Annons

Fuji X100 (!)

adl

Aktiv medlem
Firmware 2.0 forts

Lekt lite mer med focus peaking och det funkar bättre än jag först trodde, även i solsken!
 

adl

Aktiv medlem
Sen skall även uppstartstiden blivit snabbare, svårt att märka någon skillnad där.
Kommenterar mig själv här. Att uppstartstiden skall vara kortare gäller bara om "Quick start mode" är off.
Så i praktiken ett snabbare långsammare läge men lika snabbt snabbt läge. Tillräckligt krångligt...? ;-)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Måste bara ge Fujifilm en eloge för att de trots allt släppte en (sista?) firmware-uppdatering till X100.

Jag har fortfarande kvar min, och det är med glädje jag konstaterar att kameran - som var charmigt bångstyrig när jag köpte den - nu är ett under av användbarhet.

Way to go Fujifilm! :)
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Bra uppdatering, säkert. Men mitt största problem är väl kanske inte fokushastigheten, utan problem med att kameran inte hittar fokus alls under sämre ljusförhållanden.....Detta är ett litet problem, men nu har jag lärt mig älska denna kameran så det är bara att ta det som det är. Tror inte x100s är mkt bättre ( nåja något kanske), men det är fortfarande inte en kamera för alla, skulle jag tro.
 

koxa

Aktiv medlem
Trist bara att firmware 2.0 har focus shift buggen! Får väl fota med min analoga rangefinder tills de släpper 2.1.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Ett förtydligande är att focus shift-buggen bara verkar gälla manuell fokus, inte alla bländare, och bara om sista fokusjustering är mot kameran istället för från den.

Naturligtvis förödande för den som zonfokuserar på f/8, och går runt en hel dag med "samma" fokusavstånd, för att komma hem och upptäcka att det inte stämmer.

Fotar man med AF är man vad jag kan förstå inte berörd alls.
 

koxa

Aktiv medlem
Ett förtydligande är att focus shift-buggen bara verkar gälla manuell fokus, inte alla bländare, och bara om sista fokusjustering är mot kameran istället för från den.

Naturligtvis förödande för den som zonfokuserar på f/8, och går runt en hel dag med "samma" fokusavstånd, för att komma hem och upptäcka att det inte stämmer.

Fotar man med AF är man vad jag kan förstå inte berörd alls.
Det stämmer, jag fotar dock >90% med MF med min X100 så för mig är det rätt förödande ;)
Hoppas Fuji kommer med en FW 2.1 snart.
 

carlssonjohn

Aktiv medlem
Lånar tråden lite snabbt för att ställa en fråga. Jag vill köpa en X100(s) och vill höra om ni tycker det är värt prisskillnaden? Är X100s mycket bättre på höga ISOn? Är EVFn mycket bättre? Ni som testat båda, tycker ni det är motiverat med den 40%iga skillnaden i pris?

Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
 

pofoto

Aktiv medlem
grepp/halvväska?

Har precis sällat mig till X100 ägarna. Nu upptäckte jag att den var mycket mindre att hålla än jag trott. Skulle vilja höra vad det finns för erfarenheter av diverse grepp och "halvväskor. Det finns ju några varianter att se på nätet, men det här är ju en grej som man skulle vilja kunna känna på. Slippa betala dyrt och sedan upptäcka att det inte funkar.
OBS. Jag är inte intresserad av tumgrepp. Bara grepp/väskor.

Hils P-O Stoltz
 

Peter Levi

Medlem
Har precis sällat mig till X100 ägarna. Nu upptäckte jag att den var mycket mindre att hålla än jag trott. Skulle vilja höra vad det finns för erfarenheter av diverse grepp och "halvväskor. Det finns ju några varianter att se på nätet, men det här är ju en grej som man skulle vilja kunna känna på. Slippa betala dyrt och sedan upptäcka att det inte funkar.
OBS. Jag är inte intresserad av tumgrepp. Bara grepp/väskor.

Hils P-O Stoltz
Hoppas länken funkar:

http://www.ebay.com/itm/Hand-Grip-With-Quick-Release-L-Plate-Vertical-Bracket-For-Fuji-X100-X100S-/171116819697?pt=US_Camera_Straps_Hand_Grips&hash=item27d75b74f1

Så här ser den ut på:

http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/2885-leica-m-hand-grip-retrofit-for-the-x100/
 

Peter Levi

Medlem
Har precis sällat mig till X100 ägarna. Nu upptäckte jag att den var mycket mindre att hålla än jag trott. Skulle vilja höra vad det finns för erfarenheter av diverse grepp och "halvväskor. Det finns ju några varianter att se på nätet, men det här är ju en grej som man skulle vilja kunna känna på. Slippa betala dyrt och sedan upptäcka att det inte funkar.
OBS. Jag är inte intresserad av tumgrepp. Bara grepp/väskor.

Hils P-O Stoltz
Och några half cases:



http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR3.TRC1.A0.Xx100+half+case&_nkw=x100+half+case&_sacat=0&_from=R40
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Har precis sällat mig till X100 ägarna. Nu upptäckte jag att den var mycket mindre att hålla än jag trott. Skulle vilja höra vad det finns för erfarenheter av diverse grepp och "halvväskor. Det finns ju några varianter att se på nätet, men det här är ju en grej som man skulle vilja kunna känna på. Slippa betala dyrt och sedan upptäcka att det inte funkar.
OBS. Jag är inte intresserad av tumgrepp. Bara grepp/väskor.

Hils P-O Stoltz
Personligen tycker jag tumgrepp är perfekt till just denna kameran, har du testat? Men smaken kan väl vara olika. Om du vill kan du köpa min svarta halvväska, svart och orginal naturligtvis.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på originalväskan till X100s som har lucka för batteri och minneskort.

Har X100s ltd med svart originalväska, ett drömekipage - men bökigt när man ska ta ur minneskortet!

Använder väskan med filteradapter och UV monterat trots att det "inte går" :)
 

Peter Levi

Medlem
Ett helt annat spår. Någon som har personlig erfarenhet av vidvinkelkonvertern (WCL-X100)?

Känner mig så grymt nöjd med X100 fortfarande, mycket på grund av den inte är del av ett system. Det är bara att plåta. Passar inte brännvidden får man flytta sig eller komponera om. Befriande.

Pryldjävulen i mig är ändå lite nyfiken på tillsatsen... Någon som provat?
Har haft 28mm gluggen. Och, jag kan lugna dig och säga att den är jättebra.
Jag pendlar lite mellan att vara en 35mm plåtare och en 28mm. Har inte gluggen längre men gillar du 28mm så varför inte? Enda nackdelen är att kameran blir lite större och lite tyngre. Man får inte ned kameran i rockfickan med 28:an på :) Bildkvalitén försämras inte såvitt jag kunde se.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Ok, tack. Kommer sannolikt ändå aldrig skaffa den, även om jag hänger kvar med kameran.

Dels har jag justerat in mig mot brännvidden och gillar den. Dels har jag insett att jag alltid har X100 i originalväska när jag tar med den.

Vill jag kunna byta objektiv tar jag med en "riktig" kameraväska, och då lämnar jag oftast X100:an hemma.
 
ANNONS