Annons

Lightroom introduktion

Produkter
(logga in för att koppla)

mirrenkakan

Medlem
Hej !

Har fått Lightroom 3 av tomten, för att inte börja i helt fel ände och behöva gör om sen är jag nu på jakt efter en bra bok/kurs e.dyl för ngn som är helt ny på programmet. Har ni några tipps?


Gott Nytt År!

/Åsa
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om din engelska är OK kan du titta igenom Light Room Killer Tips.
Det är gratis. LR är ganska intuitivt jämfört med PS så det är inte så svärt att lära sig.
SE bara till att du börjar organisera dina bilder på rätt sätt från början.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Rekommenderar absolut Lightroom 3 från Moderskeppet. Och även Allt om Raw från samma utgivare. Men håller med ovan talare. Kolla mycket på den delen av Lightroom som handlar om att organisera och strukturera dina bilder. Här är det inte så mycket intuitivt...mera att skaffa kunskap om hur Lightroom och dess databas fungerar. För min egna del så är ambitionen att jobba hela vägen i LR......från import...via sortering/struktuering...framkallning och sedan utdata via utskrift och webb. Du kan se lite av mitt resultat på www.tauruz.se mitt lilla labbprojekt...:) Långt ifrån klar.....

//Per
 

Marklar

Aktiv medlem
Hittade en Podcast som kanske kan vara något. Har själv ej lyssnat/tittat igenom dem än. Men det är podcasten "Lär dig lightroom" (finns som HD och SD) av Erik Bernskiold. Avsnittslängden varierar mellan 3 minuter till 7-8 minuter.

Som sagt så kan jag inte uttala mig om kvaliten på dessa ännu men skulle kunna vara ett alternativ eller kompliment.

Övrigt så verkar moderskeppets DVDs vara riktigt intressanta. Kommer nog beställa den om RAW ganska snart. Funderar också på att söka en av distanskurserna de har!
 

mirrenkakan

Medlem
Tack ! för tippsen.

Ska ta och beställa moderskeppets DVD till att börja med......engelskan är hyffsad men känner att jag vill vara säker på hur jag ska börja spara ner bilder mm så jag inte behöver göra om sen......(har hännt förrut ;p)....så får vi ta Killer Tips och Raw i nästa sväng.

Återigen tack för tippsen och god fortsättning

//Åsa
 

NiklasP

Aktiv medlem
Kan rekommenderar lightroom 3 dvdn från moderskeppet, Den går igenom allt.

Jag har snart kollat igenom hela dvdn på 6 tim.
 
ANNONS