Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota superfullmånen i kväll (sö) - Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Funderar på att försöka fota superfullmånen i kväll. Den ska gå upp vid 21 i sydost. Någon som har några tankar om en bra plats att stå på? Den är ju som störst precis när den går upp, så det bör ju vara lite högre, med utsikt åt just sydöst. (Jag bor i Nacka, men tänker inte släpa fotoprylar uppför skidbacken i Sickla, där går gränsen, det måste finnas andra bra ställen, (att gå uppför i mörker är rätt okej, men ner kan bli jobbigt).
 

zwc

Aktiv medlem
Tack för tipset. Kommer nog själv att fota i närheten av Skarpnäck. Men det blir väl inte särskilt mörkt ute vid 21, det är ju ljusaste dagarna på året än. ^^
 

trazan

Aktiv medlem
Hur ser det ut uppe på Henriksdal? Där är det väl en bra utsikt mot sydost?
Hoppas det inte är mulet i kväll.
 

Fstop

Aktiv medlem
Det är en bred och fin grusväg upp till hammarbybackens topp. Ingen snubbelrisk törs jag lova. Men lite förhöjd puls får du iofs nog räkna med på vägen upp :)
 

od_foto

Aktiv medlem
Men jag vet fortfarande inte vad jag skulle där att göra. Den är bra åt norr, månen går upp i sydost-sydsydost.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Det blir inte bra att fota fullmånen. Vänta någon vecka tills den får ljus från sidan. Då blir det snyggare med skuggor från kratrarna,
 

FranzEA

Aktiv medlem
Tror du att du ser någon skillnad?
Själva grejen med Supermånen är ju att kunna fota den just idag... när den är en Supermåne - om man ser skillnad eller inte hör ju inte till saken :)

[edit]: enligt Wikipedia (där allt är sant...) ser månen 14% större ut och lyser 30% starkare jämfört med när den är längst bort från jorden [/edit]
 

eskil23

Aktiv medlem
Om jag får tillfälle ska jag försöka fota den från Östbergahöjden. Ett bra tillfälle att testa min Sigma 150-500mm med MF-1 adapter på min flickväns Nikon1 J3.
 

od_foto

Aktiv medlem
Ska man se att det är en supermåne så måste man ha något att referea till, annars kan man lika gärna ha haft ett långt tele. Så jag vill ha saker i förgrunden som gör att man verkligen kan se hur stor den är. Det är därför man måste ta den vid uppgång också, om man inte råkar vara i besittning av en skyskrapa eller så :p
 

ArneB

Aktiv medlem
Funderar på att försöka fota superfullmånen i kväll. Den ska gå upp vid 21 i sydost. Någon som har några tankar om en bra plats att stå på? Den är ju som störst precis när den går upp, så det bör ju vara lite högre, med utsikt åt just sydöst. (Jag bor i Nacka, men tänker inte släpa fotoprylar uppför skidbacken i Sickla, där går gränsen, det måste finnas andra bra ställen, (att gå uppför i mörker är rätt okej, men ner kan bli jobbigt).
Ballongberget, söder om Järva krog? Tommy Andersson har bloggat med bilder därifrån. Du borde få Staden som fond därifrån.
 

od_foto

Aktiv medlem
Staden ligger väster om Nacka och månen går som sagt upp i sydöst. Men det är för ljust, att plåta detta på sommaren är ingen bra idé tror jag. Får se hur det ser ut senare.
 

zwc

Aktiv medlem
Står redo på ett berg i nackaskogen. Kommer/syns den inte har jag iaf fått en bra kvällspromenad.
 

zwc

Aktiv medlem
21.36 skulle tydligen månuppgången vara, så det är bara vänta en halvtimma och se då. ^^
 

Sabud

Aktiv medlem
21.36 skulle tydligen månuppgången vara, så det är bara vänta en halvtimma och se då. ^^

22:15 enligt astronomisk kalender.
Den går ner 05:08

Tror att det blir betydligt enklare att få bra bilder 2 januari 2018 förutsatt klart väder;)

/Stephan
 
ANNONS