Annons

Digitalt i analoga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
Hittade den här lilla filmen. Vad tror ni? Skulle ni satsa pengar i ett sådant här företag?
http://bilderfotografierkort.blogspot.se/2013/08/aterbruk.html
Nja...
Men skulle det här fungera på ett enkelt sätt, så vore det nog en mycket intressant grej!
För det e konstigt att inte nå'n tillverkare gjort det här tidigare,
att fixa en digital filmrulle till äldre analoga kameror!
För nu borde tekniken finnas!

Svårt att säga om det är nå't att satsa på, som man sa när Bill Gates höll på i garaget! ;)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är inget nytt under solen.
Det testades redan på 90 OCH 00 talet.
Funkar inte, det är helt enkelt inte lönsamt.

Sensorerna behöver bytas ut med tiden.
Gamla kameror håller inte hur länge som helst.
Du missar en massa funktioner som man tar för givet i en kamera idag.
Nej behåll du dina slantar
 

nicklasl

Aktiv medlem
Följde detta med stort intresse runt 2000, då var det Imagek/SiliconFilm som försökte få fram en produkt... (http://www.dpreview.com/news/1999/9/4/siliconfilm). Nu så har ju elektroniken krympt en del och tekniken finns nog på plats, men jag tror inte det finns någon större marknad för denna typen av produkter.

Är inte tjusningen med gamla analoga kameror att det är just film som är mediet?...
 

Walle

Aktiv medlem
Ja, det här dyker ju upp med jämna mellanrum. Av någon "märklig" (för att det är tämligen värdelöst jämfört med riktiga digitala kameror) anledning verkar de aldrig riktigt få ihop finansieringen, för jag har sett konceptet minst fyra gånger förut, men även om något av projekten har mynnat ut i en riktig produkt blev den inte långlivad.

http://www.tomsguide.com/us/Digital-Film-Camera-Film-Roll,news-10973.html

http://www.dpreview.com/news/2003/6/25/leicadigitalr9

http://www.epi-centre.com/reports/imagek.html
http://www.dpreview.com/news/2001/2/12/siliconfilmefs1
http://www.sitmark.com/Portfolio/SiliconFilmOverview.pdf
 

pofoto

Aktiv medlem
Följde detta med stort intresse runt 2000, då var det Imagek/SiliconFilm som försökte få fram en produkt... (http://www.dpreview.com/news/1999/9/4/siliconfilm). Nu så har ju elektroniken krympt en del och tekniken finns nog på plats, men jag tror inte det finns någon större marknad för denna typen av produkter.

Är inte tjusningen med gamla analoga kameror att det är just film som är mediet?...
Jo, som ni nämner så har det provats förut. Han nämner det ju också i filmen. Det som gör mig lite brydd är att det verkar bli så små chip. DX minst måste det ju bli. Annars tror jag att kvalitén på dagens sensorer är uppe på en nivå där gemene man kommer att vara nöjd. Och film i all ära, men jag har nog vant mig alldeles för mycket vid det digitala flödet.
Men en display skulle var skönt att slippa ibland. Få den där "framkalla filmenkänslan" när man kommer hem och tömmer kameran. Skulle kunna bli det bästa av två världar.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Min första digitalkamera som jag fick 1993 var en Kodak DCS 200. Det är en analog Nikon F801s som försetts med ett digitalt bakstycke. Syns tydligt på den här bilden hur sensorn är monterad http://www.ibestpix.com/ebay/KodakDCS200_9017/DSC_6785fw_med.jpg

Att idag återanvända analoga 35mm-kameror genom digitala filmrullar eller digitala bakstycken känns inte speciellt relevant. Och varför när det finns så många bra moderna kameror att köpa? Kan inte se vilket behov som ska uppfyllas med en sådan digitalisering mer än möjligen något nostalgiskt skäl.

Men en display skulle var skönt att slippa ibland. Få den där "framkalla filmenkänslan" när man kommer hem och tömmer kameran. Skulle kunna bli det bästa av två världar.
Displayen går ju fint att slå av och bestämma sig att inte titta på bilderna förrän vid hemkomst. Sen är det bara sätta en begränsning på att fylla minneskortet med max 36 bilder så är allt som förr.
 

Walle

Aktiv medlem
Det går ju att låta bli att titta på displayen ;)

Som svar på frågan i ursprungsinlägget; nej, jag skulle definitivt inte satsa några som helst pengar på det. Som jag ser det är det dömt att misslyckas, även om det är tekniskt möjligt. Helt enkelt för att jag anser att det är en tämligen värdelös grej. Om vi ponerar att det såldes hundra tusen sådana här digitala filmrullar, hur många av dom skulle orsaka allehanda problem? Jämför bara med hur många som har problem med AF på sina DSLRer så tillvida att de måste lämna in både kamera och objektiv för justering för dyra pengar. Sådana här digitala filmrullar skulle knappast ha mindre problem än dagens DSLRer, snarare tvärt om.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det här dyker ju upp med jämna mellanrum. Av någon "märklig" (för att det är tämligen värdelöst jämfört med riktiga digitala kameror) anledning verkar de aldrig riktigt få ihop finansieringen, för jag har sett konceptet minst fyra gånger förut, men även om något av projekten har mynnat ut i en riktig produkt blev den inte långlivad.
Leicas Digital Modul R är i en helt annan klass än de övriga grejerna (som i bästa fall bara blev prototyper). Kan man byta ut bakstycket på en kamera och sätta dit en digitalt bakstycke så är det mycket lättare att lyckas. Så har ju även flera mellanformatskameratillverkare gjort.
 

larsborg

Aktiv medlem
Märkligt vad många ändå är klart negativa, till en nygammal ide´!
Kan det vara så, att många har sålt av allt analogt? Dagens kameratillverkare anser självklart, att deras digitala kameror är bäst! Byta den digitala kassetten, till en bättre sensor med tiden, säljer inga nya kameror, mardröm för kameratillverkarna!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Leicas Digital Modul R är i en helt annan klass än de övriga grejerna (som i bästa fall bara blev prototyper). Kan man byta ut bakstycket på en kamera och sätta dit en digitalt bakstycke så är det mycket lättare att lyckas. Så har ju även flera mellanformatskameratillverkare gjort.
Jo, man kan säga att Leica DMR är i en annan klass i och med att den faktiskt funnits som produkt. Samtidigt var den en mycket bra illustration av problemen som uppstår i ett sådant bygge. Leica DMR blev i praktiken en ofullständig filmkamera nödtorftigt ihopkopplad med en ofullständig digitalkamera och summan blev ärligt talat mindre än någon av delarna ... :)

Att det funkade med lösa digitalbakstycken på mellanformatskamerorna berodde på att man utgick från filmkameror konstruerade för löstagbara filmbakstycken (något som så vitt jag vet aldrig existerat i småbildsvärlden). Man hade alltså en modulär grundkonstruktion. Men inte ens då blev det speciellt smidigt och de större mellanformatstillverkarna har sedan raskt lämnat det konceptet bakom sig och idag är i stort sett alla digitala mellanformatare kompletta kameror rakt igenom byggda för att vara digitala.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Märkligt vad många ändå är klart negativa, till en nygammal ide´!
Kan det vara så, att många har sålt av allt analogt? Dagens kameratillverkare anser självklart, att deras digitala kameror är bäst! Byta den digitala kassetten, till en bättre sensor med tiden, säljer inga nya kameror, mardröm för kameratillverkarna!
Det är en idé som diskuterats och stötts och blötts i många diskussioner de senaste tio åren (minst), så många har nog sin uppfattning ganska klar vid det här laget :)

Jag skulle nog säga att det är en sådan där idé som låter bra i teorin, men som sedan raskt ser allt sämre ut när man börjar titta på hur det bli i praktiken. Det är lätt att tycka om idén, men det är nog svårare att tycka om produkterna som idén sedan faktiskt leder till :)
 

NikonFX

Aktiv medlem
Märkligt vad många ändå är klart negativa, till en nygammal ide´!
Kan det vara så, att många har sålt av allt analogt?
Har alla mina analoga hus kvar från mina första Praktica super TL och Chinon CE-4 till mina favoriter som Pentax LX, Nikon FE och Nikon F4 men även ett gäng kompakter och olika mellanformatare.

Dessa kameror är dock placerade på nostalgihyllan och jag ser inte vad som skulle motivera mig att börja använda dem igen, mer då än av nostalgiska skäl och för att det är lite roligt. Den användningen skulle dock vara max en gång. Speciellt med de små sensorer som anges i artikeln. Hur kul är en Pentax LX med en 2/3" sensor eller max en m4/3-sensor om han får ihop alla pengarna?
 

PMD

Aktiv medlem
Märkligt vad många ändå är klart negativa, till en nygammal ide´!
Kan det vara så, att många har sålt av allt analogt?
He, he, nej, jag har istället köpt på mig massor av gammalt analogt för att det är så billigt nu.
Jag är ändå "negativ" till DigiPod helt enkelt för att jag inte kan se någon direkt användning för det, förutom lite lek för att det är kul. Jag skulle nog trötta efter ett par dagar med en kamera där jag måste gissa hur stor del av det jag ser i sökaren som kommer med på bilden.
 

PMD

Aktiv medlem
Att det funkade med lösa digitalbakstycken på mellanformatskamerorna berodde på att man utgick från filmkameror konstruerade för löstagbara filmbakstycken (något som så vitt jag vet aldrig existerat i småbildsvärlden). Man hade alltså en modulär grundkonstruktion. Men inte ens då blev det speciellt smidigt och de större mellanformatstillverkarna har sedan raskt lämnat det konceptet bakom sig och idag är i stort sett alla digitala mellanformatare kompletta kameror rakt igenom byggda för att vara digitala.
Till Zeiss Ikon Contaflex fanns utytbara backstycken. Även till Contarex, tror jag.

Rolleiflex SL2000 är ett annat exempel.

Kuriosa: Maitanis första prototyp för det som sen blev Olympus OM-1 var en kamera med utbytbart bakstycke liknande Rolleiflex 2000. Båda hade förstås Hasselblad som förebild.
 

larsborg

Aktiv medlem
Till Zeiss Ikon Contaflex fanns utytbara backstycken. Även till Contarex, tror jag.

Rolleiflex SL2000 är ett annat exempel.

Kuriosa: Maitanis första prototyp för det som sen blev Olympus OM-1 var en kamera med utbytbart bakstycke liknande Rolleiflex 2000. Båda hade förstås Hasselblad som förebild.
Där satt den!
Jag har ett minne av just den kameran, som en kompis till mig hade köpt, istället för en moppe, den var ganska tung, bakstycket var dyrt, men kameran var ännu dyrare!
Då, 1962, hade jag köpt min första A-SLR, Asahi Pentax S3, superkvalite´, väl i klass med Contaflexen, men till halva priset, säljer den inte, ha-ha.
Några japanska tillverkare hade faktiskt redan då utbytbara bakstycken, till sina pro-modeller, som Nikon (Nikon F) och Canon.
Det var då det, - ganska många fotografer var tveksamma till kameror från Japan, kunde de vara lika bra, när de var billigare än motsvarande från Tyskland (Zeiss och Leica)?
 

cango

Avslutat medlemskap
Det var då det, - ganska många fotografer var tveksamma till kameror från Japan, kunde de vara lika bra, när de var billigare än motsvarande från Tyskland (Zeiss och Leica)?
Och 50 år senare är det ju samma sak - Leica/Zeiss dyrare än sina Japanska motsvarigheter ;-)
 

larsborg

Aktiv medlem
Och 50 år senare är det ju samma sak - Leica/Zeiss dyrare än sina Japanska motsvarigheter ;-)
Ja visst, det heter marknadsföring, ha ett klassiskt märkesnamn, lägga sig í en egen nisch, hålla priset högt, relativt små serier, självklart mycket hög byggkvalité!
Få skulle våga köpa en ny Leica till ett kraftigt rabatterat pris .......
 

Ventures

Aktiv medlem
Tyvärr är produkten en dröm som inte lär lämna det stadiet. Tio år försenad finns det inte mycket marknad kvar. Även om många har sin gamla systemkamera liggandes i något skåp så är det bara en bråkdel av dessa som skulle vilja använda den till att ta digitala bilder med. De som fortfarande har fotointresset kvar har förmodligen redan skaffat långt bättre kamera än vad den här kombinationen skulle ge. Alla andra, den stora massan, började antagligen fotografera efter digitalkamerans genombrott och har aldrig använt en analog systemkamera. Det skulle för vissa kanske vara lite kuriosa att komma dragande med ett gammalt kamerahus i helmetall på magen istället för dagens plastditon men dessa är en liten minoritet som inte skulle kunna göra en sådan här produkt lönsam.
 
ANNONS