Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

hornavan

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om Terje fyller sina kurser, 2900 är inte mycket för en heldag. Jag har varit på utbilning som kostade det dubbla som jag inte minns något av.

Om vi bortser från ett halvdussin i denna tråd som är riktigt hatiskt inställda, ett dussin som är ordentligt irriterade och några hundra som visst tycker att Terje har betett sig mycket illa så finns det fortfarande 10.000-tals fotointresserade kvar att välja ifrån.

Räknar vi också alla som varje dag hittar till fotografi så tror jag hans berömmelse, ingen tycks förneka att han också är en duktig fotograf, kommer att locka människor. Dessa nytillkommande lär redan ha hört talas om Terje utan att komma ihåg varför. Därför kan de mycket väl välja honom
– Han har man ju hört talas om, tänker de.

Det torde också finnas de som är beredda att betala för att få en chans att i enrum snacka med Terje om både det ena och det andra.

Slutligen så får han ju otrolig och gratis marknadsföring på Sveriges största mötesplats för fotografer.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om Terje fyller sina kurser, 2900 är inte mycket för en heldag. Jaghar varit på utbilning som kosatde det dubbla som jag inte minns något av.

Om vi bortser från ett halvdussin i denna tråd som är riktigt hatiskt inställda, ett dussin som är ordentligt irriterade och några hundra som visst tycker att Terje har betett sig mycket illa så finns det fortfarande 1000-tals fotointresserade kvar att välja ifrån.

Räknar vi också alla som varje dag hittar till fotografi så tror jag hans berömmelse, ingen tycks förneka att han också är en duktig fotograf, kommer att locka människor. Dessa nytillkommande lär redan ha hört talas om Terje utan att komma ihåg varför.

Det torde också finnas de som är beredda att betala för att få en chans att i enrum snacka med Terje om både det ena och det andra.

Slutligen så får han ju otrolig och gratis marknadsföring på Sveriges största mötesplats för fotografer.
Vi behöver nog inte spekulera i huruvida kurserna blir fullsatta eller inte. Det får tiden utvisa. Har man lite verklighetsuppfattning förstår man nog hur utfallet blir..
 

hornavan

Aktiv medlem
Vi behöver nog inte spekulera i huruvida kurserna blir fullsatta eller inte. Det får tiden utvisa. Har man lite verklighetsuppfattning förstår man nog hur utfallet blir..
Varför får vi inte spekulera om det?
Har du blivit moderator av tråden?
Är det den som skriver flest arga inlägg som bestämmer?

Allt som du vräker ur det hela tiden är ju bara spekulationer.
Du tillhör definitivt en av halvdussinet jag skrev om i förra inlägget, så jag förstår om du inte kommer att gå kurs hos Terje, men jag tror att det finns de som har en annan åsikt.

Är det för att jag inte spyr galla över Terje Hellesö i varje ord och varje mening som jag saknar verklighetsuppfattning?

Jag delar inte ditt brinnande hat för mannen.
Är det därför du anser att jag saknar verklighetsuppfattning?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller det inte för osannolikt att det fortfarande finns en publik för Hellesøs kurser.

Roligast vore ju om någon som inte har något emot att kasta bort lite pengar går en sådan kurs och ställer Hellesø till svars under kursens gång.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om Terje fyller sina kurser, 2900 är inte mycket för en heldag. Jag har varit på utbilning som kostade det dubbla som jag inte minns något av.

Om vi bortser från ett halvdussin i denna tråd som är riktigt hatiskt inställda, ett dussin som är ordentligt irriterade och några hundra som visst tycker att Terje har betett sig mycket illa så finns det fortfarande 10.000-tals fotointresserade kvar att välja ifrån.

Räknar vi också alla som varje dag hittar till fotografi så tror jag hans berömmelse, ingen tycks förneka att han också är en duktig fotograf, kommer att locka människor. Dessa nytillkommande lär redan ha hört talas om Terje utan att komma ihåg varför. Därför kan de mycket väl välja honom
– Han har man ju hört talas om, tänker de.

Det torde också finnas de som är beredda att betala för att få en chans att i enrum snacka med Terje om både det ena och det andra.

Slutligen så får han ju otrolig och gratis marknadsföring på Sveriges största mötesplats för fotografer.
2900 kr är kanske inte mycket om det är en duktig och ärlig fotograf / lärare som håller i kursen. Om det däremot är en erkänd fuskare-lögnare som tidigare lurat hundratals kursdeltagare så är det svin-dyrt................
 

jorgene

Aktiv medlem
Från psykakuten på Ryhov, till kursinbjudningar och "allt är som vanligt", på bara en månad. Säga vad man vill om Terje, men "gott läkekött" tycks han ju ha...
 

Cambo

Aktiv medlem
Från psykakuten på Ryhov, till kursinbjudningar och "allt är som vanligt", på bara en månad. Säga vad man vill om Terje, men "gott läkekött" tycks han ju ha...
Kan också vara så att han har humor och känner att inläggen här på forumet börjar stagnera. Det gäller att hålla liv i den heliga ilskan och den flammande lågan
 

hornavan

Aktiv medlem
2900 kr är kanske inte mycket om det är en duktig och ärlig fotograf / lärare som håller i kursen. Om det däremot är en erkänd fuskare-lögnare som tidigare lurat hundratals kursdeltagare så är det svin-dyrt................
Som jag skrev tidigare så finns det människor som inte har läst denna tråd, det finns till och med människor som inte har hört talas om Terje Hellesö. Tro det eller ej.

Det finns också många som har gått kurs med honom som säger att kursen var bra, trots vad som nu framkommit om honom. Han är tydligen en bra inspiratör som inte alltid lever som han lär.

Jag var personligen mycket imponerad av sommarprogrammet med Annika östberg, som suttit 20 år i USA-fängelse för medhjälp till mord. Hon hade mycket klokt att säga. Jag har haft förmånen att träffa en man som suttit stora delar av sitt liv i svenska fängelser för allt från väpnat rån till inbrott. När han blev drogfri så väcktes hans verkliga jag och det var en av de finaste människor jag mött.
Människor förändras.
I detta forum vore det nog oklokt att säga att Terje har något klokt att säga, men vem VET?
 

paddmannen

Aktiv medlem
..ingen tycks förneka att han också är en duktig fotograf..
Jag tror nog att ganska många förnekar att han är en duktig fotograf.
De bilder som ligger till grund för hans berömmelse är ju inte fotografier utan montage.
Hade det rört sig om fotografier hade det nog varit många som tyckt att han varit duktig däremot...

Dessutom, redan innan fusket avslöjades ansågs han av många vara "den där fotografen med bara suddiga bilder" så enigheten om hans storhet var kanske inte stor som du vill påskina.
 

jorgene

Aktiv medlem
Människor förändras.
Absolut är det så.

Samtidigt är det lika sant, att om du som bankkassör stjäl 500kr ur kassan, så kommer du med stor sannolikhet aldrig att jobba på en svensk bank igen. Handlande får konsekvenser, och dessa konskvenser ser ju lite olika ut, beroende på vilket yrke du har och vilket brott / svek / motsv. du begår. Detta förhållande lever de flesta av oss med, och får ta ansvar för. Förstår inte varför Terjes situation skulle vara så annorlunda?

Men även om man anser att Terje "är rökt" som fotograf, så är det faktiskt inte detsamma som att man förnekar personen Terje nya och andra chanser i livet. Däremot kan man ju tycka det är mer eller mindre lämpligt att han återkommer som just naturfotograf och naturfotolärare...
 

krukvaext

Aktiv medlem
Det skulle inte förvåna mig om Terje fyller sina kurser, 2900 är inte mycket för en heldag. Jag har varit på utbilning som kostade det dubbla som jag inte minns något av.

Om vi bortser från ett halvdussin i denna tråd som är riktigt hatiskt inställda, ett dussin som är ordentligt irriterade och några hundra som visst tycker att Terje har betett sig mycket illa så finns det fortfarande 10.000-tals fotointresserade kvar att välja ifrån.

Räknar vi också alla som varje dag hittar till fotografi så tror jag hans berömmelse, ingen tycks förneka att han också är en duktig fotograf, kommer att locka människor. Dessa nytillkommande lär redan ha hört talas om Terje utan att komma ihåg varför. Därför kan de mycket väl välja honom
– Han har man ju hört talas om, tänker de.

Det torde också finnas de som är beredda att betala för att få en chans att i enrum snacka med Terje om både det ena och det andra.

Slutligen så får han ju otrolig och gratis marknadsföring på Sveriges största mötesplats för fotografer.
Jag tycker inte Terje alls verkar vara en särskilt duktig fotograf, men det kanske bara är jag... inte minst sett utifrån de bilder som han postat i bloggen på sistone. Han är en duktig med ord, så det kombinerat med halvdana bilder... success.

Den marknadsföring han får i denna blogg framställer han knappast i positiv dager, så jag vet inte hur många som skulle bli peppade på att ha en heldag med Terje utifrån vad som har uppdagats.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag håller med er om att det är rätt makalöst att gå och erbjuda kurser och mentorskap nu. Jag trodde också att jag hamnat på Herjebloggen. (Om nu inte hans blogg blivit hackad...) Men ser man iskallt på saken är det säkert mångdubbelt fler som följer hans blogg nu än för två månader sedan, och chansen att folk nappar på erbjudandet är kanske därför ändå rätt stort.

Som jag själv sagt tidigare i tråden är han kaputt, finito, död som seriös naturfotograf. Ingen kan väl lita på hans bilder längre? Värdet på alla hans bilder multiplicerades med 0 i samband med att fusket avslöjades. Men om ett tag när stormen lagt sig om nåt år kanske det finns en liten chans för honom att livnära sig på såna här aktiviteter, och det kan jag unna honom. Han har enligt mig många bra tankar och åsikter kring fotografin och han är (eller åtminstone var) en mästare på att hålla föredrag och trollbinda publiken. Han är den fotograf som inspirerat mig mest av alla jag träffat hittills, och det är ett faktum som inte går att ändra på hur mycket han än fuskat och ljugit, speciellt då det inte är hans bilder i huvudsak som varit inspirationen, utan sättet att tänka kring bildskapandet. Han fick mig själv att börja experimentera med multiexponeringar, svartvitt i kameran med färgfilter på, allehanda andra tips och tricks, och kanske viktigast - försöka skapa estetiskt bra och berättande bilder. (Hur bra jag lyckats är en annan sak, har ju bara sysslat drygt 2 år med foto hittills, men ordentligt kul är det för en ingenjör som jag att experimentera med olika saker...) Men allt det förstås utan att ljuga om hur bilden blivit till eller dikta sagor om och kring dem...
 
Senast ändrad:

krukvaext

Aktiv medlem
Jag tror nog att ganska många förnekar att han är en duktig fotograf.
De bilder som ligger till grund för hans berömmelse är ju inte fotografier utan montage.
Hade det rört sig om fotografier hade det nog varit många som tyckt att han varit duktig däremot...

Dessutom, redan innan fusket avslöjades ansågs han av många vara "den där fotografen med bara suddiga bilder" så enigheten om hans storhet var kanske inte stor som du vill påskina.
Om man vill lära sig ta suddiga, abstrakta bilder på träd eller vadsomhelst så vore det ett ypperligt läge att ta kursen. Bara sänka slutartiden och skaka lite extra på kameran.

Men ja, det är väl hans senaste bilder som har gjort honom mer eller mindre "känd"? Till exempel hans vargbilder, och nu senast, lodjursbilderna. Jag kommer tyvärr inte ihåg några av hans äldre bilder. Han har en fin bild på en hare, så pass mycket vet jag... men jag har sett flertalet bilder här på FS som i mina ögon är ofantligt mycket bättre än vad mister TH har uppvisat. Men det är väl en smaksak.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag tror nog att ganska många förnekar att han är en duktig fotograf.
De bilder som ligger till grund för hans berömmelse är ju inte fotografier utan montage.
Hade det rört sig om fotografier hade det nog varit många som tyckt att han varit duktig däremot...

Dessutom, redan innan fusket avslöjades ansågs han av många vara "den där fotografen med bara suddiga bilder" så enigheten om hans storhet var kanske inte stor som du vill påskina.
Förlåt, fel ordval. Att skriva att ingen förnekar att han (Terje) är en duktig fotograf är totalt vansinne i denna tråd. Nu förstår jag varför krukväxten anser att jag saknar verklighetsförankring.

Jag kanske skulle ha skrivit att jag tror att det finns några enstaka stackare (som inte läser denna tråd) som en gång ansåg att TH var en god fotograf och då talar vi för 30 år sedan; minst.
 

hornavan

Aktiv medlem
Om man vill lära sig ta suddiga, abstrakta bilder på träd eller vadsomhelst så vore det ett ypperligt läge att ta kursen. Bara sänka slutartiden och skaka lite extra på kameran.

Men ja, det är väl hans senaste bilder som har gjort honom mer eller mindre "känd"? Till exempel hans vargbilder, och nu senast, lodjursbilderna. Jag kommer tyvärr inte ihåg några av hans äldre bilder. Han har en fin bild på en hare, så pass mycket vet jag... men jag har sett flertalet bilder här på FS som i mina ögon är ofantligt mycket bättre än vad mister TH har uppvisat. Men det är väl en smaksak.
Du är nog färgad av suddiga abstrakta känslor. Du har nog svårt att se något positivt överhuvudtaget vad gäller TH.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Förlåt, fel ordval. Att skriva att ingen förnekar att han (Terje) är en duktig fotograf är totalt vansinne i denna tråd. Nu förstår jag varför krukväxten anser att jag saknar verklighetsförankring.

Jag kanske skulle ha skrivit att jag tror att det finns några enstaka stackare (som inte läser denna tråd) som en gång ansåg att TH var en god fotograf och då talar vi för 30 år sedan; minst.
När skrev jag exakt att du saknade verklighetsförankring?

30 år sedan, minst... då han var en tonåring? :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS