Annons

Äntligen Nikon D800

j2^

Aktiv medlem
Nu komme rju nästa ilandsproblem.

Sälja min D700? (Originalplanen)
Behålla båda?
ELler, det mest drastiska, sälja bägge och skaffa en begagnad D3s istället... Jag har ärligt talat svårt att bestämma mig.

Ja, 800 är fantastisk vad gäller bildkvalitet, men jag börjar inse att 8bps är bättre än 4bps.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Tycker det

Nu komme rju nästa ilandsproblem.

Sälja min D700? (Originalplanen)
Behålla båda?
ELler, det mest drastiska, sälja bägge och skaffa en begagnad D3s istället... Jag har ärligt talat svårt att bestämma mig.

Ja, 800 är fantastisk vad gäller bildkvalitet, men jag börjar inse att 8bps är bättre än 4bps.
låter som om lösningen är en D4.

lma
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nu komme rju nästa ilandsproblem.

Sälja min D700? (Originalplanen)
Behålla båda?
ELler, det mest drastiska, sälja bägge och skaffa en begagnad D3s istället... Jag har ärligt talat svårt att bestämma mig.

Ja, 800 är fantastisk vad gäller bildkvalitet, men jag börjar inse att 8bps är bättre än 4bps.
Äh behåll D800 och tryck 2 gånger istället så får du 8 Bps !
Sen är det ju alltid bra med en backup så behåll D700.

Mvh. /LEE
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Problem?

Har ställt mig i kö på en D800 men..................Har fått hört att många fått måndagsex (inte bra!) så det är frågan om man ska backa ur å vänta ett halvår, tills barnsjukdommarna är väck. Annars verkar det nu börja rulla på med leveranserna, väntetiderna (på vissa ställen) är bara 1-2 veckor.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Har ställt mig i kö på en D800 men..................Har fått hört att många fått måndagsex (inte bra!) så det är frågan om man ska backa ur å vänta ett halvår, tills barnsjukdommarna är väck. Annars verkar det nu börja rulla på med leveranserna, väntetiderna (på vissa ställen) är bara 1-2 veckor.
Måndags ex. ?
Jag har inte läst om någon som fått ett men dessa måndags ex. är ju lite
av en sorglig företelse. Men vi som läser denna sida kan ju skriva ned lite vad som hänt vårt ex. vilken dag den tillverkats och hur detta har påverkat funktionen.

Att vänta ett halvår gör ju inte att måndagarna försvinner tyvärr.
Mvh. /LEE
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Annars så var jag nyss och fotograferade ett träningsläger där de israelisk självförsvar.

I klubblokalen fanns lysrör. Dagljus kom in via stora "atriumfönster" (heter det så? gammal fabrikslokal)
Ialla fall, blandat gråmulet väder + lysrör, ibland sol. Snabba rörelser osv.

Körde på 2000 - 4000 ISO. RAW + jpg. Jag blev förvånad över hur bra jpg.arna blev. Behövde inte fixa nåt i RAW-filerna då jpg.erna var tillräckligt fina som de var. Direkt ur kameran.

Känns fint.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Det låter bra Adam!

Har du ett 70-200 VR1?

Hur fungerar det med D800? på FX är väl VR2 optiskt bättre?

Jag har också ett VR1 och är störtkär i det men jag fotar ju i DX änsålänge..

MVH
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag körde med 70-200/2.8 VR II + min gamla 28-70/2.8

Skulle säga att de funkar utmärkt!

Men även om jag är väldigt förtjust i korta skärpedjup, måste jag erkänna att jag uppfattar FX med samma optik som kortare skärpedjup än med samma optik analogt.

Men, snyggt blir det!
 

Falumas

Aktiv medlem
Har aldrig förstått vitsen med det extra batterigreppet fram till igår, fotograferade och filmade en del under en konsert och 3.5tim tog det innan batteriet tog slut. En D800 kräver nog det extra greppet ibland för att inte batteriet skall ta slut illa kvickt.

/Karl
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Canon och Nikon har olika tänk hur batteri grepp ska tillverkas.
Canon grepp tar 2 batterier och en koppling skjuts in i det gamla batterifacket som kameran har.
Men Nikon låter batteriet sitta kvar och vertikalgreppet tar ett till.
Detta betyder att man måste montera bort greppet om det interna batteriet plockas ut för laddning.

Sedan kan man välja vilket batteri som ska köras tomt först hos Nikon.
Tur är iaf. att den högre 6 bps kan fås med vanliga AA x 8 i batterigreppet så man inte hade varit tvungen att inköpa D4:ans dyra batteri samt ny laddare.

Mvh. /LEE
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Fågel bilder är ju alltid kul !
Här lyckades jag få en skarp bild av en Ara som sitter fast spikad på min vägg.

Lennart Aspaman är ju experten på dessa framföranden och jag facineras av hans kunskap inom fotografins underbara värld.
Mit försök till 100 % Crop och manipuleringen är min egen.
Mvh. /LEE
70 mm F/5.6 Iso 100
Sedan jag började använda D800E så tycker jag det har blivit svårare att krympa bilderna utan att det blir hackiga/sågtänder diagonala teckningar tyvärr. Detta försök har jag krympt bilden i flera 20% steg.
 

Bilagor

akterspegel

Aktiv medlem
Jag körde med 70-200/2.8 VR II + min gamla 28-70/2.8

Skulle säga att de funkar utmärkt!

Men även om jag är väldigt förtjust i korta skärpedjup, måste jag erkänna att jag uppfattar FX med samma optik som kortare skärpedjup än med samma optik analogt.

Men, snyggt blir det!
vet du hur 70-200 2,8 VR1 fungerar på D800 jämfört med 70-200 2,8 VR2?
Är VR2 såpass mycket bättre optiskt att jag borde byta?
 
ANNONS