Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lurad på fotosidan (!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Spunken

Aktiv medlem
Jag måste dela med mig av en tråkig erfarenhet, som varning och för att ev. få lite tips.

Jag svarade på en annons här på fotosidan (som jag i allmänhet anser en av Sverige säkraste internetmarknader), angående en reflexskärm.
Annonsen är fortfarande aktiv, för övrigt:
[raderad av forumvärd]

[[raderad av forumvärd] svarar att den är kvar och jag betalar över 225kr vilket också täcker frakten.
Allt detta sker den 17/8.

Den 24e mailar jag om att inget har kommit, får snabbt svar att han ska fixa det ikväll - han hade varit bortrest.

Därefter har jag mailat två gånger.
Jag har inte fått något svar så jag vet ju inte om personer i fråga blev akut sjuk eller om skärmen kommit bort i posten - men att personen inte hör av sig gör att de värsta misstankarna stärks.

Vad finns det för möjligheter att gå vidare när det gäller en sådan struntsumma?
 
Senast redigerad av en moderator:

sjunne

Aktiv medlem
Ratsit

En snabb sökning på ratsit.se visar två pers i Sverige med namnet i angiven annons varav en i Göteborg. Pers i fråga är 17 år... enligt profilen här på FS "yrkesfotograf" och fotograferat sedan 2004. Då började han när han var 11, iofs inte omöjligt men "yrkesfotograf"?
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Man kanske ska vara försiktig med att anklaga namngivna personer för att luras. Inte minst om vederbörande är 17 år. Det här är ett offentligt forum.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Tråkigt om du förlorat pengar på en oärlig persons annons, men jag är mer frågande till att någon försöker blåsa folk med en annons på prylar som de säljer för 200kr.

Finns det verkligen folk som gör sig olagliga för 200kr, men han kanske tänker att ingen anmäler detta och säljer samma pryl till 100 personer

Hoppas att killen bara är på semester och missat att du skickat in kulorna

Lycka till
 

alf109

Aktiv medlem
Det står ju uttryckligen flera gånger i ingressen till köp/sälj att man aldrig skall betala i förskott eller sätta in pengar. Om folk lydde det rådet skulle man slå två flugor i en smäll. För det första skulle betydligt färre bli lurade och för det andra skulle merparten av oseriösa annonsörer försvinna (ingen mening att bluffa om det inte ger något).

Nu är det givetvis tråkigt varje gång det händer. Men jag kan inte riktigt sluta att förundras över att folk går på samma minor gång efter annan. Den här typen av bedrägerier är ungefär lika gamla som annonsförsäljning har funnits.
 

T. Guldstrand

Aktiv medlem
ännu en lärdom gällande förskottsbetalning...

kollar man upp domänen som mailen är reggad till tycker jag att ett par converse för 300kr plus 44kr frakt låter lite för bra för att vara sant med...

[raderat av forumvärd]

"Fraktsätt, Vill du betala på bankgiro (kostar 344:-inkl frakt) eller postförskott (kostar 389:- inkl frakt)"

/tobias
 
Senast redigerad av en moderator:

Spunken

Aktiv medlem
Jag har fått två mail av andra personer som också betalat in och sedan inte fått någon vara så det här är uppenbarligen bedrägeri.
Är det någon mer som är drabbad, skriv det här eller maila mig.

Jag brukar vara försiktig, men när det gäller småsummor så är man mindre nogräknad - något annonsören räknade med, förstås.

Tack för detektivarbetet, Fabian och övriga. Det blir nog ett samtal till Robin imorgon.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag raderar nu personuppgifter i denna tråd. Det är både brott mot Fotosidans regler och troligt brott mot Peronuppgiftslagen. Tycker man sig bli lurad så kontakta Fotosidan (länk längst ner) istället för att diskutera personer publikt.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Ni får starta upp en tråd på flashback så att vi kan diskutera och varna varandra för oseriösa försäljare. =)

Om man värnade om öppenheten och fick diskutera fritt skulle mycket sånt här kunna undvikas.
 

markh

Aktiv medlem
Jag kopte en SB800 for 2500 Kr, som visade sig vara ur funktion pga kraftigt korrosion.
Hur tänkte han, att jag skulle bara släpper det och inte ringa honom dag och natt till jag fick pengarna tillbaka ? Som tur var, är jag händig och kunde ta isär och fixar.
Och det är inte så lätt att bara 'inte betala i förskot', eftersom säljaren har också anledning att inte skicka till någon helt främmande utan betalning.
 

ekcim

Aktiv medlem
Jag kan bara tala av egen erfarenhet och skall jag köpa åker jag hellre och hämtar än betalar i förskott, dock så blir det som att tala mot mig sig själv då skall jag sälja så "kräver" jag förskottsbetalning om det skall skickas men med möjlighet att hämta.
 

jadi

Medlem
Det står ju uttryckligen flera gånger i ingressen till köp/sälj att man aldrig skall betala i förskott eller sätta in pengar. Om folk lydde det rådet skulle man slå två flugor i en smäll. För det första skulle betydligt färre bli lurade och för det andra skulle merparten av oseriösa annonsörer försvinna (ingen mening att bluffa om det inte ger något).

Nu är det givetvis tråkigt varje gång det händer. Men jag kan inte riktigt sluta att förundras över att folk går på samma minor gång efter annan. Den här typen av bedrägerier är ungefär lika gamla som annonsförsäljning har funnits.
Och jag säljer och skickar ingen vara föränn jag fått pengarna.

Skämt åsido, köp och sälj av folk som är/verkar vara seriösa.

Det ser man ju lätt om dom har en bild på sig själva, antalet kommentarer, upplagda bilder, typ av medlemskap mm.
Då minskar ju risken för att bli blåst.
 

Spunken

Aktiv medlem
Det ser man ju lätt om dom har en bild på sig själva, antalet kommentarer, upplagda bilder, typ av medlemskap mm.
Då minskar ju risken för att bli blåst.
Med facit i hand är det väldigt uppenbart att personens användare är fejk, men det är som sagt lätt att vara efterklok.

Det är nästan så man ska skippa alla annonser från personer som har obetalt medlemskap.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Annonsören svarade iallafall mig på mail när jag frågade om detta, han svarar såhär:
Det stämmer att jag sålt två st reflexskärmar på köp och sälj. Båda två är skickade till kund. Ena vet jag har kommit fram och den personen är nöjd. Den andra har mailat mig och meddelat att han vill häva köpet och att jag inom 5 dagar skall betala tillbaka 225 kr.

Jag satte igår kväll över dessa pengar till personens bankkonto.

Skärmen är dock skickad och jag tycker det är märkligt att den inte kommit fram. Personen som köpt skärmen har även meddelat att om den kommer fram så skall han skicka tillbaka den till mig.​
 

hlse

Aktiv medlem
Cod

Har både handlat och sålt via Fotosidan och det har alltid varit COD ( Cash on delivery ).
Köparen har kunnat kolla grejorna och säljaren har fått sina pengar direkt.
Jo, jag vet att det begränsar säljområdet till rimligt köravstånd men ingen blir ju lurad i så fall.
 

Per

Aktiv medlem
Och jag säljer och skickar ingen vara föränn jag fått pengarna.

Skämt åsido, köp och sälj av folk som är/verkar vara seriösa.
Instämmer helt - jag har sålt en hel del fotoprylar och skulle aldrig skicka nånting med ett värde över några hundra innan jag fått betalt. Alla köp är en överenskommelse mellan köparen och säljaren, och betalningen är en del av den överenskommelsen. Självklart kommer jag att få färre spekulanter (och därmed förmodligen mindre betalt) om jag kräver förskottsbetalning, men det är mitt pris för den tryggheten, och omvänt då köparens 'bonus' för den risk han tar (sen har jag själv alltid försökt skicka med nånting extra som 'tack för förtroendet' med förskottsbetalningen).

Jag har också köpt en del mot förskottsbetalning, men skulle aldrig göra det om inte säljaren direkt och oombett meddelar person- och kontaktuppgifter som går att verifiera. Självklart är det aldrig 100% vattentätt heller, men att handla och betala i förskott från personer eller företag som inte ens har ett telefonnummer som är registrerat tycker jag är ett rejält självmål (om TS ursäktar).
 

bjoele

Aktiv medlem
Jag är en av de som också kände mig lurad - men det var ju en medveten risk för ett par hundralappar.

Dock kan jag säga att grejorna faktiskt dök upp idag efter ett antal påtryckningar. Givet bemötandet och (bristen på) emballage på skickandet är min gissning att personen bakom det hela har försökt sig på lite egen import från Kina och missuppfattade tider och mängden jobb som krävs... ;)

Som sagt - bortsett från lång tid, bristande kommunikation och tveksamt emballage så fick jag till slut grejorna. :)
 

K 2

Medlem
Jag har köpt en hel del prylar senaste åren och det har nästan alltid fungerat bra. På blocket har jag avstått köp efter kontakt med säljaren ett par gånger. Det är 2 av över 50 inköp. På Ebay är det bara "Bondscamera" som jag inte fått leverans ifrån. De svarar inte på mail och är anmälda till Ebay men det händer ingenting.
 

Spunken

Aktiv medlem
Jag har nu fått svar från personen i fråga. Han skickade en bild på paketet så förhoppningsvis får historien ett "lyckligt" slut.
Min misstanke är dock att han inte skickar något förrän man säger till på skarpen.

Jag förstår fotosidans policy om personuppgifter, men i det här fallet hade viktig information inte kommit fram utan att man hängde ut personen i fråga.

Även om han är oskyldig till bedrägeri så är han "skyldig" till att inte hantera dessa transaktioner på rätt sätt och det tycker jag andra personer ska ha rätt att veta.

En bättre lösning än forumdiskussioner, som jag funderat på redan innan den här händelsen, vore feedback á la Tradera/eBay.
Jag har varit med om flera bra transaktioner och känt mig lite frustrerad över att inte kunna tala om för andra: "den här personen går att lita på". På fotosidan där vi alla har användarkonton borde det vara en smal sak att fixa.

Dålig feedback kopplat till en annons har inte med integritet att göra, utan att stå för vad man gör.
 
ANNONS