Annons

Visa och sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Hej alla. Jag söker efter något smidigt sätt att visa och sälja bilder till mina kunder. Jag fotograferar mest bröllop och barn.

I nuläget sorterar jag bilderna, fixar ljus, kontrast och färger och gör sedan ett webbgalleri, där kunden i lugn och ro kan välja vilka bilder hen vill ha. När de har valt skickar de en lista till mig och jag bränner högupplösta bilder på skiva och skickar till dem tillsammans med en faktura.

Vad jag söker är ett program eller en tjänst som skulle underlätta flödet. Så att kunden kan titta på bilderna, välja bilder och sedan beställa bilder direkt. Allra helst med olika alternativ, som digitalt eller på canvas el dylikt. Kan kunden även föra en dialog med mig om någon retuschering eller dylikt är det förstås ett plus.

Vad jag tänker mig är alltså någon slags webbshop där kunden loggar in och betalar direkt för de bilder hen vill beställa.

Är det någon som har erfarenhet av dylik hantering, förslag på program eller tjänst eller bara synpunkter i största allmänhet (om jag tänker helt fel tex) så uppskattar jag om ni tar er tid att plita några rader här.

Med vänlig hälsning,
Jonas
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Har du kollat in smugmug.com?
Jag har faktiskt uppe deras sida just nu och försöker förstå mig på hur det fungerar och vad som ingår osv. Har du erfarenhet av smugmug?

Annars verkar Crimson ha ett alternativ där man kan ladda upp bilder och kunden kan se dem, men då får jag sedan bara ett mail med vilka bilder de valt, som jag förstår det? Kan de beställa bilder direkt från Crimson? Är det nån som testat?
 

nalle9

Aktiv medlem
Det där såg ju smidigt ut! Jag letade efter en liknande lösning förut när jag plåtade mer. För de enstaka uppdrag jag gör nu använder jag bara Dropbox vilket ju är en kalasbra lösning på många sätt men den gör ju inte alls det du efterfrågar. Jag följer tråden och ser om du får fler bra förslag!

MVH Björn
 

Graylingman

Aktiv medlem
Crimsons tjänst har jag testat både som köpare och som säljare.
Köparen klickar i vilka bilder som ska beställas, säljaren får mail, beställer och levererar. Funkar bra.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Det där såg ju smidigt ut! Jag letade efter en liknande lösning förut när jag plåtade mer. För de enstaka uppdrag jag gör nu använder jag bara Dropbox vilket ju är en kalasbra lösning på många sätt men den gör ju inte alls det du efterfrågar. Jag följer tråden och ser om du får fler bra förslag!

MVH Björn
Nä, dropbox fungerar inte riktigt för det syfte jag har. Jag använder dropbox mer privat, för att dela bilder till släkt och vänner. Det är snarare just något som shootproof jag söker. Jag hoppas också på fler svar eller kommentarer från nån som har erfarenhet.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Nu har det gått ett tag sedan jag skrev första inlägget om vilket program man enklast använder för att sälja bilder till kunder efter tex en bröllopsfotografering.

Jag fick flera förslag och har egentligen inte lyckats hitta något bättre själv. Det förslag som föll mig mest i smaken och som ser ut att vara ett bra alternativ var Shootproof.

Är det någon här som har erfarenhet av Shootproof? Jag skulle jätte gärna vilja veta mer om hur det fungerar i realiteten och om det går att använda sig av svenska labb på ett smidigt sätt.

Mvh,
Jonas
 

Dalcar

Aktiv medlem
Själv kan jag varmt rekommendera Smugmug, men som dom flesta sidorna där man säljer bilder och utskrifter så handlas det i Dollar och Euro tror inte det finns någon svensk motsvarighet. Utskrifterna om man nu vill beställa sådana ifrån hemsidan skickas ifrån UK så det är ju inte allt för billigt :) Men om nu bara säljer digitala filer/bilder så fungerar det utmärkt. Om man ska ha möjligheten att sälja filer/bilder på smugmug så kostar det 150$ per år.

Shootproof verkar snarlik smugmug men billigare och dom tar ingen kommission som SM tar, sedan finns ju zenfolio också som många tycker är bra :)

Här är min smugmug sida iaf.

www.carosu.com
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Själv kan jag varmt rekommendera Smugmug, men som dom flesta sidorna där man säljer bilder och utskrifter så handlas det i Dollar och Euro tror inte det finns någon svensk motsvarighet. Utskrifterna om man nu vill beställa sådana ifrån hemsidan skickas ifrån UK så det är ju inte allt för billigt :) Men om nu bara säljer digitala filer/bilder så fungerar det utmärkt. Om man ska ha möjligheten att sälja filer/bilder på smugmug så kostar det 150$ per år.

Shootproof verkar snarlik smugmug men billigare och dom tar ingen kommission som SM tar, sedan finns ju zenfolio också som många tycker är bra :)

Här är min smugmug sida iaf.

www.carosu.com
Ok. Tack för tipset. Då ska jag kolla på zenfolio också. Den var ny för mig.

Jag skulle föredra att det faktiskt gick att sälja mer än digitala kopior faktiskt. Det bästa vore om man som kund kunde beställa förstoringar, canvas och dylikt direkt, utan min egentliga inblandning.
 

Dalcar

Aktiv medlem
Ok. Tack för tipset. Då ska jag kolla på zenfolio också. Den var ny för mig.

Jag skulle föredra att det faktiskt gick att sälja mer än digitala kopior faktiskt. Det bästa vore om man som kund kunde beställa förstoringar, canvas och dylikt direkt, utan min egentliga inblandning.
Jo sant men inte riktig säker men tror det inte finns någon som samarbetar med ett svenskt foto lab mest UK / USA fraktkostnaderna då blir ju för höga för att det ska blir lönsamt för dig och kund.
 
ANNONS