Annons

CTO Gel

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorsan

Medlem
Jag har letat efter CTO Gel till min YN460 men inte hittat något annat än "storpack" med massa olika färgnyanser. Var kan jag köpa enbart CTO och helst även någon fästanordning?

Mvh
Andreas
 

offetoffe

Aktiv medlem
Bygga sin egen speedstrap (för att fästa gels etc på sin blixt).. inga bilder, så försök hänga med i texten

Inköpslista: liten tub silikon, kardborreband (både luddsidan och kroksidan) 2 cm brett, obs EJ självhäftande kardborre.

* Klipp till en bit av ludd-sidan, den ska gå runt blixten med ca 5cms marginal, så den blir väl en 25cm eller så
* Täck hela baksidan med silikon, ett tunt lager
* klipp till ca 3-4 cm av karborren med krokarna, tryck fast den i ena änden av luddsidan, där det är täckt med silikon..
* Låt torka

Silikonet gör att remsan fäster bättre mot bilxten, lite mer friktion. För längre hållbarhet kan man efter torkning även sy några stygn så att kroksidan sitter kvar bättre mot silikonet.

För att sedan fästa gels på denna så tar man bara en bit självhäftande kardborre med kroksidan och fäster på varje sida av gel-remsan.

Så enkelt är det..

Köpa gels.. kolla på ebay.com, där finns allt :)

/Olof

www.rymark.com
 

offetoffe

Aktiv medlem
(powerpoint to the rescue)
Har klippt in lite bilder nu, så nu är det väl solklart.. :)

Klipp till en bit kardborre med ludd
ScreenClip [4].jpg

Täck med silikon
ScreenClip [5].jpg

Tryck fast en bit kardborre med krokar i ena änden
ScreenClip [6].jpg

Så här gör man med Gel-bitarna:
ScreenClip [7].jpg



/Olof

www.rymark.com
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
(powerpoint to the rescue)
Har klippt in lite bilder nu, så nu är det väl solklart.. :)

Klipp till en bit kardborre med ludd
Visa bilaga 111237

Täck med silikon
Visa bilaga 111238

Tryck fast en bit kardborre med krokar i ena änden
Visa bilaga 111239

Så här gör man med Gel-bitarna:
Visa bilaga 111240



/Olof

www.rymark.com

Ser bra ut. Nu har jag dock gått bet. Har en Nissin Di866mkII och Rosco strobist gels. Lägger jag en gel över blixten går den bara att vika över 1-2mm på varje sida och det blir svårt med kardborre då, någon som har andra tips?

Sen en liten underfråga, hur förvararni gelsen på ett bra sätt? Många att hålla reda på, och det blir lätt kaos nu känner jag.
 
ANNONS