Annons

Ett BRA NAS för mac!

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Hej! Kör idag en helt ny IMAC 27" med bra prestanda. Har tidigare kört macbook pro och lite andra härliga mac-datorer.

Problemet:

mitt Netgear NV+ NAS å 4TB fungerar SÅÅ dåligt mot mac så jag kräks lite varje gång jag ska flytta eller använda filer på det. Det körs då via trådat nätverk 1000Mbit.

Min fråga är då, vilket NAS fungerar bra mot mac? för netgear NV+ gör det INTE!
Jag vill kunna arbeta mot bilder i Lightroom som jag gör idag, fast snabbare än vad mitt NV+ levererar. Brukar ha en transfier-rate på typ 2-3mb per sek som MAX beroende på filstorlek visserligen. Men en klassisk RAW är för mig på ca 25-35mb. de ska inte ta 40 sekunder att öppna den.


Några tips ? hack ? eller vilken produkt ska jag ha som inte kostar mer än 6000 utan diskar?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Låter konstigt!
Kör visserligen PC men har 5 st NETGEAR READYNAS ULTRA 2. 4st på 4TB och en på 12 TB och GBit LAN. Att ladda en bild på runt 30 MB tar ca 10 s. Låter snarast som Ditt nät inte går i GBit mode eller att Du har ett fel i Din nya dator. Nätet kör ju samma protokoll oavsett dator så har det fungerat tidigare och slutar med ny dator skulle inte jag byta NAS utan söka felet på annat håll.
 

j2^

Aktiv medlem
Alla NAS fungerar med Apple-burkar.

NV+ är helt enkelt inte mycket snabbare än 10MB/sek. Man kan få upp den till närmare 20MB/s med "Jumbo frames", men det kräver att all nätverksutrustning (datorer, switchar, routers) stöder Jumbo Frames, och det skall man inte utgå ifrån att de gör.
 

maca30

Medlem
Kör du via CIFS/SMB eller som AFP?

Jag har min Netgear NAS kopplad via gigabit till routern, sedan kör jag wifi från min MBP som ansluter mot NAS:en som AFP.

I början anslöt jag via CIFS/SMB och hade då grisdålig prestanda, efter att jag uppgraderade fw på NAS:en och följde följande hack och anslöt via AFP så är prestandan helt ok, inget direkt att klaga på.

To turn on “DHCAST128″ support please do the following:
1) Launch /Applications/Utilities/Terminal and do:
sudo chmod o+w /Library/Preferences
defaults write /Library/Preferences/com.apple.AppleShareClient afp_host_prefs_version -int 1
Now restart your computer.
2) From Finder, select an AFP server, or use “Connect To…”. This will cause the AFP Client to create the full preferences file
3) Launch Terminal again and do:
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.AppleShareClient afp_disabled_uams -array “Cleartxt Passwrd” “MS2.0″ “2-Way Randnum exchange”
sudo chmod o-w /Library/Preferences
Now restart your computer.
Note: To add a “DHCAST128″ to the disable list, use
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.AppleShareClient afp_disabled_uams -array-add “DHCAST128″

men du kanske inte kör Lion, eller redan har testat ovan.

Hälsn
Mattias
 

patrik_p

Aktiv medlem
Tack!! Ska testa detta!!


Kör du via CIFS/SMB eller som AFP?

Jag har min Netgear NAS kopplad via gigabit till routern, sedan kör jag wifi från min MBP som ansluter mot NAS:en som AFP.

I början anslöt jag via CIFS/SMB och hade då grisdålig prestanda, efter att jag uppgraderade fw på NAS:en och följde följande hack och anslöt via AFP så är prestandan helt ok, inget direkt att klaga på.

To turn on “DHCAST128″ support please do the following:
1) Launch /Applications/Utilities/Terminal and do:
sudo chmod o+w /Library/Preferences
defaults write /Library/Preferences/com.apple.AppleShareClient afp_host_prefs_version -int 1
Now restart your computer.
2) From Finder, select an AFP server, or use “Connect To…”. This will cause the AFP Client to create the full preferences file
3) Launch Terminal again and do:
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.AppleShareClient afp_disabled_uams -array “Cleartxt Passwrd” “MS2.0″ “2-Way Randnum exchange”
sudo chmod o-w /Library/Preferences
Now restart your computer.
Note: To add a “DHCAST128″ to the disable list, use
sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.AppleShareClient afp_disabled_uams -array-add “DHCAST128″

men du kanske inte kör Lion, eller redan har testat ovan.

Hälsn
Mattias
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ah, men "till den är bearbetningsbar" är nåt helt annat. ;) För då skall den ju kopieras till din arbetsmaskin, packas upp i minnet, överföras till arbetsyta. Så, det är forftfarande långsamt, men då förstår jag iallfall varför det tar tio sekunder.
Jo, men min dator har fått några år på nacken nu. Den köptes 2007 för AutoCAD. DELL Precision med dualprocessor på 3 GHz, 1333 GHz buz och 8GB minne. Hyfsat snabb då men är väl snart ett utbytesobjekt.

Nu skrev trådskaparen att det tog 40 s för honom att få upp bild i LR så jag svarade med samma tid.
 

j2^

Aktiv medlem
Jo, men min dator har fått några år på nacken nu. Den köptes 2007 för AutoCAD. DELL Precision med dualprocessor på 3 GHz, 1333 GHz buz och 8GB minne. Hyfsat snabb då men är väl snart ett utbytesobjekt.

Nu skrev trådskaparen att det tog 40 s för honom att få upp bild i LR så jag svarade med samma tid.
Jag skulle gissa att jag ligger på 3-4 sekunder för en D800-fil från en av mina nätverksresurser.

(Samtidigt kan man ju som jämförelse säga att Photoshop Extended CS6 startar på under 3 sekunder på min maskin... Den är inte en lättviktare ;) )
 

patrik_p

Aktiv medlem
/ bort med quote...


Hur som helst.

Allt fungerar mycket bättre på PC. Men ska köra de där scriptet längst upp, vet att allt fungerade så mycket bättre på leopard/snowleopard än vad de nu gör på Lion/mountainlion.

Har även kunder som jag konsultar som har samma problem när de har en it-infrastruktur mot vanliga shares (SMB) på sen server som faktiskt fungerar rätt kass faktiskt.

finns ingen som helst indexering som fungerar och sökbarheten på nätverkshares är obefinligt. De får då använda en 3:e partsprogramvara för att de ska fungera att söka på filer ( när man sitter på mac ).

Och all arkrivering de har på deras NV+ går löjligt långsamt.
 

patrik_p

Aktiv medlem
nu tänker jag inte vara sån men, jag skiter i prestanda-nördar just nu.

Det krävs inte speciellt mycket av en dator att skyffla en RAW från ett ställe till ett annat.
O de behöver inte vara till redigeringsmöjlighet utan att KOPIERA filer ska inte gå i 3mb per sek.

Apple har tyvärr förstört allt som har med nätverksrelaterade grejer o göra. DÄR är problemet, inte att man behöver ha dubbla ssd-diskar och 498 000 Ghz i datorn.

Måste ju vara fler än jag som kör mac o har detta problem?
 

Studiomats

Aktiv medlem
Sitter med en macbookpro och trådlös uppkopling.
Har en Westerndigital nas kopplad till en vanlig sketen kina router.
Skickade precis en 26mb rawfil mellan dessa enheter, det tog 2 sec.
Verkar som om du har något fel på din utrustning.

Har inte tweekat min router eller annat i nätet här hemma.

Håller med, prestanda monster eller ej, skicka 25mb över trådlöst ska gå lika snabbt oavsett maskin
 
ANNONS