Annons

Vimmelfoto nattklubb Akut hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

annastarberg

Ny medlem
Hej! Jag har blivit tillfrågad att fota vimmelbilder på en nattklubb ikväll,
något jag aldrig gjort förut. Jag är helt ny på det här med foto så har absolut ingen koll på bländare, slutare, iso osv.
Fotar bara i autoläget och alltså inte manuellt.
Kameran som kommer användas är en nikon D40 med extern blixt, mycket mer än så vet jag inte.
Nu undrar jag om det är någon som bara kan ge mig något konkret tips eller råd på inställning osv jag bör använda mig av ikväll? Behöver som ni kanske förstår lite akut hjälp, och enkla tips som jag kan förstå.
Tack på förhand!
 

trazan

Aktiv medlem
Alltid svårt att ge råd på förhand men kör på... med blixt
testa även utan blixt för att fånga rörelse och stämning
Lycka till
 

erro.se

Aktiv medlem
Några frågor i all välmening:
- Vad förväntas av dig?
- Vet de/den som bett dig fotografera att du inte gjort detta innan?
- Varför har du tackat ja?
 

VisualD

Aktiv medlem
Att ta på sig sådan uppdrag helt utan kunskap om utrustningen är lite som att köra buss utan att ha tagit körkort. Har man tur kan man ta sig fram men det lär bli en rejält skumpig färd.
 

Roger78Johansson

Avslutat medlemskap
Låter som någon tänkt exakt likadant som denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=148504

Gratisfotograf sökes. Bra träning etc etc
Känner många som tar grymma bilder i P-läget och del är faktiskt yrkesfotografer. Dock är alla tagna under "normala" och "snälla" förhållanden.
Vimmelfotografering kräver lite kunskap i M-läget och hur man balanserar blixt versus ambient belysning.

Normalt kräver det långa slutartider som ex 1/4s, 1s, 1/25, Högre isotal, stor bländaröppning för att få omgivningen i rätt stämning. Därefter används blixt som mäter på objektet för att frysa rörelsen.
Nu vet jag inte hur beställaren vill att bilderna ska se ut. Men normal vimmelfoto går till på detta vis iaf.
 

Limegreen

Aktiv medlem
Kändes rätt surmulet att fråga varför hon tackat ja...

P är ett bra tips, kolla med den du lånar kamera/blixt av, sätt den gärna på andra ridån för att frysa människorna men ändå få med rörelse och ljus i bakgrunden. Kolla hur tak och väggar ser ut, studsa gärna blixten där istället för att skjuta rakt i ansiktena om möjligt. Ta för dig, be folk stanna upp.. mina få erfarenheter från nattklubb är iofs tvärtom, nästan svårt att få folk att flytta sig för de vill så gärna vara med på bild. Testa att trycka av ett gäng bilder innan det blir "viktigt", då kanske du inte missar de bästa tillfällena när de presenterar sig.

Och visst, kör själv enbart i M nästan jämt, men har du noll koll på utrustningen är nog P trevligt för dig.

Lycka till!
 

afe

Aktiv medlem
Långa slutartider tycker jag är ett måste för att inte få trista kolsvarta bakgrunder, men jag skulle aldrig köra blixten med synk på andra ridån för vimmelfoto, i och med att folk kommer att frysas i slutet av exponeringen och inte i början, vilket gör att jag inte har koll på vad de håller på med :)

Blixt rätt på tycker jag fungerar bra för vimmelfoto när man kombinerar det med långa slutartider.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Synka på 2:à ridån är ett dåligt tips på folk som är ständig rörelse. Den är endast bra ifall ljuspåren ska antyda rörelseriktning.
Annars har du bra generella tips ovan.
För mer detaljerad så använd sökmotorn på forumet på vimmelfotografering för det finns många bra trådar med fina inställningar.
Hade jag suttit vid en dator så hade jag gett dig länkarna nu.



/Stefan R. Nilsson
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du får samma effekt med 1a ridån. Enda skillnaden blir att ljusspåren går åt andra hållet vilket är svårt att se ifall det inte är en bestämd rörelse som ska synas.
Ex en bils ljusspår visar rätt riktning vid 2a ridån.



/Stefan R. Nilsson
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Kör man på 2a ridån är det starkt rekommenderat att stänga av TTL-automatiken och köra manuell styrka (ställs lämpligen in i förväg och förhoppningsvis rör man sig i ungefär samma ljusförhållanden). Gör man inte inte det så kommer en mätblixt skickas ut och folk tror att bilden är tagen och en halv sekund senare när blixten går av så är de halvvägs ute ur bilden :)
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Jo, så blir det på min Canon 7D + Speedlite 430EXII (och alla E-TTL/E-TTL II Canon blixtar vad jag förstått). Förblixten skickas ju ut innan slutaren öppnar och kameran mäter upp hur mycket ljus som studsar tillbaka och kan på så sätt avgöra styrken på huvudblixten (för att få en korrekt exponering).
http://cpn.canon-europe.com/content/education/infobank/flash/flash_basics.do

Du får dock ingen pre-flash (mätblixt) om du kör manuell mode på blixten. Eller om du kör FEL (Flash Exposure Lock) (pre-flashen sker då istället när du trycker ned FEL-knappen istället).
 
ANNONS