Annons

Jobba med bilder mot en NAS istället för lokal disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Så här ser mitt arbetsflöde ut:

  1. Importerar bilderna i Lightroom med kopia till egen mapp på NAS
  2. När jag jobbat klart i LR kör jag ett skript som kopierar över allt till NAS och tar bort de tidigare kopiorna
  3. Allt backas automatiskt (med Windows 8 File History) till en eSATA-disk
  4. Allt kopieras automatiskt från datorn till Crashplan

På det här viset kan jag jobba snabbt med bilderna i och med att de ligger på en intern snabb snurrdisk, och har backup på en extern disk samt spegling av strukturen på NAS. Dessutom finns allt i Crashplans servrar om det skulle skita sig ordentligt :)
 

Arlemo

Aktiv medlem
Det hela är väl ganska enkelt så länge man håller sig till att redigera bilderna där de ligger på NAS:en. Det blir lite krångligare att få ordning på backup:en (jag blandar säkert begreppen, men ni fattar säkert) om man vill redigera något/några projekt på interna disken för att öka prestandan. Iofs sköts backup av interna disken av Time Machine i mitt fall.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Så här ser mitt arbetsflöde ut:

  1. Importerar bilderna i Lightroom med kopia till egen mapp på NAS
  2. När jag jobbat klart i LR kör jag ett skript som kopierar över allt till NAS och tar bort de tidigare kopiorna
  3. Allt backas automatiskt (med Windows 8 File History) till en eSATA-disk
  4. Allt kopieras automatiskt från datorn till Crashplan

På det här viset kan jag jobba snabbt med bilderna i och med att de ligger på en intern snabb snurrdisk, och har backup på en extern disk samt spegling av strukturen på NAS. Dessutom finns allt i Crashplans servrar om det skulle skita sig ordentligt :)
Stort tack!
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Så här ser mitt arbetsflöde ut:

  1. Importerar bilderna i Lightroom med kopia till egen mapp på NAS
  2. När jag jobbat klart i LR kör jag ett skript som kopierar över allt till NAS och tar bort de tidigare kopiorna
  3. Allt backas automatiskt (med Windows 8 File History) till en eSATA-disk
  4. Allt kopieras automatiskt från datorn till Crashplan

På det här viset kan jag jobba snabbt med bilderna i och med att de ligger på en intern snabb snurrdisk, och har backup på en extern disk samt spegling av strukturen på NAS. Dessutom finns allt i Crashplans servrar om det skulle skita sig ordentligt :)
Jag gör en variant (som personligen känns enklare):
1. Importera bilderna lokalt (SSD) och jobba igenom dem.
2. Dra dem i LR till en mapp på NASen (LR flyttar filerna och metadata).
3. NASen backar sedan upp off-site.

Vill jag plocka upp en bild igen så kan jag göra direkt i LR via NASen och antingen jobba direkt mot NASen eller dra den till lokala disken först. På så vis blir det bara en miljö att bry sig om, inga externa script eller så. LR kör även katalog-backup mot NASen.
 

Arlemo

Aktiv medlem
Jag gör en variant (som personligen känns enklare):
1. Importera bilderna lokalt (SSD) och jobba igenom dem.
2. Dra dem i LR till en mapp på NASen (LR flyttar filerna och metadata).
3. NASen backar sedan upp off-site.

Vill jag plocka upp en bild igen så kan jag göra direkt i LR via NASen och antingen jobba direkt mot NASen eller dra den till lokala disken först. På så vis blir det bara en miljö att bry sig om, inga externa script eller så. LR kör även katalog-backup mot NASen.
Ok, låter smidigt. Har du någon backup så länge bilderna ligger på SSD:n, eller när du drar tillbaka dem från NAS:en till SSD:n? TIme Machine (eller motsvarande PC-variant)?
 

BitterMelon

Aktiv medlem
Ok, låter smidigt. Har du någon backup så länge bilderna ligger på SSD:n, eller när du drar tillbaka dem från NAS:en till SSD:n? TIme Machine (eller motsvarande PC-variant)?
Missade det. Ja, kör TM mot en USB-disk. Skulle kunna köra det mot NASen också egentligen, men TM har historiskt sett varit mycket stabilare mot direkt disk. Numera går det bra mot en NAS också, om man kör trådat iaf.
 
ANNONS