inte att fota utan IS.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns faktiskt en teknisk anledning till den ljusa färgen, säger Canon.
Optik med hög precision, långa brännvidder, hög ljusstyrka och/eller temperaturkänsliga linser (fluorit) lackerar de i vitt, för att minska uppvärmningen, och därmed formförändringar, i solljus.

Att det sen är en marknadsgrej, eller de facto har blivit, med "Canon white-barreled lenses", det är förstås en annan sak...
 

rautio

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att IS är grymt överskattat. Slipa hellre på fotograferingstekniken och lär dej följa objekten smidigt om det blir oskarpt, det brukar göea susen. För av vad jag sett så är det oftare orsaken till oskarpa bilder än saknan av IS. Har själv 70-200 2,8 utan IS. Även 300mm 2,8 brukar jag oftast köra med IS av fast jag skulle köra på fri hand. Gillar inte den lösa och sega känslan i IS

Brukar på skämt säga att jag skaffar IS när jag går i pension och händerna börjar skaka :D Så om det inte finns någon riktigt bra orsak varför du behöver IS så skulle jag spara stålarna och lägga dom på nåt annat bra.
 
ANNONS