Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Det är så oerhört mycket stolthet som blockerar honom. TH har därför svårt att acceptera ett nederlag.

I parallell till hans uttalande ifrån när han "lämnade" Söderhamn:

Citat av Terje Hellesø:
Till er alla: Terje Hellesø är fullständigt och fullkomligt omöjlig att knäcka! Bara så att ni vet!
 

acke

Avslutat medlemskap
Så här skrev TH den 13 september:
"Varför kan inte flera förstå att jag behöver tid att reda ut allt? Jag kommer att reda ut detta för alla."

Det har gått snart en månad sedan du skrev detta, Terje. Har du rett ut något sedan dess? Nej, ingenting. Absolut ingenting. Du har bara ägnat dig åt självömkan och dimridåer, såvitt jag kan se.
 

xlxl67

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar som han mytomaniska drag (blandat med mindesvärdeskomplex) gällande hans fabler med de 6 lodjuren och tror aldrig han kommer erkänna ngt mer. Av ren prestige kommer han aldrig skriva ngt mer om de bilder som efterfrågas. Det är lite synd om honom samtidigt för det han satt igång är ganska tragiskt. Ngn i hans omgivning borde hjälpa honom till insikt kan man tycka...
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan tyckas märkligt att hennes tillit för honom är så orubbat att hon FORTSÄTTER urholka sin egen trovärdighet genom att hantera HANS skit och hans bedrägeri, något som han istället borde göra själv.
Det agerandet har ju slagit tillbaka på henne flera gånger tidigare:
som när hon ljög att hon sett mårdhunden i hans kamera,
och när hon sa att det bara handlar om ett "fåtal" fejkade lodjursbilder (när det visade sig vara uppåt hundra).

Om jag vore naiv så skulle jag undra "Lär hon sig aldrig"
Det kallas lojalitet och man kan tycka att den är lite missriktad ibland, men bland äkta makar finns ofta ett starkt band som gör att lojaliteten till maken/makan kommer först i de flesta sammanhang.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Det kallas lojalitet och man kan tycka att den är lite missriktad ibland, men bland äkta makar finns ofta ett starkt band som gör att lojaliteten till maken/makan kommer först i de flesta sammanhang.
hm, "äkta"? :)
Ytterligare en aspekt: att ha en gemensam fiende (tex omvärlden eller "drevet") kan vara väldigt sammansvetsande. Så parlojalitet + gemensam fiende ger en superstark sammanhållning. Man kan alltså förvänta sig vad som helst från vem som helst av de båda.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Tror du han har terjat bröllopsfotot? ;-)
ja det heter ju:
"Tager" du denna fru (från någon annan fotograf på Internet)

Förresten nu när vi ändå är seriösa, KOMMENTARERNA till följande inlägg på Herje-bloggen är strålande:
http://herjetelleso.wordpress.com/2011/10/07/kajor-och-regnbage/
där man även länkar till en bild som anknyter till Terjes kompositionsanalys från 2004 här på Fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=21823
 

KGS

Aktiv medlem
Satirsajten e ju sååå bra " Corvus monedula circulus. Jag fick kontakt med henne på en dejtingsajt och hon brukar nuförtiden cirkla utanför mitt hus och kommunicerar genom att tippa lite med vingarna." och "Corvus monedula circulus kan ha både smalare vingar och längre fötter, har jag läst (i boken om Mullvadar som spelar döda). Sen bidrar också ”perspektivet” till detta fenomen. Och som jag berättade så kommunicerar kajan med mig med vingarna, kanske beror det på det, att den använder vårt egna teckenspråk." Det e ju nästan som Killinggänget när de var som bäst (googla ungdomar!). Sådana tjuvnyp får Terje tåla i dessa tider.
 

Billingen

Aktiv medlem
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Debatten om Hellesö-skandalen börjar ebba ut, verkar det som. Och det gläder säkert många. Men intresset finns fortfarande, också utanför de snäva fotokretsarna. Här talar Brutus Östling i TV: http://svt.se/2.126217/1.2561647/naturbilder_var_ren_logn

Jag passar på att länka till Claes Grundstens blogg, eftersom den såvitt jag har sett inte har uppmärksammats i denna tråd: http://grundstensfotoblogg.blogg.se/2011/october/montage-och-forsatlig-fotografi.html
Kloka ord från både Brutus och Claes. Det är bra att några /N-fotografer öppet uttalar sig om händelsen. Fler borde följa deras exempel.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ja på ett sätt skulle det kunna vara värt 2900 kr att spendera en heldag med Terje. Då skulle man ha gott om tid att ställa alla de där självklara frågorna som ingen journalist hittills har haft kurage att ställa. Alla de frågor som vi vridit och vänt på i denna maratontråd.
 
Senast ändrad:

gitte edelman

Aktiv medlem
Ja på ett sätt skulle det kunna vara värt 2900 kr att spendera en heldag med Terje. Då skulle man ha gott om tid att ställa alla de där självklara frågorna som ingen journalist hittills har haft kurage att ställa. Alla de frågor som vi vridit och vänt på i denna maratontråd.
Det blir dyra frågor. Något äkta svar får du nog inte, eftersom TH saknar självinsikt. Han ljuger både för sin fru och sig själv.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det blir dyra frågor. Något äkta svar får du nog inte, eftersom TH saknar självinsikt. Han ljuger både för sin fru och sig själv.
En skicklig journalist skulle nog kunna betala 2900:-. TH skriver ju att dagen läggs upp efter deltagarens behov och önskemål. På en dag hinner man konfrontera TH med många misstänkta bilder. Man hinner också ställa alla obehagliga frågor som TH hittills har ignorerat att svara på.

Oavsett vilka svar man fick så skulle det ge material till en artikel eller ett TV-inslag. :)
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
http://terjehelleso.wordpress.com/2011/10/12/fotokurser/

Någon som känner sig manad? Heldag med Terje, endast 2900kr...
Det Terje håller på med vill jag helst slippa att lära mig. Och Terje som personlig Mentor där han analyserar dina bilder :)

"Mentorskap
Jag kan även erbjuda att vara personlig mentor för en intresserad deltagare. Här gör vi upp kring detaljerna direkt över telefon eller mejl; kring omfattning och tidsperiod. Möjligheten är givetvis att ha mig som mentor på obestämd tid där vi gör upp detaljer efterhand. Som mentor finns jag tillgänglig över mejl eller telefon och kan göra analyser av deltagarens bilder och även ge nödvändiga uppgifter att lösa. Denna kurs är en onlinekurs i första hand, men under perioden kommer det även vara möjligt med ett antal personliga möten. Priset för ett mentorskap varierar, dock är 1000 kronor i månaden ett minimum. Kursintyg lämnas. Bokning av en heldag kan göras året om, när som helst. Alla som bokar in ett mentorskap som pågår i minst sex månader senast 30 november (starten kan vara längre fram) får boken ”Min plats i ljuset”, personligt signerad om så önskas. Är du intresserad kan du kontakta mig på tlf 070-3054105 eller skicka mejl till terje.helleso@gmail.com"
 

Maud

Aktiv medlem
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS