Annons

Äntligen Nikon D800

Palletheking

Aktiv medlem
D800 är så mycket skönare att hålla i än D700. Speciellt för mina små händer (läs tjejhänder) :)
Jag har också små händer, men gillade inte greppet på D800 något vidare. Tyckte D700 satt bättre. Men ingen av dem är att jämföra mwd D3-modellerna som jag tycker är överlägsna ergonomiskt.
 

pet

Aktiv medlem
Det har stått en del om att kombinationen inte skulle fungera. Det enda problemet jag har upptäckt är att om jag vrider objektivet åt höger (sett från kameran) så tar justeringsvredet för shift mot överhänget av spegelhuset. Vrider jag åt andra hållet är det inga problem. Det samma gäller för D700. I övrigt fungerar allt som det skall. alltså egentligen ett ickeproblem.

/Frode
Visst funkar det men inte som det är tänkt att det ska...rätt märkligt att Nikon inte sett till att det fungerar som det ska/är tänkt med tanke på att det rör sig om en kamera och objektiv i den "professionella klassen"...speciellt med tanke på att det är en kamera som bla riktar sig till fotografer som håller på med arkitekt,lanskapsfoto mm där TS-objektiv används flitigt.
 

frwe

Aktiv medlem
Visst funkar det men inte som det är tänkt att det ska...rätt märkligt att Nikon inte sett till att det fungerar som det ska/är tänkt med tanke på att det rör sig om en kamera och objektiv i den "professionella klassen"...speciellt med tanke på att det är en kamera som bla riktar sig till fotografer som håller på med arkitekt,lanskapsfoto mm där TS-objektiv används flitigt.
Vad är det som inte funkar som det skall bortsett från att det inte går att vrida 90 grader åt ena hållet? Är det något jag har missat? /Frode
 

keckax

Aktiv medlem
Det där va en snygg bortförklaring...klagomålen på D800 när det gäller tex förstoringen i liveview kommer faktiskt främst från Nikon-användare eftersom D800 är sämre än tex D7000 på just denna punkten.

http://www.youtube.com/watch?v=HSALyicAdj4
Jag beskriver bara generellt hur det ser ut på Canonforumet, inte specifikt liveview. Det är faktiskt stundom ganska patetiska grubblerier där, så även här.

/K
 

phool

Aktiv medlem
Jag beskriver bara generellt hur det ser ut på Canonforumet, inte specifikt liveview. Det är faktiskt stundom ganska patetiska grubblerier där, så även här.

/K
Inte lika patetiskt som nu när Tyskland försöker spela hockey mot Ryssland. Hahaha, det kommer att bli leeeekstuga :)
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska inte stirra sig blind på totalbetyget. Det kan dras ner av saker som man själv tycker är oviktiga. Det är bättre att läsa hela testet och sen själv bedöma om de saker man tycker är viktiga är tillräckligt bra. Jag skulle inte tveka att köpa en kamera som Dpreview gav dåligt totalbetyg om jag tyckte att deras prioriteringar inte stämde med mina.

Med D800 är det förvisso så trevligt att man knappast behöver göra så. :)
 

fishnose

Aktiv medlem
DpReview... hmm. De tycker att 7D är en bättre kamera på det mesta. Bara RAW kvalitet är klart bättre på D800 säger dem.
 

fishnose

Aktiv medlem
Läste vi samma recension? Nämner de ens 7D i recensionen, eller är det "egna tolkningar".
Ta fram betygtabellen för D800 (under Conclusion) och klicka fram 'Compare to' upp till höger. Välj 7D så ser du betygen för bägge.

De tycker 7d är nästan lika bra på jpg image quality och value (!), har mycket bättre metering och focusing (!!), bättre ergonomi, bättre features, performance, video (!!!). Och bättre totalbetyg (?)

Myket intressant läsning.... man undrar hur dem kommer fram till sina bedömningar.
 

snap01

Aktiv medlem
D800 är så mycket skönare att hålla i än D700. Speciellt för mina små händer (läs tjejhänder) :)
jag har inte träffat någon som är nöjd med greppet på D800 så du är väl den första så jag får väl säga grattis
;-)
själv tycker jag greppet på D800 är riktigt dåligt tom sämre än på D700 o hur man lyckats med det är ett under i sig. Canon åker inte bara åttor runt utan dom äger allt runt om kring.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ta fram betygtabellen för D800 (under Conclusion) och klicka fram 'Compare to' upp till höger. Välj 7D så ser du betygen för bägge.

De tycker 7d är nästan lika bra på jpg image quality och value (!), har mycket bättre metering och focusing (!!), bättre ergonomi, bättre features, performance, video (!!!). Och bättre totalbetyg (?)

Myket intressant läsning.... man undrar hur dem kommer fram till sina bedömningar.
Betygen sätts väl efter aktuella kvalitetspremisser. När Nikon D100 kom var den kalasbra och fick fina betyg, det skulle den knappast få idag. 7D har väl några år på nacken?
 

fishnose

Aktiv medlem
Betygen sätts väl efter aktuella kvalitetspremisser. När Nikon D100 kom var den kalasbra och fick fina betyg, det skulle den knappast få idag. 7D har väl några år på nacken?
Jodå, men D800 kan köpas/beställas i samma affärer som 7D. 3 år räknas knappast. D100 is another story, eller hur.
 

fishnose

Aktiv medlem
Det brukar framgå om man läser testerna.
Nej. Det är uppenbarligen så att personlig smak och mellan-tummen-och-pekfingret 'bedömningar' är en del.
Att göra bedömningar på detta sätt är en högst subjektiv historia och ska bara lämnas till sådana som kan göra det på ett balanserat sätt.

Ex.vis: att 7D skulle vara signifikant bättre på 'Metering & focus accuracy' - äh, knappast. Eller ha nästan exakt lika bra kvalitet på sina jpg.
 

Gården

Aktiv medlem
Är det nån i Dalarna eller Sthlm trakterna som är sugen på D800? Jag har fått samtal från två olika butiker där jag står på tur eftersom jag var väldigt tidig att skriva upp mig. Dom frågade om jag var intresserad och jag svarade ja helt enkelt för att nån av er kan ju köpa den istället :) pma vid intresse! Så hör jag av mig direkt när dom hör av sig.
Hej ! Du har fått PM
 

PMD

Aktiv medlem
Nej. Det är uppenbarligen så att personlig smak och mellan-tummen-och-pekfingret 'bedömningar' är en del.
Att göra bedömningar på detta sätt är en högst subjektiv historia och ska bara lämnas till sådana som kan göra det på ett balanserat sätt.
Ja, sånt som inte går att mäta måste man bedöma. Inget konstigt alls.

Ex.vis: att 7D skulle vara signifikant bättre på 'Metering & focus accuracy' - äh, knappast. Eller ha nästan exakt lika bra kvalitet på sina jpg.
Varför inte? Vad fick du för resultat när du jämförde de båda kamerorna?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja, sånt som inte går att mäta måste man bedöma. Inget konstigt alls.



Varför inte? Vad fick du för resultat när du jämförde de båda kamerorna?
Skulle vara intressant med en kommentar från Joakim, har han åkt på semester till Nikonland kanske.
 
ANNONS